Kaip cukraus vata. Atrasta pati „pūkingiausia“ planeta istorijoje  ()

Tyrėjai teigia, kad egzoplanetos WASP-193b tankis yra tik 0,059 gramo kubiniame centimetre.

Tik 1232 šviesmečius nuo Žemės buvo aptikta viena keisčiausių egzoplanetų, kuri labai primena cukraus vatą, rašo „ScienceAlert“.

Planeta WASP-193b yra beveik 50 % didesnė už Jupiterį, tačiau ji tokia lengva, kad jos tankį galima palyginti su cukraus vatos tankiu. Palyginimui, rastos planetos tankis yra tik 1 % Žemės tankio.

Tarptautinė komanda, vadovaujama astronomo Khalido Barkaoui iš Lježo universiteto Belgijoje, mano, kad tokios egzoplanetos yra gana retos ir gali padėti geriau suprasti planetų evoliuciją.

Egzoplaneta, pavadinta WASP-193b, skrieja aplink į Saulę panašią žvaigždę WASP-193. Pastarosios masė yra 1,1 karto didesnė nei Saulės, o spinduliu – 1,2 karto didesnė už mūsų žvaigždę. Tačiau egzoplaneta yra daug arčiau savo žvaigždės nei bet kuri Saulės sistemos planeta. WASP-193b kas 6,25 dienos pilnai apsisuka aplink savo žvaigždę.

Astronomų komandai pavyko išsiaiškinti, kad planetos spindulys yra maždaug 1,46 karto didesnis nei Jupiterio, tačiau WASP-193b masė yra neįtikėtinai maža – tik 0,139 karto didesnė už Jupiterio.

Mokslininkams taip pat pavyko išsiaiškinti egzoplanetos tankį, kuris yra 0,059 gramo kubiniame centimetre. Pavyzdžiui, Žemės tankis yra 5,51 gramo kubiniame centimetre, o Jupiterio – 1,33 gramo kubiniame centimetre. O štai cukraus vatos tankis yra 0,05 gramo kubiniame centimetre.

Mokslininkai teigia, kad tokių pasaulių yra labai mažai, tačiau dabar jie galės išsiaiškinti, kaip tokios planetos susidaro. Ekspertai teigia, kad planetos artumas prie žvaigždės gali įkaitinti ir išpūsti pirmosios atmosferą, ypač jei ją sudaro vandenilis ir helis.

Tačiau toks keistas pasaulis kaip WASP-193b atrodys tik apie 20–30 milijonų metų, kol žvaigždė bus jauna ir karšta. Be to, žvaigždžių vėjas gali greitai atimti iš tokios planetos atmosferą. Būtent tai ir yra problema. Remiantis skaičiavimais, planetai WASP-193b jau yra apie 6 mlrd. metų.

Geros naujienos, kad WASP-193b yra puiki kandidatė tolesniems tyrimams, ypač kai mokslininkai nori išsiaiškinti, iš ko susideda planetos atmosfera. Jameso Webbo kosminis teleskopas greičiausiai prisidės sprendžiant šią paslaptį. Anot komandos, pakanka tik vieno tranzitinio planetos stebėjimo, kad suprastume, kaip susiformavo šis „pūkuotas“ pasaulis.

Tyrimas, kuriame aprašomas atradimas, buvo priimtas skelbti ir yra prieinamas išankstinio publikavimo duomenų bazėje arXiv.