Naudojantis namų kompiuterių tinklu aptikta reta žvaigždė  (2)

Naudodami namų kompiuterių tinklo resursus moksliniams skaičiavimams, trys mokslininkai atrado retą astronominį objektą.

Neįprastas radinys - suiręs dvinaris pulsaras. Jis atsiranda tuomet, kai suyra masyvi žvaigždė, praneša BBC. Vokietijoje ir JAV gyvenantys atradėjai šį objektą aptiko įgyvendindami projektą „Einstein@Home“ (projekto svetainė).

Projekto sumanytojai prašo jo dalyvių leisti laisvu metu naudoti jų kompiuterius moksliniams duomenims analizuoti. Tokio pobūdžio projektai vadinami paskirstytu duomenų apdorojimu. „Einstein@Home“ pajungia namų kompiuterių pajėgumus, kurie naudojami dideliems kiekiams duomenų apdoroti.

Šio projekto sumanytojai – informacinių technologijų profesionalai amerikiečiai Chrisas ir Helen Colvinai bei sistemų analitikas Danielis Gebhardtas iš Vokietijos. Duomenims „Einstein@Home“ apdoroti naudojami projekto sumanytojų bei dar 500 tūkst. vartotojų visame pasaulyje kompiuteriai. Projekto dalyviai atsisiunčia ekrano užsklandą, kuri, be kitos informacijos, taip pat rodo, kuri dangaus dalis apdorojama.

Naujai atrastas radijo pulsaras – greitai besisukanti neutroninė žvaigždė, galinti susiformuoti tam tikrų tipų žvaigždžių sprogimų metu. Šis pulsaras apsisuka 41 kartą per sekundę ir turi silpną magnetinį lauką.

Cornello universiteto JAV astronomijos profesorius Jimas Cordesas teigia, kad objektas kažkada turėjo žvaigždę kompanionę, iš kurios jis įgavo masės. Tačiau jo kompanionė susprogo, o išlikęs pulsaras išsilaisvino. „Manome, kad šių suirusių dvinarių pulsarų turėtų būti ir daugiau, tačiau jų kol kas atrasta nedaug“, – teigė mokslininkas.

„Nesvarbu, ką dar apie jį sužinosime, bet šis pulsaras labai įdomus bandant suprasti esmines neutroninių žvaigždžių fizikines savybes ir tai, kaip jos susiformuoja“, – kalbėjo astronomas.

Anot jo, šis atradimas parodė, kad toks paskirstytas apdorojimas gali būti labai naudingas renkant ir rūšiuojant didžiulius duomenų kiekius. Projektas „Einstein@Home“ buvo sukurtas ieškoti gravitacinių bangų. Pulsaras aptiktas analizuojant Arecibo observatorijoje Puerto Rike surinktus duomenis.

Šios observatorijos duomenų analizei naudojama maždaug trečdalis projekto kompiuterinių pajėgumų.

Tai pirmasis atradimas projekto metu, bet turbūt ne paskutinis.

Aut. teisės: lrt.lt