10 metų mergaitė atrado supernovą  (10)

Retai pasitaiko, kad astronomijos mėgėjai atrastų supernovas – sprogusias ir ryškiai sušvitusias žvaigždes. Tačiau 2011-ųjų sausio 2 dieną padarytas UGC 3378 galaktikos rajone esančios 17 ryškio supernovos atradimas dar įspūdingesnis: šią sprogusią žvaigždę atrado 10 metų kanadietė astronomijos mėgėja Kathryn Aurora Gray.

Jos atrastoji supernova yra už maždaug 240 milijonų šviesmečių nuo Žemės esančioje UGC 3378 galaktikoje, Žirafos žvaigždyne. Kanados karališkoji astronomų draugija pareiškė, kad Kathryn yra jauniausias tokį atradimą padaręs žmogus. Jos atradimą patikrino ir patvirtino Tarptautinė astronomų sąjunga (IAU), sakoma pranešime. „Esu labai sujaudinta, jaučiuosi labai puikiai“, - sakė mergaitė, duodama interviu žurnalistams. Kadangi jos kalėdinės atostogos dar nesibaigė, šios naujienos jos bendraklasiai dar nežino, išskyrus vieną pas ją pirmadienį užsukusią draugę. „Nesu tikra, kad ji žino, kas yra supernovos, bet ji sakė, jog labai šaunu, kad ją atradau“, - sakė Kathryn.

Mergaitės tėtis Paulas Grayus padėjo jai padaryti šį atradimą „filtruodamas“ dangaus skliaute matomus asteroidus ir tikrindamas jau žinomų supernovų sąrašą. Supernovų paprastai ieškoma lyginant senesnius žvaigždėlapius su naujomis atitinkamų dangaus sričių nuotraukomis. Ieškoti jų padeda specialios kompiuterinės programos, analizuojančios duomenis ir „mirksėjimu“ pažyminčios naujus objektus.

Mergaitės tėtis – astronomijos mėgėjas, o jo duktė žvaigždėtuoju dangumi domėtis pradėjo praėjusiais metais, sakoma pranešime. Išgirdusi, kad 14 metų astronomijos mėgėjas atrado supernovą, ji nusprendė, kad ir pati gali pabandyti tai padaryti.

Praėjusį lapkritį tėtis jai davė kai kuriuos senus failus. Kompiuteriu tikrindama vieną dangaus sritį, kurios naujausią nuotrauką Naujųjų išvakarėse jos tėvui elektroniniu paštu atsiuntė kitas astronomijos mėgėjas, kanadietis Dave'as Lane'as (nuotrauka buvo padaryta jo paties teleskopu), ji 4 nuotraukoje iš 52 atvaizdų rinkinio aptiko neatrastą supernovą. Ji oficialiai buvo pavadinta Supernova 2010lt.

Aut. teisės: TV3