Apgynė astronomo E. Hubble`o reputaciją  (0)

Kaltinimai, kad astronomas Edwinas Hubble`as nutildė belgų dvasininką, kuris pirmasis padarė vieną svarbiausių šių laikų atradimų, yra nepagrįsti. Neseniai E. Hubble`o reputaciją sutepė pasirodę teiginiai, kad jis arba jo sąjungininkas pasirūpino tuo, kad Georges Lemaitre`as, mažai žinomas katalikų kunigas ir matematikas iš Briuselio, negautų nuopelnų už atradimą, jog visata plečiasi, praneša naujienų agentūra AFP.

Šis atradimas yra teorijos, kurioje postuluojama, jog visata gimė per Didįjį sprogimą prieš maždaug 14 mlrd. metų, esmė. Ja remiasi ir hipotezė, už kurią šiais metais skirta Nobelio fizikos premija – nesibaigiantis plėtimasis galiausiai suardys visą medžiagą, o kosmosas taps šalta vieta, kur bus vien padriki atomai.

1927 metais G. Lemaitre’as savo straipsnį prancūzų kalba paskelbė mažai žinomame Belgijos žurnale „Briuselio mokslo draugijos analai“. Po dvejų metų savo tyrimo rezultatus paskelbė E. Hubble’as JAV. Jis pristatė skaičiavimus, kurie vėliau pavadinti „Hubble’o dėsniu“ ir „Hubble’o konstanta“, susijusius su greičiu, kuriuo galaktika tolsta žiūrint iš mūsų taško.

1931 metais į anglų kalbą išverstas 1927 metų G. Lemaitre’o straipsnis paskelbtas tuo metu žymiausiame pasaulio astronominiame žurnale „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society“. Tačiau jame nebuvo esminių originalaus teksto paragrafų, kuriuose G. Lemaitre’as apibūdino tuos pačius dalykus, kaip ir E. Hubble’as.

Dėl šios priežasties įvairiose knygose ir astronominėse publikacijose šiais metais imta teigti, kad tai buvo cenzūros atvejis. Anot šių sąmokslo teorijų, pašalinant šias straipsnio dalis buvo bandoma pakirsti bet kokius G. Lemaitre’o tvirtinimus, kad jis buvo pirmasis, padaręs tokias svarbias įžvalgas.

Šios paslapties sudomintas Mario Livio iš Kosmoso teleskopų mokslo instituto Baltimorėje (Merilendas, JAV) ėmė raustis Londono ir Briuselio archyvuose. Kaip pranešama žurnale „Nature“, M. Livio sužinojo, kad astronomijos žurnalo redaktorius surado G. Lemaitre’ą ir pakvietė jį oficialiai išdėstyti savo atradimą. Paprašytas žurnalo, G. Lemaitre’as pats išvertė originalų tekstą.

Tačiau susirašinėjimai taip pat rodo, kad G. Lemaitre’as sąmoningai praleido keletą paragrafų bei išnašų ir teigė manąs, jog naujas tyrimas jo surinktus duomenis pavertė nereikalingais, teigė M. Livio.

„Tai akivaizdžiai užbaigia spekuliacijas apie tai, kas vertė straipsnį ir kas ištrynė paragrafus. Visa tai padarė pats Georges Lemaitre’as“, – tvirtina M. Livio.

„G. Lemaitre’as visiškai nebuvo apsėstas noro įtvirtinti, kad jo originalus atradimas padarytas anksčiau. Turint omenyje tai, kad E. Hubble’o rezultatai paskelbti 1929 metais, G. Lemaitre’as 1931 metais nematė jokio reikalo kartoti savo negalutines, ankstesnes išvadas“, – teigia mokslininkas.

E. Hubble’as, kurio vardu pavadintas JAV kosminis teleskopas, mirė 1953 metais. Jo ankstyvoji aistra buvo sportas, taip pat – mėgėjiškas boksas. Jis studijavo teisę, tačiau jam pasidarė nuobodu, tad jis ėmėsi astronomijos mokslų.

Aut. teisės: lrt.lt