Neįtikėtina: fizikai atrado penktosios fundamentalios Visatos jėgos užuominų  ()

Fizika kartais gali būti itin paini ir sudėtinga, tačiau vienas iš akivaizdžiausių jos aspektų – kad viską mūsų Visatoje valdo keturios fundamentalios jėgos – gravitacija, elektromagnetizmas ir silpnoji bei stiprioji sąveikos.

Dabar Vengrijos mokslininkai mano radę paslaptingos penktosios Visatos jėgos užuominų. Jei rezultatai bus patvirtinti, fizikams teks iš naujo peržiūrėti mūsų Visatos dėsnių supratimą, rašo sciencealert.com.

Penktosios jėgos užuominos buvo aptiktos praėjusiais metais, kai mokslininkai iš Vengrijos Mokslų akademijos pranešė, kad iššovė protonus į litį 7 ir dalelių irimo metu aptiko naują superlengvą bozoną, kurio masė buvo 34 kartus didesnė nei elektrono.

Į tyrimą mažai kas atkreipė dėmesį, kol JAV mokslininkų komanda praėjusį mėnesį remdamasi vengrų tyrimo duomenimis pateikė savo analizę.

JAV komandos, vadovaujamas Jonathano Fengo iš Kalifornijos universiteto, teoriniai skaičiavimai parodė, naujas bozonas gali būti penktosios fundamentalios jėgos nešėjas.

Tyrimas kol kas nebuvo įvertintas kitų mokslininkų, taigi galutines išvadas daryti dar anksti, tačiau viešai arXiv paviešinti duomenys patraukė fizikų dėmesį. Įvairios mokslininkų grupės žada atlikti tolimesnius eksperimentus, kurių rezultatų tikimasi sulaukti per vienerius metus.

Kai kurie mokslininkai mano, kad gali egzistuoti dalelė, vadinama „tamsiuoju fotonu“, kuri galėtų būti naujosios jėgos nešėja ir paaiškintų tamsiąją medžiagą, sudarančią 80 proc. Visatos masės. To ir ieškojo vengrų komanda, vadovaujama Attila Krasznahorkay‘aus.

Eksperimento metu mokslininkai iššovė protonus į mažyčius ličio 7 taikinius. Per susidūrimus buvo pagamintas nestabilus berilio 8 branduolys, kuris suiro į elektronų ir pozitronų poras.

„Remiantis standartiniu modeliu, fizikai turėtų pamatyti, kad stebimų porų skaičius krinta, kai elektronų ir pozitronų trajektoriją skiriantis kampas padidėja“, – „Nature“ rašė Edwinas Cartlidge‘as.

Fundamentaliųjų sąveikų dalelės
SąveikaSąveiką patiria:Sąveiką perneša:Veikimo nuotolisSantykinis stipris
Gravitacija
Veikia tarp masę turinčių objektų
Visos masę turinčios dalelesGravitonas (dar neaptiktas)Begalybė

Daug
silpnesnė

Daug
stipresnė

Silpnoji sąveika
valdo dalelių skilimą
Kvarkai ir leptonaiW+, W-, Z0
(W ir Z)
Mažas
Elektromagnetinė
veikia tarp e. krūvį turinčių dalelių
Elektringos dalelėsγ
(fotonas)
Begalybė
Stiprioji
sujungia kvarkus
Kvarkai ir gliuonaig
(gliuonas)
Mažas

Tačiau mokslininkai aptiko ne tai – esant maždaug 140 laipsnių kampui šių porų skaičius padidėjo, sukurdamas nedidelį iškilimą duomenų kreivėje, kol vėl sumažėjo padidinus kampus.

Šis „iškilimas“ buvo naujos dalelės užuomina. Mokslininkai paskaičiavo, kad dalelės masė siekia maždaug 17 megaelektronvoltų – maždaug tokia numatoma „tamsiojo protono“ masė.

Vengrai sako esantys labai užtikrinti tyrimų rezultatais ir atsitiktinio „iškilimo“ duomenyse atsiradimo galimybę vertina 1 iš 200 tūkstančių. Tačiau fizikų bendruomenė tradiciškai rezultatus kol kas vertina skeptiškai, ypatingai dėl to, kad niekas nesitikėjo tyrimo metu aptikti super lengvo bozono.