10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–12–03)  ()

1: Paslaptingi virpesiai;

2: Senieji dailininkai;

3: Lulu ir Nana – CRISPR mums negana;

4: Išdavikai blazarai;

5: Vakarų Kranto kaukė;

6: Ne vien mamytės;

7: Armagedonas kvepia vanile;

8: Sibirinis vienaragis;

9: Antibiotikams atspari TKS;

10: Vorų laktacija.

Visi šio ciklo įrašai

• 2018-12-03 10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–12–03)  ()

1:
  Per pasaulį nusirito paslaptinga banga

Lapkričio 11 d. per pasaulį nusirito paslaptingos seisminės bangos, kurias pastebėjo tik vienas žmogus.

www.nationalgeographic.comtechnologijos.lt

2:
  Senovinis menas rodo, kaip žmonės skaičiavo laiką prieš 40 000 metų

15 000 metų piešinys ant urvo sienos pasakoja gana paprastą istoriją: medžiotojas krenta prieš sužeistą žvėrį. Tačiau žvelgiant giliau, galime įžvelgti ir daug gilesnes prasmes – galbūt net gi astronomines, rašo „Science Alert“.

www.sciencealert.comtechnologijos.lt

3:
  Lulu ir Nana. Kinijoje gimė pirmieji genetiškai modifikuoti vaikai?

Dviejų mergaičių genai buvo redaguoti iki gimimo. Mokslininkai nesutaria, gera tai naujiena ar bloga.

www.technologyreview.comtechnologijos.lt

4:
  Blazarai patvirtino ankstesnius spėjimus

Blazarų gama spindulių sąveika patvirtino ankstesnius spėjimus apie žvaigždžių gimimo maksimumą ir suskaičiavo fotonus

www.space.comtechnologijos.lt

5:
  Vakarų Krante rasta 9000 metų senumo akmeninė kaukė

Tinkama siaubo filmų atributams kaukė buvo rasta Vakarų Krante, šalia Pnei Hever. Atsitiktinio praeivio aptiktas neolito laikų artefaktas tikriausiai iš po žemės paviršiun iškilo dėl žemdirbystės lauke, kuriame ji buvo aptikta. Panaši kaukė buvo aptikta prieš maždaug 35 metus.
Kaukių kraštuose yra skylutės, kas rodo, kad jos buvo skirtos nešioti.
Tai kaukė iš pereinamojo periodo tarp medžioklės–rinkimo ir žemdirbystės. Manoma, kad jos paskirtis buvo grynai dvasinė.

www.livescience.comtechnologijos.lt

6:
  Ypatingoji DNR nebėra vien iš mamų

Mitochondriijos, ląstelėms energiją tiekiančios organelės, turi nuosavą DNR, ir mokslininkai ilgai manė, kad šią genetinę medžiagą vaikams perduoda tik motinos. Bet naujas tyrimas rodo, kad ir tėčių nurašyti nereikia. Atlikę neaiškius simptomus turinčių asmenų ir jų giminių mitochondrijų DNR sekoskaitą, mokslininkai aptiko tėvino paveldėjimo įrodymus 17-oje asmenų iš trijų skirtingų šeimų. Tėvai mitochondrinę DNR savo palikuoniams tikriausiai perduoda retai, bet naujasis darbas rodo, kad tėčių mitochondinės DNR paveldą gali nešiotis daugiau žmonių, nei manyta.

www.sciencemag.org

8:
  Bibliniame Armagedono mieste aptikti senoviniai vanilės ir medicininės priežiūros ženklai

Senovinis Megiddo miestas dažnai virsdavo mūšio vieta, kas tinka jo bibliniam pavadinimui, Armagnedonui. Bet dviejuose bronzos amžiaus kapuose archeologai aptinka ženklus, rodančius, kad beveik prieš 3500 metų Megiddo buvo stulbinamai kosmopolitiškas miestas. Jis traukė imigrantus iš dabartinės Armėnijos, importavo egzotiškus prieskonius ir turėjo pažangią sveikatos priežiūros sistemą – bent jau elitui.
Praeitą savaitę buvo pristatyti tyrimai 2016 metais atrastų kapų iš to laiko, kai Megiddo buvo didelis kanaanitų metropolis. Atradimai patvirtina, kad tarptautinė prekyba vyko gerokai anksčiau, nei iškilo Asirijos, Persijos ir Romos imperijos. Bronzos amžiuj Vidurinių Rytų žmonės su tolimais kraštais bendravo dauglabiau, nei manėme.
Viename šeimos kape, radioaktyviosios anglies metodu datuotame ~1600m. pr.m.e buvo aptikti trys indai. Chromatografija ir masės spektrometrija ištyrus jų turinį, nustatyta, kad ten buvo vanilė. Vanilė randama tropinėse orchidėjose visuose kontinentuose, išskyrus Antarktidą ir Australiją. Tačiau tik Mezoamerikose yra duomenų apie ankstyvą jos domestifikavimą ir ilgai buvo manoma, kad Senajame pasaulyje šis prieskonis buvo nežinomas iki pat XVI amžiaus, kai jį iš Meksikos pargabeno ispanai.
Induose rastos vanilės sudėtis geriausiai atitiko auginamą Mezoamerikoje, Indonezijoje, Kenijoje ir Indijoje. Atmetus pirmus du šaltinius dėl didelio atstumo, vanilė į Megiddo miestą galėjo atkeliauti iš Afrikos per Egiptą arba iš Indijos, prekybos keliais per Persijos įlanką.

www.sciencemag.org

7:
  Sibiro vienaragis galėjo gyventi vienu metu su žmonėmis

Tikriausiai prisimenate mokslininkų neįprastą atradimą – Sibiro vienaragio, lot. Elasmotherium sibiricum, kaukolę, kuri suteikė nemažai informacijos apie šį keistą gyvūną. Nepaisant atliktų tyrimų, paleontologams šis gyvūnas vis dar yra paslaptingas ir labai įdomus. Nesenai pirmą kartą buvo ištirtas Sibiro vienaragio DNR – ir taip paaiškėjo, kad dauguma faktų apie šį gyvūną buvo ne visai teisingi. Visų pirma, senovinis raganosis nemirė prieš paskutinį ledynmetį (prieš 200 000 metų), kaip anksčiau buvo manyta. Jis gyveno daug ilgiau ir išnyko pakankamai neseniai – vos prieš 36 tūkst. metų. Gali būti, kad Sibiro vienaragiai dalinosi teritorija ir su šiuolaikiniais žmonėmis.

www.sciencemag.orgtechnologijos.lt

9:
  TKS aptiktos antibiotikams atsparios bakterijos

NASA mokslininkai aptiko keturias anksčiau nežinotas antibiotikams atsparias bakterijų rūšis Tarptautinėje kosmoso stotyje.BMC Microbiology publikuotame straipsnyje NASA JPL mokslininkai analizavo kelis bakterijų bandinius, paimtus iš TKS 2015 metais.
Tyrėjai aptiko anksčiau nežinotas Enterobacter genties bakterijas — šios genties atstovai pasižymi dideliu atsparumu antibiotikams ir dažnai užkrečia ligoninių pacientus su nusilpusia imunine sistema.Nors naujai rastame Enterobacter štame rasta daugiau nei 100 su užkrėtimu, patologiškumu ir atsparumu antibiotikams susijusių genų, šios bakterijos dabar TKS esantiems astronautams grėsmės nekelia, teigia tyrėjai.
Naudodami kompiuterinę analizę, straipsnio autoriai spėja esant 79 procentų galimybę, kad rastieji kosminių bakterijų štamai gali išsivystyti į galinčias susargdinti būsimų misijų dalyvius. Tačiau mokslininkai tikrojo bakterijos potencialo suprasti negali, kol neištyrė gyvame kūne kosmose.

www.livescience.com

10:
  Kai kurie vorai gamina pieną – keturgubai maistingesnį už karvės

Voriukai panašesni į mūsų naujagimius, nei manėme. Motinos vorės gali gaminti pieną primenantį maistingą skystį, kuriuo maitina savo atžalas.

www.newscientist.comtechnologijos.lt