Tikrų tikriausias paradoksas: kodėl prieš trumpą pogulį verta išgerti kavos?  ()

Kavos gėrimas prieš miegą, atrodytų, prieštarauja sveikai logikai. Tačiau ne vienas žmogus naudoja šį metodą, kad padidintų energijos kiekį.


© PINEOPRIME | https://pixabay.com/photos/hot-coffee-cup-coffee-bed-hot-cup-4324914/

„Kavos poguliu“ yra vadinamas kavos gėrimas prieš užmiegant trumpu miegu. Manoma, kad jis padidina energijos kiekį organizme dėl jo efekto adenozinui – medžiagai, kuri skatina miegą.

Kai jaučiate nuovargį, jūsų organizme esančio adenozino kiekis padidėja. Užmigus adenozino kiekis pradeda kristi.

Kofeinas varžosi su adenozinu dėl smegenyse esančių receptorių. Ir nors kofeinas nesumažina adenozino kiekio organizme taip, kaip miegas, jis užkerta kelią smegenims pasisavinti šią medžiagą. Dėl šios priežasties jūs jaučiatės mažiau mieguisti.

Mokslininkai mano, kad kavos gėrimas prieš pogulį gali padidinti energijos kiekį organizme - kadangi miegas padeda atsikratyti adenozino. Dėl šios priežasties kofeinas turi varžytis su mažesniu adenozino kiekiu.

Kitaip tariant, miegas sustiprina kavos poveikį padidindamas kofeino pasiekiamumą smegenų receptoriams. Dėl šios priežasties "kavos pogulis" padidina energijos kiekį labiau nei vien tik kavos gėrimas, ar vien tik miegas.

Gali pasirodyti, kad kava neleis jums užmigti - tačiau turėkite omenyje, kad kofeinas pradeda veikti organizmą tik po kurio laiko.

Svarbu ir laikas

Dauguma ekspertų siūlo gerti kavą prieš pat užmiegant ir miegoti apie 15-20 minučių. Toks laiko tarpas siūlomas dėl to, kad maždaug tiek trunka, kol kofeinas pradeda veikti organizmą. Be to, jeigu miegosite pusvalandį ar ilgiau, galite panirti į gilų miegą, vadinamą „lėtųjų bangų miegu“. Pabudimas gilaus miego metu gali privesti prie miego inercijos – mieguistumo ir prasto orientavimosi aplinkoje būsenos.

Dienos laikas, kai miegama "kavos pogulio", taip pat svarbus. Vieno nedidelio tyrimo metu, kuriame dalyvavo 12 suaugusiųjų, kurie suvartojo 400 miligramų kofeino (tai prilygsta 4 puodeliams kavos) šešias ir tris valandas prieš miegą, lėmė šių dalyvių miegą su pertrūkiais. Tad šis tyrimas rodo, kad miegoti "kavos pogulį" reikia daugiau nei šešias valandas prieš įprastą miegą.

Galiausiai, suvartojamo kofeino kiekis prieš kavos pogulį turi įtakos jo efektyvumui. Dauguma tyrimų rodo, kad 200 miligramų kofeino (apie du puodeliai kavos) yra kiekis, kurio užtenka norint būti žvalesniam pabudus po pogulio.

Tiesa, nors ir logiška manyti, kad "kavos poguliai" suteikia energijos, tai patvirtinančių tyrimų nėra daug. Nepaisant to, šių tyrimų rezultatai yra daug žadantys.

Tyrimas su 12 suaugusiųjų, kurie vartojo 200 miligramų kofeino, o vėliau numigo 15 minučių, parodė, kad vairuojant simuliatorių dvi valandas žmogus jaučiasi 91 procentu mažiau apsnūdęs prie vairo nei tie, kurie negėrė nei kavos, nei miegojo pogulio.

Šis tyrimas taip pat parodė, kad tie, kuriems nepavyko visiškai užmigti pogulio metu, vis tiek pajuto padidėjusį energijos kiekį.

Dar vienas tyrimas

Panašus tyrimas su 10 žmonių, kurie prieš pamiegodami 15 minučių suvartojo 150 miligramų kofeino, teigia, kad bandomieji jautė ženkliai mažesnį mieguistumą vairuodami simuliatorių dvi valandas, nei kontrolinė grupė.

Dar vienas nedidelis tyrimas parodė, kad 200 miligramų kofeino prieš 20 minučių pogulį yra efektyvesnis būdas padidinti energijos kiekį ir atlikti užduotis kompiuteriu, nei pogulis ir veido plovimas vandeniu - ar itin ryškios šviesos poveikis.

Galiausiai, papildomas tyrimas parodė, kad kavos vartojimas ir pogulis kartu labiau padidina budrumą ir energijos kiekį naktinio darbo metu - nei vien tik kofeinas, ar vien tik pogulis.

Nors šių tyrimų rezultatai sudaro prielaidą, kad kavos poguliai yra efektyvus būdas padidinti energijos kiekį, jie yra nedideli, o kofeinas jų metu vartojamas piliulių forma. Tad šiuo atveju reikėtų daugiau tyrimų siekiant išsiaiškinti, ar skysta kava prieš pogulį padidina budrumą ir energijos kiekį pabudus.

Nenuostabu, kad žmonės nori išmėginti "kavos pogulius", kad padidintų savo budrumą ir energijos kiekį organizme. Tačiau norėdami tai išbandyti, turėkite omenyje išgeriamos kavos kiekį.

Svarbu nepersistengti

Taip pat reikėtų turėti omenyje, kad kavos su cukrumi ar skoniais gėrimas prieš pogulį gali sumažinti kavos pogulio efektyvumą – juoda kava yra sveikesnis pasirinkimas.

Galiausiai, pernelyg didelis kofeino suvartojimas kai kuriems žmonėms gali sukelti nerimą, raumenų traukulius ir kitas problemas. Kofeinas taip pat gali paveikti įprastą miegą - jeigu jį vartosite likus mažiau nei šešioms valandoms iki įprasto miego.

Dauguma sveikatos ekspertų sutaria, kad iki 400 miligramų kofeino kiekis per dieną – maždaug 4 kavos puodeliai – yra saugus daugumai žmonių. Prisiminkite šį leistiną kofeino kiekį, jeigu norite padidinti išgeriamos kavos kiekį "kavos pogulių" tikslais.

Apibendrinant, galima daryti išvadą, kad "kavos poguliai" gali padidinti energijos kiekį labiau nei vien tik kofeinas, ar vien tik miegas. Tiesa, tai patvirtinančių tyrimų nėra daug. Maždaug 2 puodeliai kavos prieš 20 minučių trukmės pogulį yra efektyviausias būdas padidinti energijos kiekį ir budrumą. Kad nenukentėtų įprastas miegas, negerkite kavos likus mažiau nei 6 valandoms iki įprasto miego. Išbandyti kavos pogulį gali būti verta, jeigu nepersistengiate su pernelyg dideliu kavos kiekiu.

Parengta pagal healthline.com

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt

(4)
(5)
(-1)

Komentarai ()

Susijusios žymos: