Egzoplaneta: atrasta dviejų planetų sistema be žvaigždės  (2)

Astronomai atsitiktinai surado naujos ekstrasoliarinės (t.y. tokia, kuri yra už Saulės sistemos. Ekstrasoliarinės planetos - tai planetos, kurios nesisuka apie Saulę, o sukasi apie kurią nors kitą žvaigždę. Jos vadinamos dar ir egzoplanetomis) planetos tipą. Tokios planetos netgi buvimo galimybė iki šiol nebuvo įsivaizduojama. Šis atradimas, kuris buvo atliktas optinių ir spektroskopinių stebėjimų dėka, mūsų mokslininkams keičia iki šiol nusistovėjusias žinias ir egzoplanetų modelius.

Astronomai išaiškino dvigubą, dviejų planetų, sistemą, besisukančią viena apie kitą ir skriejančią laisvai erdvėje. Neįtikėtina tai, jog sistema yra visiskai nepriklausoma nuo jokios kitos žvaigždės! Manoma, jog to priežastis galėjo būti tai, kad šios abi egzoplanetos turi palyginamai mažas mases, sudarančias 7 ir 14 kartų Jupiterio masės (arba prilyginamas maždaug 1 proc. Saulės masės). Ši pagrindinė charakteristika neleidžia jų priskirti žvaigždėms ir kitiems dangaus šviesuliams, kurie sudaro 75 kartus Jupiterio masės. Dvi rastosios naujos planetos yra maždaug tokio pat dydžio kaip ir daugelis kitų planetų, stebėtų apie kitas, nei Saulė, žvaigždes nuo 1995 metų.

Pagaliau tai, kas skiria žvaigždes nuo planetų yra ir jų susidarymo būdas. Visos žvaigždės susidaro kai tirpsta dujų debesys, tuo tarpu planetos formuojasi jungiantis dulkių dalelėms.

Ši nauja sistema pirmą kartą pastebėta nuotraukose, darytose ESO (European Southern Observatory) 3,5 m teleskopu, pastatytu Silla mieste, Čilėje.

Sistema, kuri pavadinta Oph1622, yra Ophiuchus dalyje, pasižyminčiame besiformuojančiomis žvaigždėmis, ir nutolusiame apie 400 šviesmečių.

Kad patvirtintų šį atradimą, mokslininkai atliko tyrimus matomuoju spektru bei infraraudonųjų spindulių nuotraukų pagalba, kad butų galima patikrinti šių dviejų rastų objektų tikrąją kilmę bei įsitikinti ar tai ne koks nesusipratimas, arba jau žinomas fenomenas.

Pirmi tyrimai prodė kad tai labai jauni objektai, esantys tik milijono metų ir nutolę vienas nuo kito šešis kartus daugiau nei Plutonas nutolęs nuo Saulės.

Nors tokios sistemos atradimas astronomams yra tikras netikėtumas, tačiau objektai, laisvai skriejantys erdvėje jau buvo žinomi iki šiol. Per pastaruosius penkerius metus daugelis tokių laisvai skriejančių objektų buvo atrasti, bet tai buvo Saulės sistemoje esantys objektai.

Dabar tokios sistemos buvimas užduoda daug naujų klausimų apie susidarymo kilmę ir jos kitimą laike. Žinoma tai, kad apskritai planetos gali susiformuoti dujų ir dulkių diskų, kurie supa kai kurias žvaigždes, išorėje, arba joms skriejant laisvai erdvėje.

Aiškinant šių planetų susidarymą, astronomai spėja jog dvynės kartu galėjo susiformuoti debesies išorėje, jo tempimosi metu, kai jis išsiskyrė į atskirus fragmentus.

Belieka pridurti tai, kad šio atradimo autoriai mokslininkai priešinasi norui tai pavadinti “dviguba planeta”, todėl kad ši pora nėra akivaizdžiai susiformavusi tokiu pat būdu kaip ir mūsų Saulės Sistemos planetos.

Oph1662 sistema (ESO)

Parengta pagal:

Exoplanète : découverte d'un système double à 2 planètes, sans étoile!