Olandijos studentai surado naują egzoplanetą  (5)

Trys studentai iš Leideno universiteto (Leiden University) aptiko neįprastą planetą, skriejančią aplink karštą žvaigždę labai mažo atstumo orbita.

Nauji planeta pakrikštyta „OGLE2-TR-L9b“ vardu. Nors kartais naujus Visatos objektus mėgstama pavadinti jų atradėjų vardais, šį sykį vardas parinktas pagerbiant milžinišką tarptautinį projektą OGLE, skirtą automatiniam tūkstančių žvaigždžių duomenų surinkimui. Naudodamiesi šiais duomenimis studentai ir aptiko naująją planetą.

Verta pabrėžti, jog projekto metu sukauptuose statistiniuose duomenyse yra daugybės planetų pėdsakai, tačiau jų aptikimas ir identifikavimas yra sudėtingas uždavinys. Trys studentai - Meta de Hoon, Remco van der Burg ir Francis Vuijsje bandė automatizuotą žvaigždžių duomenų tikrinimo programą ir pastebėjo vienos iš jų reguliarų švytėjimo intensyvumo virpesį – tai galėjo reikšti tik planetos tranzitą.

Žvaigždės ryškumas dviejų valandų laikotarpiu sumažėdavo apytiksliai 1% - reiškinys kartodavosi kas dvi su puse dienos. Norėdami įsitikinti, jog studentai nesuklydo, astronomai su Čilėje esančiu VLT teleskopu ėmė patys tyrinėti nurodytą žvaigždę. Astronomų ir studentų gauti duomenys sutapo – beliko pakrikštyti naują egzoplanetą.

Planeta nuo gimtosios žvaigždės nutolusi tik per 3% vieno astronominio vieneto (astronominis vienetas nurodo vidutinį Žemės atstumą nuo Saulės). Įvertinant dar ir tai, jog gimtoji žvaigždė yra karštesnė už Saulę (jos paviršius įkaitęs iki 6700 laipsnių Celsijaus, o Saulės paviršiaus temperatūra svyruoja apie 5500 laipsnių Celsijaus), pasidaro aišku, kad atrastoji planeta yra viena iš pačių karščiausių. Labiau panaši į tikrą pragarą, nei į gyvybei tinkamą planetą. Be to, ji gana didelė – masė siekia 5 Jupiterio mases.

Leideno universiteto mokslininkai pabrėžia, jog OGLE2-TR-L9b yra pirmoji planeta, aptikta prie dideliu greičiu besisukančios žvaigždės. Be to, tai pirmoji tokios temperatūros žvaigždė, prie kurios aptikta planeta.

Viską susumavus, gaunasi išskirtinis atradimas, kurio autoriai yra ne profesionalūs mokslininkai, o tiesiog smalsūs ir entuziastingi studentai. Gal tokie pavyzdžiai bus užkrečiantys ir Lietuvos studentams bandyti ir ieškoti kažko naujo – taip netyčia galima padaryti reikšmingų atradimų.