„Honda FCX Clarity“: vandenilinė alternatyva (Video)  (28)

„Hondos“ inžinieriai vienu balsu tvirtina – ateitis priklauso vandeniliui ir elektrai. Po 50 metų dyzeliniai varikliai atsidurs automobilių muziejuje, o benzininėmis mašinomis važinės tik sentimentalūs senukai.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2010-08-09 „Honda FCX Clarity“: vandenilinė alternatyva (Video)  (28)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Saremos salos vingiuoti keliai neleidžia grožėtis įstabiais peizažais už lango. Priekyje lekiantis vyšninės spalvos „Honda FCX Clarity“ hečbekas-sedanas palaiko tempą. Paspaudęs akceleratoriaus pedalą, vairuotojas lenkia sunkvežimį. Iš tos vietos, kur daugelis automobilių turi išmetamų dujų vamzdį, išsilieja vanduo, ir plona srovelė sustingsta ant įkaitusio asfalto. CO2 šiam automobiliui tiesiog neegzistuoja.

Unikalių „FCX Clarity“ automobilių, naudojančių suspaustą vandenilį ir elektros motorą, buvo pagaminta tik 220 vienetų, iš kurių 20 sudaužyta saugumo testuose, norint įrodyti vandenilinių automobilių saugumą. Eksperimentinis tiražas, kurio pirmieji egzemplioriai nuo konvejerių nuriedėjo 2008 m. vasarą, skirtas Kalifornijos (JAV) ir Japonijos rinkai. Tik 2 automobiliai yra Europoje, kur degalines su suspaustu vandeniliu galima suskaičiuoti ant rankos pirštų.

Kadangi „FCX Clarity“ vis dar yra eksperimentinis projektas, visi dabartiniai automobilių naudotojai, kuriuos iš 50 tūkst. pretendentų atrinko „Hondos“ vadovybė, turi teisę tik į trejų metų nuomą, kuri Kalifornijoje kainuoja 600 dolerių (1600 Lt). Į šią kainą įeina visas automobilio aptarnavimas.

Ir štai, pora „FCX Clarity“ automobilių, jau prie Saaremos salos miesto Kuresaarė „Hondos“ atstovų salono vartų. Už laikinų užtvarų slepiami raudoni balionai, kuriuose suspaustas 350 barų slėgiu, saugomas vandenilis.

Tai kas gi priverčia automobilį judėti? „Honda FCX Clarity“ jėgos agregatas susideda iš keturių elementų: kuro elementai („Fuell Cell Stack“) V Flow, sveriantys 67 kg, po variklio dangčiu yra kintamos įtampos elektrovariklis, o užpakalinėje dalyje įrengtas 171 litro bakas, skirtas suspaustam vandeniliui ir kompaktiškas ličio-jonų akumuliatorius.

Vandenilis, patekdamas iš bako į kuro elementų bateriją, susijungia ten su deguonimi, gaunamu iš aplinkos. Reakcijos energija, paverčiama į elektros energiją, kuri maitina elektros variklį. Papildoma energija gaunama stabdant, lieka ličio-jonų akumuliatoriuje. Rekuperacinė stabdžių sistema čia beveik tokia pat, kaip ir įprastame hibride. Tuo tarpu vandenilinio variklio naudingumo koeficientas tris kartus viršija tradicinio benzininio variklio rodiklius ir du kartus – hibridinio.

Pirmuosiuose FCX prototipus Hondos specialistai pradėjo bandyti dar 1999 m. Nuo tada kuro elementų baterijos tapo žymiai mažesnės ir lengvesnės, o vietoj nikelio akumuliatorių pradėti naudoti ličio-jonų. Energijos rekuperacijos sistema taip pat buvo patobulinta. Negana to, kuro elementų ankstesnė minimali veikimo temperatūra buvo 0 laipsnių, o dabartinis „FCX Clarity“ turi normaliai funkcionuoti ir esant -30 laipsnių. Kartu su „Honda FCX Clarity“ japonai pristatė namų degalinę („Home Energy Station“), kuri vandenilį gamina iš buitinių gamtinių dujų, o po to naudoja jį elektrai ir šilumai gauti namuose, o likučius – automobilio kuro užpildymui. „Hondos“ skaičiavimais, tokia stotelė leidžia sumažinti CO2 išmetimą 40 proc., o namų energijos aprūpinimo sąnaudas – 50 proc. Vandenilį galima gauti įvairiais būdais, bet „Honda“ deda viltis į elektrolizę, kuri ateityje leis visam laikui atsisveikinti su iškastiniu kuru. Elektros energijos, reikalingos distiliuoto vandens padalijimui į vandenilį ir deguonį, bus galima gauti iš vėjo turbinų ir saulės baterijų, kartu sukuriant ir energijos atsinaujinimo ratą. „FCX Clarity“ atrodo neįprastai, bet tuo pačiu mašina „nešaukia“ visiems apie savo unikalumą. Šiek tiek amerikietiškas dizainas su chromuota priekinio buferio juostele, „japoniškai“ įstriži žibintai, simpatiška dviejų dalių bagažinė. Beveik 5 m ilgio sedanas-hečbekas atrodo beveik prabangiai ir futuristiškai. Labai erdviame keturių vietų salone – įprasta „hondiška“ centrinės konsolės architektūra susijungia su neįprastais, „kosminiais“ akcentais. Itin maloni minkšta, kūno spalvos odinė apdaila. Dizainerių žodžiais, tokia medžiaga ilgaamžė ir atspari dėvėjimuisi, tempimams ir saulės spindulių poveikiui. Dizaino viršūnė neginčijamai yra grafinė prietaisų panelė, lyg tai būtų pasiskolinta iš kosminių erdvėlaivių. Spalvotos skalės leidžia sekti vandenilio lygį, akumuliatoriaus įkrovimą ir visos sistemos efektyvumą. Prietaisų skydelio viduryje – vadinamas „vandenilio rutuliukas“, kuris važiuojant ekonomiškai yra mažas ir mėlynas, o lekiant greičiau – raudonuoja ir padidėja. 4 kg (171 litrai) suspausto vandenilio leidžia „FCX Clarity“ nuvažiuoti 468 km. Užpildymui sugaištama vidutiniškai 3-4 min. Pats didžiausias skaičius, kurį galima pamatyti skaitmeniniame spidometre – 160 km/val. Pagrindinis skirtumas nuo šimto automobilių, prie kurių vairo man teko pastebėti, tai absoliuti tyla. Jokių vibracijų, tik lengvas kaukimas greitėjant, primenantis visiems žinomą troleibuso skleidžiamą garsą. Puikus pagreitėjimas – laipsniškas, lygus ir veržlus. Visa tai – dėl elektros variklio. Negirdėdamas įprastai dirbančio variklio garso, pradedi aštriau priimti visus kitus pašalinius garsus, tokius kaip pro šalį lekiantis „Mercedes-Benz“ su supuvusiu duslintuvu, padangų šlamėjimas arba paukščių klegėjimas. Kadangi automobiliui nereikėjo išmetamųjų dujų sistemos, „FCX Clarity“ kūrėjai galėjo sukurti plokštų dugną, o tai pagerino aerodinamiką – vėjas tiesiog „laižo“ automobilį. Vandenilio bako, akumuliatoriaus, baterijos su kuro elementais padėtis padėjo sukurti žemą svorio centrą, o tai pagerina valdymą ir stabilumą. Apskritai, valdymas skiriasi nedaug nuo šiuolaikinio verslo klasės sedano. Automobilis kelyje stabilus, truputį pasvyra staigiuose posūkiuose ir be ypatingų pastangų įveikia visus kelio nelygumus. Lenktyniauti su „FCX Clarity“ labai nesinori, tai taiki mašina, kuria malonu vairuoti užmiesčio kelyje.

Įvažiuojant į miestą pajutome pirmas automobilio problemas – pėstieji šokinėja tiesiai po ratais, negirdėdami atvažiuojančios mašinos. „Hondos“ inžinieriai pripažino, kad su elektromobilių ir vandenilinių automobilių „įgarsinimu“ dar teks padirbėti. Vanduo, kuris yra vieninteliu pašalinamu „FCX Clarity“ produktu, priverčia gale važiuojančius vairuotojus jungti valytuvus ir nesuprantant žiūrėti į dangų. O įsivaizduokite, jeigu lauke minusinė temperatūra...

Važiuojant per tylias Kuresaare gatves pavyko patraukti smalsuolių dėmesį – susidomėjusieji mobiliais telefonais ėmė fotografuoti neįprastą transporto priemonę. Bet mes sparčiai grįžtame į plentą, kad vėl ir vėl išbandytume lengvą ir aplinkai draugišką pagreitėjimą.

Šiandien „FCX ClarIty“ pasaulis laiko egzotika, tačiau kartu gerbia kilnų japonų siekį. Būtent šis modelis buvo įvertintas prestižiniu titulu „World Green Car of the year 2009“. Jau po 4 metų, kai pasaulį išvys antra vandenilinės „Hondos“ karta, Europoje žadama pastatyti pirmąją vandenilio degalinių partiją. Inžinieriai ruošiasi pagerinti „FCX Clarity“ savybes važinėjant šalto oro sąlygomis, taip pat rimtai pamąstyti apie visos sistemos patikimumą.

Progresyvūs kaliforniečiai ir japonai jau išbando „FCX Clarity“ buitinėmis sąlygomis. Būtent 200 laimingųjų patirtis padės toliau vystyti šį transportą, o visiems kitiems gamtos saugotojams kol kas tenka hibridai, arba pirmieji elektromobiliai, kurie tyliai užkariauja pasaulį.

„Honda FCX Clarity“ vizitinė kortelė

Degalai: vandenilis
Galia: 100 kW/128 AG/3500-10500 aps./min.
Maksimalus sukimo momentas: 256 Nm/0-1000 aps./min.
Įsibėgėjimas iki 100 km/val.: apie 10 sek.
Maksimalus greitis: 160 km/val.
Ilgis: 4835 mm
Plotis: 1845 mm
Aukštis: 1470 mm
Važiuoklės bazė: 2800 mm
Svoris: 1625 kg
Degalų sąnaudos: 117 km su 1 kg vandenilio, 468 km su pilnu baku
Kaina: 69,5 tūkst. Lt (bazinė versija – nuo 52 tūkst. Lt)

Дмитрий Бабиченко,
"Гараж" на Delfi

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: delfi.lt
Autoriai: Dimitrijus Babičenko
(0)
(0)
(0)

Komentarai (28)