Vairuotojo atmintinė: ką reikia žinoti apie žiemines padangas  (3)

Kaip ir kiekvieną rudenį, viešojoje erdvėje kaip „grybų po lietaus“ pridygsta straipsnių apie padangas ir jų keitimą. Ir kiekvienais metais jų skaitomumas nemažėja – tai daugumai vairuotojų aktuali tema, mat reikia daryti sprendimus, susijusius ne tik su saugumu, bet ir su nemenkomis finansinėmis išlaidomis. Tačiau straipsnių ir patarimų gausybėje labai nesunku pasimesti, o ir dažnai jie pasimiršta. Tad šioje publikacijoje pristatome koncentruotą patarimų atmintinę, kuri padės apsispręsti renkantis „žieminį apavą“ automobilio ratams.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pirmiausia – padangų išmatavimai

Renkantis padangas, pirmiausia reiktų laikytis visų automobilio gamintojų rekomendacijų, primena didžiausios Lietuvoje padangų prekybos įmonės „Egzotika“ ekspertai. Mat kiekvienam automobiliui yra paskaičiuoti atitinkami padangų išmatavimai, apkrovos bei greičio indeksai su kuriais automobilio eksploatavimas bus geriausias, saugiausias ir ekonomiškiausias.

Tiesa, pasak „Egzotika“ ekspertų, su greičio indeksu yra tam tikros išimtys. Žieminės padangos, ypač dygliuotos ir minkšto mišinio gaminamos su mažesniais greičio indeksais, kad užtikrintų gerą sukibimą pačiomis sudėtingiausiomis žiemos sąlygomis, todėl šiaurės šalims daroma išimtis ir naudojamos mažesnio greičio indekso padangos nei nurodyta automobilio vartotojo vadove.

Sekantis žingsnis - padangų tipai

„Egzotikos“ specialistai vienbalsiai sutaria, kad žiemą prioritetas yra saugumas ir renkantis padangas pirmiausiai į tai ir reikia atsižvelgti. O saugumui daug įtakos turės ir keliai, kuriais dažniausiai važiuosite – miestų ir pagrindinių automagistralių gatvės dažniausiai būna nuvalytos, o štai rajoniniai keliai priežiūros sulaukia daug rečiau. Deja, visiems keliams vienodai tinkamų žieminių padangų nebūna, tad tenka priimti įvairius kompromisus dėl kainos, komforto, pravažumo ar dilimo greičio.

Dygliuotas arba minkštos gumos padangas verta rinktis tuomet, jei teks dažnai važinėti prasčiau valomais arba užmiesčio keliais. Visi dygliuotų padangų privalumai atsiskleidžia važiuojant apledėjusiais arba suplūktu sniegu padengtais keliais. Tačiau jos yra šiek tiek triukšmingesnės, nėra tokios komfortiškos, o ir stabilumo pojūtis gali būti šiek tiek mažesnis važiuojant sausu arba šlapiu keliu.

Minkštos gumos padangos yra komfortiškesnės nei dygliuotos, puikiai įveikia sniegą, tačiau sunkiau susidoroja su apledėjusiu paviršiumi. Taip pat turi mažesnį stabilumą ant sauso ar šlapio asfalto, ypač prie didesnių greičių. O daugumai lietuvių bene svarbiausias jų trūkumas – greitesnis dėvėjimasis esant šiltesniam orui ir važiuojant nuvalytais keliais.

„Egzotika“ specialistų teigimu, žiemą saugiausia važinėti dygliuotomis padangomis, nes jos yra tikros žieminės padangos, o kieto mišinio ar minkšto mišinio padangos yra alternatyva su didesniais ar mažesniais kompromisais saugumo atžvilgiu.

Kieto mišinio žiemines padangas verta rinktis važinėjant miestų nuvalytomis gatvėmis ar gerai prižiūrimomis pagrindinėmis magistralėmis. Kieto mišinio padangos puikiai tinka sausam ar šlapiam, šlapdriba padengtam keliui. Pagrindiniai keliai žiemą sudrėgsta ne tik nuo šlapdribų, bet ir nuo druskų, kuriomis barstomi apsnigti ir apledėję keliai. Be to, šios padangos yra netriukšmingos, stabilios, komfortiškos, o ir dyla gerokai lėčiau nei minkšto mišinio padangos. Tačiau važiuojant snieguotu arba apledėjusiu keliu sukibimas bus prastesnis nei minkštos gumos padangų, todėl teks vengti prasčiau prižiūrimų užmiesčio kelių. O jei nebus galimybės atidėti tokių kelionių esant sudėtingoms eismo sąlygoms, „Egzotika“ specialistai rekomenduoja rinktis minkšto mišinio padangas.

Universalias padangas gali rinktis vairuotojai, kurie žiemą mažai važinėja ir gali niekur nevažiuoti esant ypač sudėtingomis sąlygomis. Modernios šiuolaikinės universalios padangos puikiai sugeba susidoroti su sniegu ir ant sniegu padengtos dangos yra tik 5% mažiau efektyvios lyginant su kieto mišinio žieminėmis padangomis, tačiau su jomis galima važiuoti ištisus metus. Visi didieji padangų gamintojai gamina universalias padangas ir Lietuvoje dažnai galima išgirsti klaidinančių pasisakymų, kad jos netinkamos niekam. Visgi reikėtų nepamiršti, kad jos dažniausiai pritaikytos eksploatuoti ne žemesnėje nei -5 laipsnių temperatūroje ir nėra labai efektyvios žemose temperatūrose bei ant ledu padengtos dangos.

Apsispręskite dėl biudžeto: rinktis pigias ar brangias padangas?

Pasak vieno tituluočiausių Lietuvos ralio lenktynininkų Roko Lipeikio, lengviausias sprendimas bus tiems pirkėjams, kurių pajamos pakankamai didelės ir gali sau leisti brangiausius produktus nesirūpindami dėl nuvažiuoto kilometro savikainos. Jeigu finansai visiškai nevaržo pasirinkimo laisvės, tuomet galima rinktis garsiausių gamintojų, tokių kaip „Bridgestone“ ar „Michelin“ ypač minkštos gumos padangas – jos užtikrins geresnius kokybinius rodiklius, tačiau bus pritaikytos Skandinaviško tipo žiemai – ilgai, šaltai ir be polaidžių. Pakilus temperatūrai tokių padangų guma pernelyg įkaista ir ima sparčiai dėvėtis. Taip pat labai elastingas karkasas mūsų duobėtuose keliuose dažnai yra minusas, nes dažnai sugadinami ne tik ratlankiai, bet ir pačios padangos. Trumpesnis padangų eksploatavimo laikas gerokai didina nuvažiuoto kilometro kainą, o tai gali būti nepriimtinos investicijos daugumai Lietuvos vairuotojų.

Ieškantiems optimalaus santykio tarp kainos ir kokybės, verta dairytis į kiek mažiau žinomų padangų gamintojus, tokius kaip „Roadstone“, „Kenda“, „Petlas“ ar „Maxxis“ – jų gaminamos minkšto mišinio žieminės padangos ne tik pigesnės, bet ir ypač atsparios dėvėjimuisi ir smūgiams, todėl papildomai užtikrina ženkliai mažesnę kilometro kainą nei garsesnių gamintojų produkcija. Tiesa, šių gamintojų padangos dažnai nepasiekia saugumo testų viršūnių. Dėl to neverta nei stebėtis, nei jaudintis: patys garsiausi padangų gamintojai susikoncentravę į geriausius testų rezultatus ir siekia patenkinti specifinius ir reiklius Skandinavijos valstybių poreikius, tad konkuruoja dėl centimetrų, kurių realiame gyvenime retai kada prireikia. Todėl mažesni gamintojai dažniausiai orientuojasi ne į aukščiausius testų rezultatus, kas jiems ko gero sunkai būtų pasiekiama, o stengiasi sukurti vertę kitur, t.y. koncentruojasi į labiau žemiškus dalykus kaip geriausios eksploatacinės savybės, aukščiausias kainos ir kokybės santykis.

Rinkdamosi padangas, verslo įmonės paprastai daugiausia dėmesio skiria mažiausiai kilometro kainai. Šiuo atveju rinktis vien pačias pigiausias padangas irgi neverta – nuvažiuoto kilometro kaina priklauso ne tik nuo padangų kainos, bet ir nuo padangos dėvėjimosi greičio. Norint bent apytiksliai sužinoti padangų dėvėjimosi greitį, tenka įvertinti daugybę veiksnių – kokiems tikslams ir kaip intensyviai bus naudojamas įmonės automobilis, kokiuose keliuose dažniausiai važiuos ir t.t. Tokiais atvejais patarimo visada verta klausti pas profesionalius padangų ekspertus.

Žieminių padangų testai – ką reikia apie juos žinoti

Jeigu padangas renkatės pagal testų rezultatus, turite žinoti kai kurias testų atlikimo sąlygas – nuo to gerokai priklauso ir jų rezultatai. Dažniausiai rinkoje naudojami dviejų tipų testai - Skandinavijos arba Vokietijos testuotojų. Skandinavijoje testuojama pačiomis sudėtingiausiomis sąlygomis – ant ledo bei sniego, dažniausiai minkšto mišinio arba dygliuotos padangos, tuo tarpu Vokietijoje, kur žiemos yra gerokai švelnesnės, dažniausiai testuojamos kieto mišinio žieminės padangos. Žiūrint iš klimatinių sąlygų pusės Lietuva būtų pusiaukelėje, nes turime ir gana ilgą laiką su atlydžiais, bet ir sudėtingų periodų su dideliais šalčiais, plikledžiais ir lijundromis. Todėl vertėtų objektyviai vertinti padangų savybes, kurios svarbios mūsų šalies vairuotojams ir nepasikliauti vien tik vienu testu.

Padangas renkantis pagal Skandinavijos testų rezultatus, reiktų nepamiršti, jog čia „pergales“ skina ypač minkšto mišinio padangos, kurios ilgai ir kokybiškai tarnauja esant ilgoms, stabilioms ir labai šaltoms žiemoms. Deja, Lietuvoje net ir žiemą klimatas nėra pastovus - pasitaiko polaidžių, didelių temperatūrų svyravimų. Toks klimatas su ilgai besitęsiančiomis gan aukštomis teigiamomis temperatūromis nėra labai tinkamos šioms padangoms – kuo aukštesnė aplinkos temperatūra, tuo labiau kaista padangos ir sparčiau dyla ypač minkšta guma.

Kiek naudos iš ES standartizuoto žieminių padangų žymėjimo?

Renkantis žiemines padangas, vairuotojams nereiktų labai susikoncentruoti į naująjį padangų žymėjimą, nes iš jo neįmanoma nustatyti net dešimtadalio svarbiausių žieminių padangų savybių kaip, pavyzdžiui: elgesys ant ledo, sniego, pažliugusio sniego, atsparumas akvaplanavimui ir t.t. Geriausius rodiklius turėtų vasarinės AA klasės padangos, tačiau žiemą su jomis važiuoti tiesiog neįmanoma, todėl naujausias ES žymėjimas, švelniai tariant, yra visiškai netinkamas žieminių padangų vertinimui, apibendrina Rokas Lipeikis. 

Ar svarbus protektoriaus raštas?

Vienareikšmiškai pasakyti kad vienoks protektoriaus raštas yra geresnis, o kitas jau blogesnis būtų neteisinga. Paprastai lietuviškoms žiemoms pasirenkamos kryptinio protektoriaus rašto padangos, nes esant ypač sudėtingoms vairavimo sąlygoms, esant snieguotai, o ypač šlapiu sniegu padengtai kelio dangai, šio protektoriaus savybės leidžia lengviau suvaldyti automobilį.

Nebijokite konsultacijų

Paskutinis, bet ne ką mažiau svarbus patarimas – nepirkite padangų aklai be specialistų konsultacijos. Tai ypač aktualu dabar, kai sparčiai populiarėja elektroninė prekyba ir prekes galima įsigyti neišeinant iš namų. Gerai neišmanant prekyboje esančių padangų specifikos, galima nesunkiai suklysti ir išleisti pinigus padangoms, kurios bus visiškai netinkamos Jūsų automobiliui. Dabartinė padangų įvairovė labai gausi, o aiškaus ir informatyvaus jų ženklinimo iš vis nėra. Tad be išmanančio specialisto patarimų labai nesunku suklysti net ir pačiose paprasčiausiose situacijose.

Pavyzdžiui, nepakanka tiesiog apsispręsti, kokio mišinio padangų norėsite – dar reikės nesuklysti išsirinkant būtent tokio tipo padangas. Mat padangų mišinio tipas paprastai neturi specialaus ženklinimo, o populiarus žymėjimas M+S (angl. Mud +snow) labiau nusako protektoriaus rašto ypatybes (grubesnis, su daugiau atskirų blokelių), o ne jos eksploatacijos sezoną. Todėl visos žieminės, universalios ir net dalis vasarinių padangų turi M+S žymėjimą. O kur dar kiti žieminių padangų parametrai, tokie kaip elgesys ant ledo, sniego, pažliugusio sniego ir t.t.

Štai todėl „Egzotika“ specialistai vienbalsiai rekomenduoja surasti laisvą valandėlę ir užsukti konsultacijų į artimiausią saloną - ilgametė specialistų darbo patirtis padės geriausiai įvertinti poreikius bei finansines galimybes ir pasiūlyti tinkamiausius sprendimus.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(7)
(0)
(5)

Komentarai (3)