Jei Suomijai tai pavyks, bus tikra viešojo transporto revoliucija be jokių futuristinių technologijų: genialu tai, kas paprasta!  (4)

Helsinkio valdžia tikisi, kad ruošiama nauja „mobilumas pagal poreikį“ sistema, kuri į vieną mokėjimų tinklą apjungs visas dalinimosi paslaugas ir viešąjį transportą, galiausiai privers gyventojus atsisakyti privačių automobilių.

Suomių sostinė paskelbė savo planus dabartinę viešojo transporto sistemą pertvarkyti taip, kad kelionės tikslą būtų įmanoma pasiekti bet kurioje miesto vietoje, bet kuriuo metu. Tai žadama padaryti iki 2025 metų ir bent jau teoriškai, planas atrodo daug žadantis.

Bendra mokėjimų platforma

Viena iš svarbiausių šio sumanymo dalių yra leisti žmonėms už transporto paslaugas atsiskaityti realiu laiku naudojantis išmaniaisiais telefonais, rašo theguardian.com.

Tikimasi vartotojams pasiūlyti tokį platų pigaus, lengvai pasiekiamo ir pavyzdingai išdėstyto transporto tinklą, kad jis ims konkuruoti su privačiais automobiliais. Ir ne tik savo kaina, bet ir patogumu.

Sistemos vartotojui tereikės įvesti pradinį kelionės tašką, paskirties vietą ir galbūt keletą pageidavimų. Speciali programėlė ne tik planuotų kelionę, bet ir taptų universalia atsiskaitymų platforma.

Į vieną glaudų mobilumo tinklą norima apjungti visą transportą – pradedant autonominiais automobiliais ir mikroautobusais bei baigiant dviračiais ar netgi keltais.

Kaip ši sistema galėtų veikti galima įsivaizduoti apjungus viešojo transporto maršrutų planavimo, dviračių dalinimo paslaugas su tokiomis taksi programėlėmis kaip „Uber“. Skirtumas tik toks, kad užtektų vieno mokėjimo, o paslauga būtų visuomeninė.

Pirmasis žingsnis jau žengtas

Tikslas išties ambicingas, tačiau miesto valdžia pasiryžusi jį įgyvendinti. Geras pavyzdys jiems yra Helsinkio rajone maždaug prieš metus pradėjusi veikti mikroautobusų transporto paslauga.

Programėlė leidžia keleiviams naudojantis išmaniaisiais telefonais nurodyti, kur jiems patogiausia būtų įlipti ir kur jie ketina keliauti. Vėliau visi pageidavimai apjungiami ir sudaromas maršrutas, kuris geriausiai patenkintų visų poreikius.

Ši paprasta sistema puikiai patenkina šiuolaikinio miesto gyventojų judėjimo poreikius. Tai yra žmonės, kurie visuomet prisijungę prie pasaulinio tinklo, gerai žino, koks yra kiekvienos transporto priemonės poveikis aplinkai ir patys pernelyg nesižavi mintimi apie asmeninį automobilį.

Po miesto apylinkes važinėjantys minėtieji mikroautobusai leidžia pasinaudoti nuosavos mašinos privalumai, tačiau ne taip ištuština kišenes. Būtent kaina turėtų tapti vienu iš svarbiausių Helsinkyje ruošiamos sistemos faktorių.

Kelionė programėle užsakomu mikroautobusu kainuoja daugiau nei įprastu autobusu, tačiau mažiau nei tektų mokėti už taksi.

Turi būti prieinama visiems

Taip pat viešojo transporto kompanijos savo paslaugas turi teikti ne tik tiems, kurie negali leisti sau įsigyti išmaniojo telefono arba nemėgsta jais naudotis. Dėl to keliamas ir svarbus klausimas, ar naujos kartos sistema tikrai apims visą visuomenę, ar tik į šiuolaikines technologijas įnikusią jos dalį.

Taip pat kol kas niekas negali pasakyti, ar tokia schema galėtų efektyviai veikti ne tik tokiame kompaktiškame mieste kaip Helsinkis, bet ir rečiau apgyvendintose savivaldybėse, pavyzdžiui, Espe arba Vantoje.

Bet kuriuo atveju, užkimšti sostinės keliai ir visos žiedinės sankryžos verčia miesto valdžią karštligiškai ieškoti sprendimų, kurie leistų sumažinti automobilių skaičių.

Verta pažymėti, kad Helsinkyje neketinama visiškai atsisakyti privačių automobilių, tačiau miesto transporto sistemą būtina iš esmės pertvarkyti. Nuolatinis ryšio palaikymas žmonėms tapo savaime suprantamas, tačiau per daugiau nei šimtmetį trunkančią asmeninių automobilių istoriją, jie įprato ir laisvai judėti.

Gali būti, kad Helsinkis taps pirmuoju miestu, kuris sugalvos efektyvų būdą, kaip suderinti abu šiuo dalykus.

Parengta pagal theguardian.com.

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt

(50)
(9)
(41)

Komentarai (4)