Naujausias JAV žvalgybinis lėktuvas laužys greičio rekordus - ką tokiu greičiu būtų galima pasiekti civilinėje aviacijoje? (Video)  ()

„Lockheed Martin SR-72“, legendinio SR-71 pamaina, šiuo metu labai intensyviai vystomas. Tai bus ypatingas žvalgybinis lėktuvas, veikiantis itin dideliame aukštyje ir užpildantis tarpą tarp palydovų ir įprastų šnipinėjimo lėktuvų. SR-72 už garsą bus greitesnis bent penkis kartus, bet ką tai reiškia? Pateikiame keletą praktiškų pavyzdžių, kiek laiko skrendant tokiu greičiu užtruktų įprastos kelionės.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

SR-71 buvo vienas iš greičiausių lėktuvų pasaulyje. Iš tikrųjų, šiam 1998 metais į pensiją išleistam lėktuvui iki šiol priklauso ir reaktyvinių lėktuvų greičio rekordas. Jis galėjo skristi daugiau nei tris kartus greičiau už garso greitį. SR-72 bus kur kas greitesnis, nes technologijų pažanga verčia kurti ir tobulesnius žvalgybos aparatus. Nors oficialus šio lėktuvo greitis nėra nurodomas, ekspertai teigia, kad jis už garsą bus greitesnis bent 5, o gal ir 6 kartus.

Tai - vadinamas „hypersonic“ greitis, kuris keičia oro molekulių aplink orlaivį struktūrą. Konkretaus šio greičio apibrėžimo nėra, tačiau įprastai „Mach5“ yra laikomas žemiausia jo riba. Sunku įsivaizduoti, ką reiškia toks greitis - SR-72 pasieks didesnį nei 6125 km/h greitį. Tuo tarpu „North American X-15“, raketiniu varikliu varomas pilotuojamas orlaivis, 1967 m. pasiekė 7274 km/h greitį, o nepilotuojamas „NASA X-43“ yra pasiekęs net 11,850 km/h greitį. Štai kaip pasikeistų kelionės, jei tokie greičiai būtų įmanomi keleiviniams lėktuvams.

Hiper-greičio paaiškinimas

Norint apskristi aplink žemės rutulį reikia sukarti 40 075 km. Skrendant garso greičiu tokia kelionė užtruktų daugiau nei pusantros paros. SR-72 tokį atstumą galėtų nuskristi vos per 6,5 valandos, X-15 - per 5,5, o X-43 - vos per 3 valandas ir 24 minutes.

Vienas ilgiausių komercinių skrydžių iš Dubajaus į Naująją Zelandiją tęsiasi net 14,2 tūkstančius kilometrų. „Airbus A380“ šiame maršrute užtrunka 16 valandų ir 24 minutes. SR-72 skrisdamas „Mach5“ greičiu tokį atstumą įveiktų per maždaug 2 valandas ir 20 minučių. Maksimalus X-15 greitis leistų įveikti 14,2 tūkstančius kilometrų per maždaug 2 valandas, o X-43 su užduotimi susidorotų per 1 valandą ir maždaug 12 minučių.

Tuo tarpu trumpiausias reguliarus oro linijų skrydis, kuris įprastai trunka apie porą minučių iš Westrey į Papa Westrey Škotijoje visiems šiems orlaiviams yra kaip akimirka. Maždaug 2,7 km atstumą SR-72 įveiktų per mažiau nei 2 sekundes, X-15 - per mažiau nei 1,5 sekundes, o X-43 per mažiau nei sekundę.

Aišku, visi šie skaičiavimai yra bereikšmiai, į juos nėra įtrauktas laikas, reikalingas pakilti ir įsibėgėti. Tačiau kartu tai parodo, kokie neįtikėtini greičiai yra įmanomi. SR-72 skris tokiu greičiu, kad oro molekulės šalia orlaivio jonizuosis arba tiesiog subyrės. Ir reikėtų nepamiršti, kad SR-72 neskraidys tam, kad pagerintų savo pirmtako greičio rekordą. Jo tikslas - karinė žvalgyba. SR-72 taps didingu tašku aviacijos istorijoje ir, galbūt, pasitarnaus ir mokslui, o sukurtos technologijos suras kelių ir į civilinę aviaciją.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(28)
(6)
(22)

Komentarai ()