Kam reikalinga karo policija ir kokias teises ji turi? Žvilgsnis į Lietuvą atvykusius feldjėgerius ir jų transportą (Foto)  (2)

Turbūt ne vienam kelyje teko sutikti automobilį su didžiulėmis baltomis raidėmis MP ant durelių. Kas važinėja tokiais automobiliais, ką jie veikia ir kaip elgtis pamačius tokį automobilį?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Santrumpa MP visame pasaulyje reiškia tą patį – Military Police (Karo policija). Tai karinės teisėsaugos institucija, kurios uždaviniai, bendrai paėmus, yra nusikaltimų ir kitų teisės pažeidimų kariuomenėje prevencija, jų atskleidimas ir tyrimas, tvarkos ir drausmės karinėse teritorijose ir kariuomenėje palaikymas, karinio transporto eismo saugumo priežiūra.

Rukloje, kur dislokuoti Lietuvos kariuomenės ir sąjungininkų daliniai, Karo policijos automobiliai matomi nuolat ir daugiausia jų turi NATO priešakinių pajėgų batalionui vadovaujanti Vokietijos kariuomenė. „Auto Bild Lietuva“ turėjo progos iš arčiau susipažinti su vokiečių karo policininkais, dar vadinamais feldjėgeriais, ir jų naudojamu automobiliu.

Dabartinė Vokietijos Karo policijos institucija buvo įkurta 1955 metais, po II pasaulinio karo atkūrus šalies ginkluotąsias pajėgas. Per šešis dešimtmečius struktūriškai susiformavo penkios veiklos sritys, kurias vykdo feldjėgeriai:

  • pagalba kariams kiaurą parą. Šią funkciją užtikrina net 24-i Karo policijos centrai, išsidėstę visoje Vokietijos teritorijoje;
  • karinės disciplinos užtikrinimas. Karo policininkai užtikrina tvarką tiek karinių dalinių teritorijose, tiek ir viešose vietose, kur yra didesnis karių susitelkimas, pavyzdžiui, kariuomenės ir visuomenės šventėse, gynybos ministerijos pastatuose. Taip pat jie ieško ir į dalinius gražina savavališkai pasišalinusius karius, lydi karo belaisvius ir pan.;
  • karinių transporto priemonių eismo kontrolė. Šią funkciją feldjėgeriai atlieka kartu su kelių policijos pareigūnais, todėl jų nurodymams turi paklusti visi eismo dalyviai. Karo policininkai planuoja ir žymi karinės technikos judėjimo maršrutus, reguliuoja judėjimą sankryžose, užtveria kelius ar gatves, lydi didelių gabaritų ir pavojingus karinius krovinius, tikrina karinių transporto priemonių techninę būklę ir t. t.;
  • saugumo operacijos. Karo policininkai vykdo nusikaltimų prieš karines pajėgas prevenciją, taip pat saugo ir lydi aukšto rango karininkus ir kitus svarbius asmenis, saugo karinių operacijų štabus, kariuomenės turtą, gali būti pasitelkti užtikrinti viešąją tvarką, malšinti riaušes ir pan. Todėl verta atminti, kad karo policininkams privalu paklusti taip pat, kaip ir viešosios policijos pareigūnams;
  • nusikaltimų išaiškinimas ir tyrimas. Karo policijos tiriamų nusikaltimų spektras labai platus – nuo žmogžudysčių iki viešojo intereso nepaisymo. Feldjėgeriams taip pat priklauso tarnybinių šunų korpusas. Keturkojai pagalbininkai padeda ir patruliuojant, ir ieškant sprogmenų ar narkotinių medžiagų.

Visas šias funkcijas feldjėgeriai vykdo ne tik Vokietijos teritorijoje, bet ir visur kitur pasaulyje, kur siunčiami Vokietijos kariai. Tarptautinėse misijose jie dirba komandose kartu su kitų šalių karo policininkais ir bendradarbiauja su vietinės valdžios bei jėgos struktūrų atstovais.

Lietuvoje dirbančius vokiečių karo policininkus dažniausiai galima pamatyti važinėjančius Mercedes-Benz G280 CDI 4×4 visureigiais, dar vadinamais „Wolf“ (vilkas). Kaip žinia, visos Vokietijos ginkluotųjų pajėgų transporto priemonės tradiciškai turi ir oficialias pravardes – tam naudojami gyvūnų pavadinimai.

Feldjėgeriai naudoja standartinį keturvietį „Wolf“ automobilį, tik su papildoma įranga karo policijos reikmėms. Ant stogo sumontuoti mėlyni signaliniai švyturėliai, salone – radijo stotelė, tarp galinių sėdynių – standartiniai laikikliai H&K G36 automatiniams ginklams (avarijos ar sprogimo atveju šie neskraido po saloną ir nesužeidžia karių), bagažinėje sumontuotas radijo įrangos stiprintuvas. Durelių kišenėje laikomas transporto priemonių stabdymo STOP ženklas. Be mėlynų švyturėlių ant stogo sumontuotas ir garsiakalbis, kad kariai iš vidaus galėtų duoti komandas esantiems išorėje.

Ant bagažinės durelių pritvirtintas atsarginis ratas, bagažinėje – 24V akumuliatorius karinei ryšio aparatūrai, o bagažinę nuo salono skiria metalinis tinklas. Ant galinio stiklo – LED ekranas, kuriuo transliuojami tekstiniai pranešimai. Ekranas valdomas pulteliu salone, sistemoje įvesti keli tipiniai pranešimai, tad vairuotojui belieka pasirinkti reikiamą konkrečiai situacijai. Automobilio vidaus įranga labai asketiška – nėra nei centrinio užrakto, nei kitų komforto elementų. Stiklų kėlikliai mechaniniai, stiklai standartiniai ir nešarvuoti. Po sėdynėmis įrengtos metalinės daiktadėžės. Tačiau yra oro kondicionierius, du šildytuvai – vienas standartinis, kitas papildomas autonominis.

Vokietijos karo policija naudoja G280 CDI versiją su šešių cilindrų dyzeliniu 3.0/184 AG varikliu. Visureigyje sumontuota automatinė penkių laipsnių transmisija ir visų varančiųjų ratų sistema su diferencialo blokatoriais ir atskirai įjungiamomis ašimis, kad būtų lengviau įveikti purvą ar sniegą. Pasak šnekintų feldjėgerių, „Wolf“ daug geriau įveikia bekelę, nei kitas jų naudojamas automobilis VW T5 4×4 „Widder“ (avinas). Degalų sąnaudos važiuojant lauko keliais siekia daugiau nei 12 l/100 km, bet automagistralėje galima nesunkiai tilpti į 10 litrų, nors automobilio aerodinaminės savybės panašios į plytos.

Tarptautinėse misijose ir konfliktų zonose Vokietijos karo policininkai naudoja ir šarvuotą G klasės visureigio versiją su papildomu apsaugos paketu SSA (Sonderschutzausstattung), kuri sveria nuo 3,5 iki 5 tonų. Pasak pašnekovų, per visas misijas Afganistane nežuvo nei vienas karys, važiavęs „Wolf SSA“ automobiliais.

Beje, Vokietijos kariuomenei skirti Mercedes-Benz G klasės visureigiai dalį reikalingų pakeitimų patiria jau ant konvejerio, o likusi dalis padaroma vėliau „BwFuhrparkService GmbH“ įmonėje, kurioje automobiliai jau galutinai pritaikomi konkrečiai kariuomenės rūšiai. Minėta įmonė visai Vokietijos kariuomenei teikia visų rūšių transporto pirkimo, aptarnavimo ir nuomos paslaugas.

Linas Barščevičius

Mercedes-Benz G280 CDI 4×4 „Wolf“

  • Variklis – turbodyzelinis, V6
  • Darbinis tūris – 2987 cm3
  • Galia – 135 kW (184 AG) esant 3800 aps./ min.
  • Maks. sukimo mom. – 400 Nm esant 1600–2600 aps./min.
  • Pavara – nuolatinė visų ratų/5 laipsnių automatinė transmisija
  • Maks. greitis – 160 km/h
  • I/P/A – 4636/1960/1930 mm
  • Maks. keliamoji galia – 1000 kg
  • Degalų bako talpa – 96 l
  • Autom. svoris – 2560 kg
  • Vid. degalų sąnaudos – 12 l/100 km
  • Kaina – neskelbiama

FAKTAI IR SKAIČIAI

LAPV PROGRAMA

Nuo 1979 m., kai debiutavo G klasės Mercedes-Benz modelis, įvairių šalių kariuomenėms parduota daugiau kaip 60 000 šių visureigių, nemaža dalis jų tarnauja iki šiol. Nenuostabu, kad kilo mintis tokios patvarios ir patikimos platformos pagrindu gaminti ir lengvuosius šarvuotus visureigius. Taip 2008 m. gimė LAPV 5.4 „Enok“ (usūrinis šuo). Santrumpa LAPV reiškia „Light Armored Patrol Vehicle“ (lengvasis šarvuotas patrulinis automobilis), o indeksas 5.4 rodo bendrą transporto priemonės svorį tonomis.

„Enok“ yra „apginkluotas“ NATO STANAG 4569 standarto antro lygio šarvais, apsaugančiais ekipažą nuo automatinio ginklo šūvių ir minų bei improvizuotų sprogstamųjų užtaisų sprogimo. Automobilis buvo specialiai kurtas naudoti itin sudėtingo reljefo ir blogo oro sąlygomis. Nuo standartinio „Wolf SSA“ jis skiriasi dar rimtesne šarvuote ir platesnėmis panaudojimo galimybėmis. Pirmieji 247 tokie visureigiai Vokietijos kariuomenę pasiekė 2008–2013 m. Papildomai Vokietijos kariškiai 2015 m. sausį užsakė dar 84 patobulintus „Enok“, iš kurių 49 bus skirti Specialiųjų pajėgų kariams.

Rugsėjo mėnesį Lietuvos kariuomenės Gaižiūnų poligone (Jonavos r.) buvo demonstruojamos naujos kartos šarvuoto visureigio LAPV 6.1 galimybės. Lyginant su 5.4 versija, naujoji 6.1 turi modernius plonesnius, tačiau tokio pat atsparumo šarvus, kurių dėka atsirado daugiau erdvės salone. Kitas svarbus skirtumas – pakabos konstrukcija: 6.1 versijoje panaudoti sudvejinti amortizatoriai ir portaliniai tiltai. Dėl šių patobulinimų visureigio prošvaisa padidėjo nuo 223 iki 412 mm ir jis gali įveikti 80 cm gylio brastą (5.4 versija – 60 cm). Skiriasi ir transmisijos perdavimo santykis: 5.4 versijoje jis yra 5,278, o 6.1 – 6,681. Dėl to, nepaisant 700 kg didesnio bendro svorio, maksimalus šarvuočio greitis padidėjo nuo 120 iki 140 km/h.

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija šarvuotų visureigių įsigijimą planuoja pradėti 2020 m., o šiuo metu šios valstybinės institucijos specialistai kaupia duomenis apie visus rinkoje esančius visureigius. Tad neatmestina galimybė, kad Mercedes-Benz LAPV kada nors papildys ir Lietuvos kariuomenės garažus.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Autobild.lt
Autobild.lt
(8)
(7)
(1)

Komentarai (2)