Reaktyviniai varikliai darosi labai dideli - gal jau įmanoma sukurti didelį vienmotorį lainerį?  (1)

„Boeing“ jau bando naujos kartos GE9X reaktyvinį variklį. Jis ateityje bus montuojamas po 777X sparnais ir pagerins jo dinamines charakteristikas bei efektyvumą. GE9X - vienas didžiausių turboventiliatorinių variklių rinkoje, kurio skersmuo primena 737 fiuzeliažą. Todėl natūraliai kyla klausimas - ar įmanoma sukurti vienmotorį didelį reaktyvinį lėktuvą su 100-200 keleivių talpa?


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Iš tikrųjų, 100-200 keleivių iššūkis net nėra toks didelis. „Boeing 737 MAX“ yra maždaug tokios talpos ir, jei to prireiktų, galėtų skristi ir su vienu išjungtu varikliu. Aišku, būtų sunkiau kilti, leistis ir manevruoti, tačiau mes kalbame apie lėktuvą, kuris būtų iš pagrindų sukurtas naudoti tik vieną reaktyvinį variklį. Taigi, toks orlaivis neturėtų problemų su galia, centruote ir galios pusiausvyra - variklis būtų sumontuotas kur nors viduryje.

Ir techniškai tai būtų įmanoma. O kodėl gi ne? Nereikėtų net GE9X variklio - užtektų ir ne tokio didelio ir pažangaus „Rolls-Royce Trent 1000“ ar panašaus variklio. Tikriausiai jį reikėtų sumontuoti virš fiuzeliažo, todėl naujasis lėktuvas būtų šiek tiek panašus į „Cirrus Vision“. Fiuzeliažo forma būtų optimizuota maksimaliam oro srautui išlaikyti, o pats variklis turėtų būti pritaikytas naujai užduočiai. Sukurti tokį dizainą nebūtų paprasta, nes niekas nieko panašaus nėra daręs, bet tikrai įmanoma. Tai kodėl niekas nekuria tokio lėktuvo?

Todėl, kad jo niekam nereikia. Turint omenyje sudėtingesnę konstrukciją, sunku įsivaizduoti, kad vienmotoris 737 būtų pigesnis už dvimotorį to paties dydžio variantą. Kadangi visą lėktuvo svorį į priekį temptų vienas variklis, degalų sąnaudos taip pat nebūtų ženkliai geresnės, o štai dinaminės charakteristikos suprastėtų. Dar daugiau - du varikliai lėktuvams reikalingi ir dėl saugumo. Vieno variklio gedimas nėra katastrofiška problema, bet būtent tuo ir būtų, jei antro variklio lėktuvas tiesiog neturėtų.

Bet sugrįžkime prie „Cirrus Vision“ - kodėl jis turi tik vieną variklį? Na, mažų lėktuvų ekonomika yra visai kitokia. Turėdamas vos vieną variklį jis gali būti pigesnis, nes fiuzeliažo dizaino išlaidos yra mažesnės. Juk šio lėktuvo viduje telpa tik 6 keleiviai. Jam taip pat leidžiama turėti vieną variklį.

„Pilatus PC-12“ turi vos vieną turbopropelerinį variklį, tačiau jo viduje telpa tik 9 keleiviai. Ir šis skaičius nėra atsitiktinis - pagal JAV Federalines aviacijos taisykles, lėktuvai, kuriuose telpa daugiau nei 9 keleiviai, privalo turėti daugiau nei vieną variklį. Kartais numatomos išimtys. Pavyzdžiui, „Cessna 208 Caravan“ su specialiu sertifikatu gali talpinti ir 14 žmonių, nors turi vieną variklį. Tačiau jokios išimtys nebūtų taikomos didesniems orlaiviams.

Taigi, kad ir kokie galingi bus ateities reaktyviniai varikliai, didieji laineriai visada jų turės bent du. Tai nurodo ir aviacijos taisyklės, ir dizaino paprastumas, ir elementari saugumo logika.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(8)
(4)
(4)

Komentarai (1)