Kodėl lėktuvai dažniausiai dažomi baltai?  ()

Ar pastebėjote, kad dauguma lėktuvų yra dažomi baltai? Žinoma, ne visi. Štai oro linijos „Air New Zealand“ kartą savo Boeing 777 lėktuvą pavertė didžiule filmo „Lord of the Rings“ (liet. „Žiedų valdovas“) reklama.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Avialinijos „Mango“, įsikūrusios Johanesburge (PAR) naudoja ryškiai oranžinę spalvą, o Sibiro krovininių lėktuvų oro linijos S7 dažo savo lėktuvus šviesiai žalia spalva.

Tačiau didžioji dauguma oro linijų lėktuvų kažkodėl yra balti. Kodėl?

Taip yra pigiau

Dažai lėktuvui prideda maždaug 273-544 kilogramus svorio. Papildomas svoris reiškia daugiau sudeginto kuro, o 544 kilogramai prilygsta 8 keleiviams.

Ir oro linijos į tai labai rimtai žiūri.

Praėjusio amžiaus devintajame dešimtmetyje buvęs „American Airlines“ vadovas Robertas Crandallis teigė, kad oro linijos per metus sutaupė 40 tūkst. dolerių (36 tūkst. eurų) vien dėl to, kad iš kiekvienų patiekiamų salotų keleiviams išėmė po vieną alyvuogę.

Patys dažai taip pat kainuoja, o perdažant orlaivį jų prireikia išties daug. Vidutiniam „Boeing 747“ reikia 454 litrų dažų, 767 modeliui – 341 litro, 777 – 416 litrų, o „787 Dreamliner“ – apie 362-453 kilogramų.

Visa tai sudėjus, perdažyti orlaiviui reikia nuo 50 iki 200 tūkst. JAV dolerių (nuo 45 iki 180 tūkst. eurų).

Be to, oro linijos dažniausiai savo atitarnavusius orlaivius parduoda kitoms oro linijoms. Jiems tai būtų sunkiau padaryti, jeigu lėktuvo spalva būtų ne balta.

Tai neleidžia lėktuvui įkaisti

Taip, kaip mes vasarą mėgstame dėvėti šviesesnius drabužius – kadangi jie yra vėsesni. Orlaiviai taip pat dažomi baltai tam, kad atspindėtų saulės šviesą.

Aeronautikos ir astronautikos profesorius R. Johnas Hansmanas sako, kad pagrindė priežastis, dėl ko lėktuvai yra dažomi balta ar kitomis šviesiomis spalvomis – tai atspindi saulę ir sumažina įkaitimą bei potencialių pažeidimų nuo saulės radiacijos pavojų.

Profesorius aiškina, kad lėktuvo dalys, pagamintos iš plastiko ir kompozitinių detalių – tokių kaip anglies pluoštas ar stiklo pluoštas – reikalauja daugiausiai apsaugos nuo saulės.

Tad tokios dalys kaip lėktuvo nosis (kur veikia lėktuvo radaras), bei valdymo paviršiai (kurie pagaminti iš kompozitinių detalių) įprastai dažomi balta ar šviesiai pilka spalva.

Štai lėktuvas „Concorde“ privalėjo būti dažomas ypatingai saulės šviesą atspindinčia balta spalva, kad galėtų atlaikyti karštį, sukeliamą keliavimo viršgarsiniu greičiu.

Lėktuvas ties nosimi ir galiniais pakraščiais pasiekdavo net 127 laipsnių pagal Celsijų karštį, tačiau specialūs balti dažai padėdavo atspindėti ir išspinduliuoti karštį.

Dažų atspindėjimo koeficientas siekė 80 iš 100 – kai palyginimui įprasto lėktuvo 45-50 iš 100.

Padeda identifikuoti pažeidimus

Balta lėktuvo spalva padeda lengviau pastebėti bet kokius įtrūkimus, įlenkimus, tepalų išsiliejimus bei kitokio pobūdžio gedimus, kuriuos galima po to greitai pašalinti.

Padeda gelbėjimo misijose

Žinoma, tai priklauso nuo aviakatastrofos vietos, tačiau lėktuvui nukritus, baltą spalvą iš oro yra lengviau pastebėti – dar viena puiki priežastis nedažyti lėktuvo kitomis spalvomis.

Sumažina susidūrimus su paukščiais

Lėktuvo pastebimumą pagerina balta ar kita šviesi spalva, kurią paukščiai gali pastebėti lengviau. Taip buvo nustatyta dar 2011 metais atliktame tyrime, kuris buvo publikuojamas moksliniame žurnale „Human-Wildlife Interactions“.

Tyrimo metu buvo siekiama nustatyti koreliaciją tarp susidūrimo su paukščiais dažnumo įvairių oro linijų tarpe ir oro linijų dažymo schemų – darant prielaidą, kad tamsesnė orlaivio spalva sumažina jo kontrastą bendrame fone ir potencialiai sumažina paukščių galimybę pastebėti orlaivį ir laiku išvengti susidūrimo.

Ar tai reiškia, kad spalvotu lėktuvu yra pavojingiau skristi?

Civilinės aviacijos institucija teigia, kad ne. Mat institucija nekelia jokių reikalavimų oro linijoms, kurie būtų susiję su orlaivio spalvų schemomis.

Be to, anot R.J. Hansmanno, ryškesnės lėktuvo spalvos dėl oksidacijos ilgainiui nublunka.

Kodėl išvis reikia dažyti lėktuvus?

Iki antrojo pasaulinio karo pabaigos dauguma lėktuvų eksterjerų likdavo tiesiog nenudažyti, o juos puošdavo tik oro linijų emblema. Taip buvo daroma dėl ekonominių priežasčių.

Net ir šiais laikais kai kurios oro linijos skraido nenudažytais lėktuvais. Seniau „American Airlines“ buvo žinomos kaip aliuminio spalvos lėktuvus turinčios oro linijos – bet nors tai padeda sutaupyti pinigų, tai palieka orlaivį neapsaugotą, ypač atšiaurių žiemų metu.

R.J. Hansmannas pasakoja, kad tokie lėktuvai bėgant laikui imdavo tamsėti, tad juos reikėdavo nuolatos poliruoti, o tai kainuodavo tiek laiko, tiek finansinių išteklių. Tad dauguma oro linijų dabar naudoja šviesias spalvas.

JAV Federalinės aviacijos asociacija nurodo, kad dažai yra ne dėl grožio. Jie veikia lėktuvo svorį ir padeda apsaugoti rėmo vientisumą.

Tinkamai nudažytą lėktuvą yra lengviau nuplauti ir išlaikyti, kadangi tokiu atveju paviršius yra labiau apsaugotas nuo korozijos ir purvo – be to, prie paviršiaus ne taip lengvai prilimpa tepalai.

Lėktuvo dažymo procesas

Dekoratyvinio dažymo vadybininkas Billas Dillas iš kompanijos „Boeing“ sako, kad komercinių lėktuvų plokštės atkeliauja padengtos laikinais dažais, kad apsaugotų metalą nuo pažeidimų ir korozijos gamybos ir surinkimo procesų metu.

Antras sluoksnis yra laikomas laku, o trečias – dekoratyviniu sluoksniu. Pilnai nudažoma yra lėktuvo viršutinė dalis, vertikalus stabilizatorius bei vairuojantysis sparnas – o prireikus naudojamos ir spalvos.

Dažų svoris skiriasi priklausomai nuo to, kiek sluoksnių yra panaudojama – du ar trys.

Nors du dažų sluoksniai padeda sutaupyti, šiuos sutaupytus kaštus daugiau nei atsveria padidėjusios išlaidos lėktuvo plovimui, poliravimui bei nupoliruoto fiuzelažo dažymas visą lėktuvo tarnavimo laikotarpį.

Dviem sluoksniais nudažytų lėktuvų išlaikymo kaštai yra vidutiniškai 82 tūkst. JAV dolerių (74 tūkst. eurų) didesni nei visiškai nudažytų lėktuvų.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(9)
(2)
(7)

Komentarai ()

Susijusios žymos: