„TikToko ir Instagramo žudikas“. Naujas socialinis tinklas Clubhouse – kaip sutvarkytas, kodėl toks populiarus ir kuo dėtas Elonas Muskas?  ()

Kol kas platforma nemokama, joje nėra reklamos, premium planų ir mokamų paslaugų. Tačiau jų kūrėjai planuoja pereiti prie prenumeratos verslo modelio.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2021-02-11 „TikToko ir Instagramo žudikas“. Naujas socialinis tinklas Clubhouse – kaip sutvarkytas, kodėl toks populiarus ir kuo dėtas Elonas Muskas?  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

„Socialinis tinklas su steroidais“, „Tik Tok ir Instagram žudikas“ – taip dabar kalbama apie naują, „holocentrinį“ socialinį tinklą Clubhouse.

Jį populiarina Silicio slėnio aktyvistai, nepaisant to (ar gal atvirkščiai, būtent dėl to), kad nuo 2020 metų kovo vis dar veikia kaip beta versija ir ten patekti galima tik su kvietimais.

Senbuviai dar mena LiveJournal eros pradžią (ir „ekskliuzyvumo“ aureolę) ir kuo visa tai baigėsi, tačiau jokiu būdu ti nereiškia, kad ir Clubhouse laukia tokia dalia, juk ką tik jame sušmėžavo pats Elonas Muskas, o vasario 4 apie AR/VR jame pasisakė Markas Zuckerbergas. Tai – ne pirmoji ir toli gražu ne paskutinė šio tinklo žvaigždė – anksčiau Clubhouse pokalbių kambariuose (chatroom) pastebėtas aktorius Jared Leto ir Kevin Hart, dainininkas Drake'as, o taip pat televizijos laidų vedėja Oprah Winfrey.

Į tekstą ir paveikslėlius koncentruotiems Facebook ir Instagram naudotojams aiškiai nederėtų iš aukšto žvelgti į balsinių pranešimų ir pokalbių specialiuose „kambariuose“ gerbėjus – Clubhouse vertė jau pasiekė $1 mlrd, o platformoje jau daugiau nei 2 mln. naudotojų.

Socialinį tinklą 2019 metais sukūrė du, maždaug 10 metų pažįstami draugai. Anksčiau Paul Davison ir Rohan Seth dirbo skirtingose IT kompanijose Silicio Slėnyje, vienaip ar kitaip dalyvaudami programėlių ir socialinių tinklų programavime.

 

Naujas socialinis tinklas ⁠– be jokios abejonės, rizikingas projektas. Finansinė sėkmė labiausiai priklauso nuo reklamdavių, ir reikia stengtis įtraukti naudotojus. Clubhouse nuo pat pradžių rėmėsi vadinamuoju „tinklo efektu“ (network effect): kiekvienas naudotojas privalo atvesti tris draugus ir taip toliau.

Tačiau net ir tuomet galima tiek laimėti (Facebook), tiek ir pralaimėti (Friendster). Socialinis tinklas gali tapti trumpalaikiu susižavėjimu, kaip nutiko su anoniminiu žinučių tinklu studentams Yik Yak, kuris užsidarė, surinkęs daugiau nei $ 70 mln, investicijų, ar su popkultūros fenomenu Chatroulette, neišgyvenusiai vartotojų „nuogybių“ antplūdžio.

Pernai gegužę Josh Felser, vienas iš rizikos kapitalo firmos Freestyle įkūrėjų, Clubhouse prognozavo maždaug tokią dilemą: „Projektas arba užsilenks iki liepos, arba taps kažkuo stambiu. Esame lokdaune, tad pradėti socialinį tinklą dabar – teisingas sprendimas, tačiau kiek jis išsilaikys, nežinau. Pats Felseris praleidžia Clubhouse maždaug po valandą per dieną.

Kol kas stebime, kaip šis „klubo namelis“ pamažu virsta į „kažką stambaus“. Auditoriją pritraukia įžymybės: kai jos įeina į pokalbių kambarį, jų sekėjai gauna pranešimus. Jau pačioje pradžioje Clubhouse, be visų kitų, patikėjo, rizikos kapitalo investuotojas Marc Andreessen ir Ben Horowitz (Andreessen Horowitz), ir tai svarbu.

Horowitzas žinomas savo ryšiais su hiphopo bendruomene, todėl socialiniame tinkle gan aktyvios hip hopo žvaigždė MC Hammer ir Fab 5 Freddy, o investuotojai ieško ieško naujų talentingų artistų, siekdami pritraukti juos į šią platformą.

 

Beje didžiausias naujų naudotojų prieaugis įvyko sausio 31 dieną, kai Elonas Muskas (prieš savaitę dar nė negirdėjęs apie) parašė Twitteryje, kad rengiasi Clubhouse atsakyti į socialinio tinklo dalyvių klausimus. Nors buvo gan vėlus metas ir išeiginė diena, Musko atėjimas į The Good Time Show tinklalaidės „kambarį“ tapo galingu magnetu: pirmajame kambaryje kaip mat neliko vietos (jame telpa 5000 naudotojų), paskui ėmė atsidarinėti „ir tokiu pat tempu pildytis) kiti pokalbių kambariai, be to, daug fanatų transliavo interviu į Youtube.

Pokalbis su Musku buvo gan turiningas: jis prisipažino jaučiantis simpatiją bitkoinui (nors ir, pasak jo, „šiek tiek pasivėlino į kriptovaliutų vakarėlį“); papasakojo Marso apgyvendinimo planus ir naujausius Neuralink pasiekimus (neseniai, vykdant šį projektą, lustas buvo implantuotas beždžionei, iki metų galo Muskas žada pradėti bandymus su žmonėmis.).

Ypatingą platformos vartotojų susidomėjimą patraukė Musko atliktas verslininko ir brokerių platformos Robinhood įkūrėjo Vlado Tenevo „pakepinimas“. „Robinhood“ sausio gale apribojo operacijas su 50 volatiliausių aktyvų, tarp kurių ir GameStop akcijos, taip sukeldamas naudotojų įniršį. Elonas Muskas pasidomėjo priežastimis, pavadindamas Tenevą „Vladu Aktyvų Kuolasodintoju“ (suprantama, siaubingai neskambus vertimas, tačiau tai – Vlad the Stock Impaler – tiesioginė aliuzija į Vladą Cepešą, grafą Drakulą. – Republic). Tenevas atsakė: „Šiuo atveju nebuvo pasirinkimo, mums teko paklusti reguliuotojų nustatomiems normatyviniams kapitalo reikalavimams“.

 

Kaip veikia Clubhouse? Nesudėtingai, juk bendravimas, iš esmės, grupinis čatas vyksta tiesioginiame eteryje be kokios nors moderacijos. Beje, moderavimo nebuvimas jau sulaukė kritikos ir nerimaujama, kad šis socialinis tinklas gali nesunkiai pasukti TikToko keliu, kur nesunku aptikti smurto, patyčių ir suicido. Naudotojai sukuria pokalbių bet kokia tema „kambarį“, jį reklamuoja kaip tinkami – taip pat ir kituose socialiniuose tinkluose, – savo nuožiūra kviečia svečius. Ir kalbasi. Kaip ir bet koks gyvas paplepėjimas, jis išnykti be pėdsako, tačiau galima įrašyti ir įkelti kaip platformos tinklalaidę, transliuoti į Youtube ir t.t.

Bendravimo „kambariai“ daugmaž tokie patys, kaip Zoom. Juose yra „lektoriai“ („tribūnoje“) ir klausytojai. Leidus moderatoriui, klausytojas gali tapti lektoriumi – tam „kambaryje“ yra galimybė „pakelti ranką“. Socialiniame tinkle iš principo nėra tekstų, taip pat (galbūt kol kas) nėra galimybės naudotojams susirašinėti privačiai ir įrašinėti pokalbių, nors kitais prietaisais pasinaudoti niekas nedraudžia. Manoma, kad su žvaigždėmis bendrauti ne raštu, o žodžiu – paprasčiau ir patogiau visiems.

 

Socialinis tinklas, kaip minėta, uždaras, tačiau patekti į jį ne taip ir sudėtinga. Kiekvienas naudotojas turi kelis kvietimus, kuriais gali įtraukti jį dominančius žmones (pažymėtina, kad abi šalys privalo naudoti įrenginius su iOS, Android variantas dar kuriamas). Net išnaudojus visus kvietimus – nieko baisaus, jie ilgainiui pasipildo. Aktyviai kviečiantys naudotojus, gauna daugiau naujų „kvietimų“.

Pačioje platformoje galima susiburti į interesų grupes (kaip Facebooke), į grupes galima įstoti ar tiesiog prenumeruoti ir sekti. Taip pat galima sekti žmones, kurių pasisakymui jums itin įdomūs – jei toks žmogus planuoja pasirodyti „kambaryje“, gausite pranešimą. Iš esmės, Clubhouse – tinklalaidžių tiesioginiame eteryje socialinis tinklas: kiekvienas platformos naudotojas gali tapti savo laidos vedėju ar „pakėlęs ranką“ ir moderatoriui leidus, „atsistoti tribūnoje“, prisijungti prie kieno nors pokalbio. Kai kurie ekspertai mano, kad Clubhouse primena laikus prieš beveik 10 metų, kuomet socialinių tinklų kraštovaizdis dar buvo tuštokas, ir nauji dalyviai rasdavosi ir išnykdavo žaibo greičiu.

Svarbu: kol kas platforma nemokama, reklamos, premium planų ir mokamų paslaugų joje nėra. Visgi, jos kūrėjai planuoja pereiti prenumeratos verslo modelio, kuomet turinio kūrėjai galės iš jo ir uždirbti. Ji primins Medium – ir tai nėra atsitiktinis pasirinkimas, mano Forbes, juk vienu iš svarbiausių platformos investuotojų tapo rizikos kapitalo fondas Andreessen Horowitz. Arba, pasak CNBC, jį galima palyginti su sutelktinio kapitalo paslauga Patreon, per kurį turinio kūrėjai pajamas gali gauti tiesiogiai iš savo auditorijų. Patreon pasiima (sako, nežymų) komisinį mokestį, o kokią dalį nuo transakcijų planuoja imti Clubhouse, kol kas nepranešama.

 

„Tiek daug neįtikėtinų žmonių – protingų, linksmų, turinčių unikalių žinių, suburiančių. Norime suteikti jiems progą užsidirbti Clubhouse prenumeratomis, parduodant bilietus į savo pasirodymus, gaunant patenkintų klausytojų dovanas ir taip toliau“, – interviu CNBC pasakojo vienas iš socialinio tinklo kūrėjų Paulas Davisonas.

Kol kas Clubhouse naudotojai už turinį mokėti negali. Pasak Davisono, detaliau socialinio tinklo monetizacijos modelis bus pristatytas jau netrukus.


republic.ru

(4)
(11)
(-7)

Komentarai ()