Gražiausias sovietinis automobilis – „ZIS 101A Sport“: sportinė svajonė taip ir nevirtusi realybe (Foto)  ()

„ZIS 101A Sport“ laikomas gražiausiu visų laikų sovietiniu automobiliu, tačiau sportinis kupė taip ir nevirto realybe.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2023-11-26 Gražiausias sovietinis automobilis – „ZIS 101A Sport“: sportinė svajonė taip ir nevirtusi realybe (Foto)  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

„ZIS 101A Sport“ – buvo SSRS pagamintos transporto priemonės „ZIS 101“ limuzino sportinis variantas.

Šis limuzinas buvo gamintas 1936–1941 m., tuo tarpu sportinės versijos teko laukti iki 1939 m. Automobilį  įkvėpė gerai žinoma amerikiečių transporto priemonė iš to paties laikotarpio gamintojo „Packard“.

„ZIS 101A Sport“ buvo sukurtas ir pagamintas 1939 m. švenčiant sovietų jaunimo politinės organizacijos – komjaunimo 20-metį. Šį projektą parėmė pats Stalinas, tačiau, deja, netrukus po šventės projektas buvo pamirštas.

„ZIS 101“ limuzinas, kurio pagrindu sukurta sportinė versija, buvo įspūdingo dydžio sedanas, kurio ilgis 5750 mm, plotis 1890 mm, aukštis 1870 mm, ratų bazė 3600 mm. Limuzinas, kuriuo galėjo keliauti septyni žmonės, buvo varomas 5,8 litro aštuonių cilindrų variklio, kurio galia buvo 90 AG, o tai leido pasiekti 115 km/val. greitį. Pavarų dėžė buvo mechaninė, trijų greičių.

 

Nauja limuzino versija buvo „ZIS 101A“, padidinusi variklio galią iki 110 AG, o tai leido pasiekti 130 km/val. Variklio darbinis tūris buvo padidintas iki 6060 cm3, trijų greičių pavarų dėžė taip pat buvo patobulinta.

Pakaba taip pat buvo pertvarkyta, įrengiant stabilizatoriaus strypus ir pridėtas vakuuminis stabdžių stiprintuvas. Dėl didelio jėgos pavaros ilgio, siekiant geresnio svorio balanso, keleiviams skirta dviguba kabina buvo panaikinta.

Limuzino dvivietę sportinę versiją „ZIS 101A Sport“ sukūrė Valentinas Nikolaevičius Rostkovas. Automobilio dizainas atsirado dėl trijų jaunų studentų ir automobilių mylėtojų: Vladimiro Kremeneckio, Nikolajaus Pulmanovo ir Anatolijaus Puhalino entuziazmo ir noro dirbti. Pastarasis baigė inžinerijos studijas Maskvoje ir komjaunimui pateikė savotišką sportinio automobilio projektą.

 

Popieriuje ši idėja buvo puiki: kabrioletas su minkštu viršumi ir patraukliomis bei įtaigiomis linijomis. Problema buvo jį paversti tikru modeliu su visais elementais ir procesais, reikalingais tam, kad jis būtų gaminamas.

Iš pradžių sovietų valdžia nebuvo linkusi dėl serijinės gamybos, nes buvo didelių „101A“ kokybės trūkumų ir dėl teorinio automobilio svorio sumažinimo maždaug 600–700 kg.

1938 m. spalio 17 d. oficialus laikraštis „Komsomolskaja pravda“ paskelbė straipsnį su „101A Sport“ eskizu, kuris reiškė, kad jis turėjo būti pagamintas laikantis valstybinio užsakymo nuostatų, kuriose buvo išsami informacija apie jo gamybą. Aukščiausi sovietų valdžios atstovai labai rimtai žiūrėjo į pirmojo SSRS istorijoje sportinio automobilio kūrimą.

„101A Sport“ turėjo tą patį aštuonių cilindrų variklį kaip ir „101A“, tačiau buvo padidinta jo galia 31 AG, pasiekiant bendrą 141 AG galią. Buvo pataisyta ir modifikuota daugybė mechanikos elementų, tokių kaip stūmokliai, švaistikliai iš aliuminio, alkūninis velenas, paskirstymo velenai, įsiurbimo kolektorius ir du MKZ-A2 karbiuratoriai. Oficialiai automobilis galėjo pasiekti 162 km/val. greitį, tačiau sovietų oficialus ryšių organas „Pravda“ teigė, kad jis viršijo 170 km/val.

 

Daugeliui tai yra patraukliausias kada nors pagamintas sovietinis automobilis, kuriame suderinamas dizaino grožis, prabanga ir sportiškumas.

Dėl masyvaus variklio dangčio, po kuriuo buvo įmontuotas aštuonių cilindrų variklis, ir masyvių, pustų sparnų, taip pat trumpų iškyšų ir ištraukiamos minkštos viršutinės dalies, „ZIS 101A Sport“ itin išsiskyrė iš didžiulių ir nuobodžių sovietinių automobilių.

 

Išskirtinis automobilis, galėjęs konkuruoti su tokiais gamintojais kaip „Mercedes“ ir „Bentley“, mirė nepradėjus serijinės jo gamybos.

Gamyklos direktyva pasikeitė ir buvo laikoma nereikalinga. Be to, jau netrukus prasidėjo Antrasis pasaulinis karas. 1941 m., kai Vokietija netikėtai įsiveržė į SSRS, nacionaliniai prioritetai pasikeitė ir sportinis automobilis tapo nebereikalingas.

Labiausiai tikėtina, kad galų gale „ZIS-101A Sport“ gulėjo užmarštyje, paslėptas kokiame nors garaže ar gamyklos sandėlyje, arba buvo sunaikintas karo metu. Šiuo metu UMMC automobilių muziejuje demonstruojama nefunkcionuojanti „ZIS-101A Sport“ replika.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(37)
(7)
(30)

Komentarai ()