Sovietų įkvėpta „Kaspijos jūros pabaisa“ gali sugrįžti – JAV pradeda kurti savo ekranoplano versiją: pasižymės naujomis, iki tol nematytomis savybėmis (Foto, Video)  ()

Ekranoplano koncepcija buvo išbandyta ir atsisakyta Sovietų Sąjungoje, tačiau naujos kartos ekranoplanas gali padėti JAV patruliuoti vandenynuose.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2021-09-03 Sovietų įkvėpta „Kaspijos jūros pabaisa“ gali sugrįžti – JAV pradeda kurti savo ekranoplano versiją: pasižymės naujomis, iki tol nematytomis savybėmis (Foto, Video)  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šių metų rugpjūčio mėn. Pentagonas paskelbė kvietimą gynybos rangovams kurti naujus jūros lėktuvus, ypač ekranoplanus (wing-in-ground, WIG).

Šios mašinos, kurias Sovietų Sąjunga pirmą kartą pagamino septintajame dešimtmetyje, buvo naujas laivų ir orlaivių derinys.

Nors ankstyvieji WIG bandymai baigėsi nusivylimu, JAV kariuomenė mano, kad naujoji karta galėtų būti panaudota greitai perkeliant karius, tankus ir raketas per visus vandenynus.

Rugpjūčio 18 d. JAV gynybos pažangių tyrimų projektų agentūra (DARPA), kariuomenės tyrimų ir plėtros grupė, paskelbė pranešimą JAV vyriausybės svetainėje.

Jame teigiama, kad DARPA nori „naujos klasės transporto priemonių“, konkrečiai paminėdama ekrano efekto transporto priemones.

Ji taip pat pažymi, kad tradicinės oro ir jūrų keltuvų platformos turi „didelių veiklos apribojimų“.

 

Pavyzdžiui, krovininiai laivai gali užtrukti savaites, kol pasieks paskirties vietą, o krovininiai orlaiviai yra riboto dydžio ir reikalauja paruoštų kilimo ir tūpimo takų.

Vienas iš skrydžio paradoksų yra tas, kad kuo objektas arčiau žemės, tuo daugiau pastangų reikia norint nusileisti. Taip yra todėl, kad labai mažame aukštyje skraidančio objekto paviršiaus plotas, nesvarbu, ar tai būtų paukštis, ar lėktuvas, sulaiko oro pagalvę tarp objekto dugno ir žemės.

Ekrano efekto laivas gali „skristi“ šia pagalve, plūduriuojančia virš Žemės paviršiaus, lėktuvo greičiu. Tuo pačiu metu tame aukštyje sumažėja pasipriešinimas, todėl padidėja efektyvumas. Ekranoplanas pasinaudoja šiais dviem reiškiniais, todėl plaukiojantis laivas pakyla iš vandens ir skrydžio metu sklendžia šiek tiek virš jo.

Sovietų Sąjungos ekranoplanai

 

Sovietų Sąjunga Šaltojo karo metu daug eksperimentavo su WIG laivais. Vienas garsiausių pavyzdžių buvo „KM“, pirmą kartą išbandytas 1966 m.

Dėl savo gigantiško dydžio ekranoplanas buvo pramintas „Kaspijos jūros pabaisa“. „KM“ buvo 92 m ilgio, 21,8 m aukščio, o jo sparnų plotis buvo 37,6 m, didžiausias greitis buvo 650 km/val.

1980 metais vienintelis pastatytas „KM“ egzempliorius sudužo bandymų metu Kaspijos jūroje.

Tęsinys kitame puslapyje:




Jo pagrindu SSRS sukūrė kitą „jūrų pabaisą“ – Lun klasės ekranoplaną, kuris tarnybą pradėjo 1987 metais.

„Lun“ buvo stipriai ginkluotas, įskaitant šešiomis priešlaivinėmis raketomis „P-270 Moskit“ ir keturiomis 23 milimetrų automatinėmis patrankomis.

 

Sovietų Sąjungos susidomėjimas ekranoplanais baigėsi su Šaltojo karo pabaiga, o JAV niekada nerodė didelio susidomėjimo.

Ekranoplano sugrįžimas

Ekranoplanas skrido labai siauroje zonoje, vos keli metrai virš bangų. Lėktuvui-laivui išėjus iš ekrano efekto zonos arba susidūrus su didelėmis bangomis, jis gali milžinišku greičiu atsitrenkti į žemiau esantį vandens paviršių.

Dėl šios priežasties DARPA siekia sukurti naujos kartos ekranoplaną. Pirma, tai yra galimybė pakilti ir nusileisti vandenyje, atsisakant tradicinių kilimo ir tūpimo takų. Tai taip pat padėtų WIG nusileisti salose ir pakrantėse be oro uostų.

 

DARPA taip pat nori, kad laivas galėtų skristi pakankamai aukštai, kad išvengtų kliūčių vandenyje. Svarbu tai, kad geras WIG dizainas taip pat turėtų leisti plaukiojančiam laivui skristi atšiauriais vandenimis ir oru.

Galiausiai agentūra nori, kad laivas galėtų gabenti mažiausiai 100 tonų krovinių (palyginimui, krovininis lėktuvas „C-17 Globemaster III“ gali gabenti 141 toną).

DARPA numato, kad naujasis ekranoplanas pasitarnaus plaukiojančiose jūrų bazėse, sujungs geografiškai skirtingas sausumos bazes labai plačioje teritorijoje (pvz. Pietų Kinijos jūra). WIG taip pat numatyta kovinės, patruliavimo, paieškos ir gelbėjimo misijų rolės.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(36)
(3)
(33)

Komentarai ()