Oru varomi automobiliai iš koncepcinių modelių keliasi į serijinę gamybą  (16)

Jau senokai, gal prieš gerą pusmetį mes skaitytojus supažindinome su automobiliu, kuris vietoj degalų naudoja orą ir neišskiria kenksmingų medžiagų. Tuomet tai tebuvo koncepcinis – eksperimentinis modelis. Kurį laiką viskas buvo nurimę ir dabar vėl iš naujo atgimsta kalbos apie tokius automobilius. Tik šįkart ne apie pačią unikalią idėją, bet apie serijinės gamybos pradžią. Pristatome nedidelę populiaroje žiniasklaidoje pasirodžiusių žinių (ir gandų) santrauką apie šį projektą.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Indai įsibėgėja...

Spaudoje jau kuris laikas skelbiama, kad oru ir dujomis varomus automobilius planuoja gaminti Indijos bendrovė „Tata Motors“, ką tik pristačiusi pigiausią pasaulyje automobilį, vos 2500 dolerių kainuojantį „Tata Nano“.

Automobilis, kuris važiuojant dideliu greičiu sudegina nedaug įprastinių degalų, buvo sukurtas kompanijos „Moteur Development International“ (MDI), Prancūzijoje veikiančios šeimos verslo įmonės. Ši įmonė dirbo maždaug dešimtmetį, kad sukurtų oru varomą automobilį. Idėjos autorius ir pagrindinis oru varomo variklio konstruktorius Guy Negre jau yra sukonstravęs ne vieną tokį koncepcinį modelį, apie kurį mes irgi esame rašę. Teigiama, kad variklis yra efektyvus, ekonomiškas ir galimas pritaikyti taip pat ir kitiems tikslams – pavyzdžiui, elektros srovės gamybai.

MDI jau sukūrė ir išbandė kelis koncepcinius oru varomų automobilių modelius. Vienas variantų – trivietis "MiniCAT", kurio 4 cilindų variklio stūmoklius judina iš 3-jų anglies pluošto bakų atitekantis iki 300 atmosferų slėgio oras. Kiekvieno bakų talpa siekia 100 litrų, tačiau MDI teigia galinti padidinti tiek talpą, tiek slėgį. Visais kitais parametrais jis panašus į „One CAT“ modelį. Kuris iš jų bus gaminamas serijiniu būdu (o gal ir abu kartu), dar nėra galutinai aišku.

Naujasis kompanijos produktas „One CAT“, kuriame tilps 5 žmonės, bus gaminamas iš stiklo pluošto ir svers tik 350 kg. Tikimasi, jog modelis kainuos apie 5000 dolerių (tiesa, įvairiuose šaltiniuose nurodomos kainos skiriasi beveik du kartus). Užpildymą degalais tokiam varikliui atstoja suspausto oro pripumpavimas, tas oras naudojamas varyti „One CAT“ variklį.

Kuomet pirmieji modeliai buvo sukurti ir sėkmingai išbandyti, beliko laukti stambiųjų automobilių gamintojų susidomėjimo. Nors įvairios kompanijos tuo domėjosi, tačiau ryžtingiausi pasiūlymai atėjo iš „Tata“. Masinė gamyba priartėjo vienu žingsniu, kai Prancūzijos įmonė tapo „Tatos“ partneriu, su kuria buvo sutarta plėtoti šią technologiją. Indijos grupės atstovai teigia, kad ši sistema leidžia sukurti labiausiai aplinkai palankų variklį, koks tik gali būti. Šiuo metu studijuojamos jo komercinio pritaikymo galimybės.

„Moteur Development International“, kurios variklis konkuruoja su varžovų technologijomis, nuo elektrinių ir varomų biodegalais variklių iki hibridinių bei vandeniliu varomų variklių, tikina, kad pirmasis rinkai pritaikytas modelis bus pateiktas pardavimui šiemet.

Pasak „Moteur Development International“ atstovų, pilno suspausto oro bako užteks iki dešimties valandų. Maksimalus greitis, kaip teigiama, yra apie 110 km/h, tepalus keisti reikia nuvažiavus maždaug 50 tūkst. km ar daugiau, o oras, išleistas iš variklio, bus švarus ir šaltas, jis gali būti naudojamas oro kondicionieriuje. Kūrėjai teigia, kad ilgose kelionėse šis automobilis prilygtų automobiliui, su vienu galonu degalų nuvažiuojančiam 120 mylių (arba maždaug 1,96 l/100 km). Važinėjant mieste šis rodiklis būtų dar geresnis.

Suspaustas oras į variklį tiekiamas iš važiuoklėje įtvirtintų balionų. Teigiama, kad važiuojant nedideliu greičiu ir nedideliais atstumais automobilis bus naudojamas tik suslėgtas oras. Didinant greitį balionus siūloma papildomai šildyti, kad padidėtų dujų slėgis ir variklio darbo efektyvumas. Teigiama, kad kuro sąnaudos tokiu atveju siektų 2,5 – 3 l šimtui kilometrų.

Pats oru varomas variklis veikia tokiu principu - oras įsiurbiamas į mažąjį cilindrą, suspaudžiamas stūmoklio iki 20 barų slėgio, po ko jis sušyla ir patenka į sferinę kamerą. Ten pat iš specialių balionų paduodamas šaltas oras, kuris akimirksniu sušyla ir plečiasi. Nuo to didžiojo cilindro stūmoklis grįžta ir „užsuka“ alkūninį veleną. Štai ir viskas. Veikimo principas toks pat, kaip vidaus degimo variklyje, tik čia nėra kam degti.

Automobilis pildomas oru, kuris patenka į du karboninius balionus, bendroje sumoje talpinančius 300 litrų. Galingas kompresorius juos užpildo tik per tris minutes. Jeigu šalia jo nėra, tai automobilį galima įjungti į paprasčiausią rozetę ir oro bakus pradės pildyti vidinis kompresorius, tačiau tai truks 4 valandas. Su pilnais oro bakais OneCAT gali pravažiuoti apie 200 km ir įsibėgėti iki 113 km/h, tačiau didžiausią atstumą jis įveiks važiuodamas apie 70 km/h greičiu. Įdomu tai, kad išmetamas oras papildomai praleidžiamas pro anglies filtrus. Taigi automobilis ne tik visiškai nekenksmingas gamtai, o dar ir valo kitomis transporto priemonėmis užterštą orą.

Didesniems nei kelių šimtų kilometrų atstumas MDI siūlo "hibridinius" modelius - su oro ir ir vidaus degimo varikliais. Su pilnu benzino baku tokiu automobiliu būtų galima įveikti kelis tūkstančius kilometrų - bakuose esant suslėgto oro, veiktų oro variklis, o rezervams pasibaigus įsijungtų benzininis variklis, kuris suktų ratus bei tuo pat metu gamintų energijos, reikalingos vėl pripildyti oro bakus.

„Pirmi pirkėjai būtų žmonės, kuriems rūpi aplinka, - teigia prancūzas išradėjas Guy Negre. – Automobilis taip pat turi būti ekonomiškas“.

MDI ne kartą išbandė savo automobilius - jie puikiai važiuoja. Nors kiek triukšmingai ir lėtokai, tačiau į atmosferą neišskirdami nė dūmelio teršalų. Bendrovė jau senokai bendradarbiauja su partneriais ir rengiasi serijinei švariųjų automobilių gamybai - jei nekils didesnių nesklandumų, jie Indijoje turėtų pasirodyti jau šiemet ir priklausomai nuo modifikacijos kainuoti 3.000 - 6.000 EUR. Žinoma, ambicingus alternatyvios energetikos planus dažnai lydį įvairūs atidėjimai, trukdžiai ir kitos problemos, tačiau MDI ir kitų suslėgto oro technologijų gamintojų dėka pasaulis gali pradėti naują energetikos erą.

...bet JAV neatsilieka

Per pasaulį nusiritus kalboms apie Indijos planus gaminti oru varomus automobilius, į naują energetikos nišą suskubo įšokti ir JAV. Kompanija „Zero Pollution Motors“ planuoja per artimiausius 2 metus į JAV kelius pristatyti analogiškus OneCAT suspaustu oru varomus automobilius.

Bendrovės svetainėje pateikiami išankstiniai „oro automobilių“ techniniai duomenys. Bazinio modelio dydis – 4x1,8x1,7 m, automobiliu gali važiuoti 6 žmonės. Šešių cilindrų variklio galia – 75 arklio jėgos, maksimalus greitis – 150 km/h. Manoma, kad jei tokie automobiliai bus pradėti gaminti serijiniu būdu, jų techninės charakteristikos bus šiek tiek kuklesnės. Kiek kainuotų oru varomi „Zero Pollution Motors“ automobiliai, neskelbiama.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(10)
(0)
(8)

Komentarai (16)