Ką per 2013-uosius išmoko Talinas, kuriame viešasis transportas tapo nemokamas?  (4)

Nuo 2013-ųjų sausio pirmosios Talino viešasis transportas tapo nemokamas taliniečiams. Tai – vienintelis tokio dydžio miestas (430 tūkst. gyventojų), kur įgyvendintas panašus eksperimentas.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pasak miesto vadovų, akcijos tikslas – ne populizmas, o rūpinimasis ekologija; tikėtasi, jog žmonės persės į autobusus, troleibusus bei tramvajus, taigi mieste sumažės nuosavų automobilių. Be to, neturtingi žmonės galės važinėti į darbą, iki kurio anksčiau jiems nuvažiuoti buvo pernelyg brangu. Pasak miesto mero Edgaro Savisaaro, šio projekto ekonominė nauda – tarsi visiems miestiečiams būtų sumokėtas vadinamasis tryliktasis atlyginimas.

Ar viskas pavyko taip, kaip buvo tikėtasi?

Visų pirma, apie Taliną prakalbo visas pasaulis. Įvyko gausybė konferencijų nemokamo viešojo transporto tema, veikia interneto puslapis anglų kalba. Eksperimentas sudomino viso pasaulio visuomenę.

Antra, miestiečiai patenkinti. Apklausos rodo, jog idėją palaiko devyni taliniečiai iš dešimties. Tačiau ar iš tiesų pasikeitė žmonių įpročiai? Ar jie atsisakė nuosavų automobilių?

Talino meras įtikinamai kalba apie pergalę: pagrindinių miesto sankryžų apkrova sumažėjo 14 proc., padidėjo viešojo transporto populiarumas.

Tačiau Švedijos Karališkojo technologijos instituto mokslininkai išsiaiškino, jog pastarasis rodiklis padidėjo vos 3 proc., ir, beje, dėl kitų veiksnių – pagerėjusios paslaugos bei atskirtų specialių viešajam transportui skirtų juostų. Nemokamos kelionės viešojo transporto paklausą padidino vos 1,2 proc.

Be to, tyrėjai pastebėjo, kad kelių pralaidumas nepasikeitė, t.y. automobilių skaičius nesumažėjo. Taliniečiai tiesiog pamėgo vaikščioti pėsčiomis.

Nemokamas viešasis transportas atnešė naudos socialine prasme. Štai tankiai apgyvendintame Lasnamio rajone, kur gyveno daugiausia bedarbių, viešojo transporto keleivių padaugėjo 10 proc.

Nemokamai važinėja ir vokiečiai bei prancūzai

Talinas – didžiausias miestas, kuriame viešuoju transportu galima važinėti nemokamai. Tačiau jis ne vienintelis ir ne pirmasis.

Europoje panašūs eksperimentai prasidėjo praėjusio amžiaus pabaigoje. Nemokamai važinėja Vokietijos Templino (16 tūkst. žmonių), Prancūzijos Šatoru ir Obanės (po 46 tūkst.) gyventojai. O štai Belgijos Haselto mieste nemokamos viešojo transporto idėjos teko atsisakyti, nors jaunimas, pensininkai ir lengvatomis besinaudojantys keleiviai ir toliau važinėja nemokamai.

Nemokamo viešojo transporto idėja Taline iškelta dar 2005-aisiais. 2010-aisiais atliktos gyventojų apklausos parodė, jog didžioji dalis miestiečių jai pritartų.

Klausimą išsprendė referendumas. 76 proc. balsų miestiečiai atidavė „už“, taigi nuo 2013-ųjų sausio 1-osios nemokamo viešojo transporto idėja buvo įgyvendinta.

Turistai ir toliau moka po 1,60 euro už kelionę. Miestiečiai turi įsigyti specialią kortelę, kurią būtina pasižymėti įlipus į autobusą, troleibusą ar tramvajų. Be to, jie visada su savimi privalo turėti dokumentą, patvirtinantį, jog yra Talino gyventojai.

Nuo praėjusių metų sausio 1-osios maždaug 40 tūkst. gyventojų, iki tol mokėję mokesčius kituose miestuose, prisiregistravo Taline, taip papildydami miesto biudžetą.

Be abejo, tokia schema tiktų ne kiekvienam miestui. Štai Londone net 85 proc. viešajam transportui funkcionuoti reikalingų lėšų surenkama už parduotus bilietus. Taline ši suma sudarė vos 30 proc. Šiuo metu Talino savivaldybei subsidijuoti tenka 96 proc. viešajam transportui gyvuoti reikalingų lėšų.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Ebus.lt
Ebus.lt
(3)
(0)
(0)

Komentarai (4)