Visatos gilumoje aptiktas „grandiozinis atradimas“: ką rado mokslininkai? (Video)  ()

Beveik 10 metų mokslininkai bando aptikti gravitacinių bangų foną – silpną, bet nuolatinį aidą, kuris dar vadinamas foniniu Visatos triukšmu. Manoma, kad šios žemo dažnio gravitacinės bangos atsirado netrukus po Didžiojo sprogimo dėl įvairių įvykių, įskaitant juodųjų skylių susiliejimą.

Gravitacinių bangų, kurios sudaro foninį Visatos triukšmą, signalus buvo labai sunku aptikti, nors jų egzistavimas buvo numatytas teorijų. Dabar tapo žinoma, kad jie egzistuoja ir buvo atrasti pirmą kartą istorijoje, rašo „Space“.

Tyrinėtojai apie šį atradimą oficialiai paskelbs ketvirtadienio, birželio 29 d., vakare.

Nors mokslininkai dar tiksliai nežino, kas sukėlė foninį visatos triukšmą, tačiau jie turi įtikinamų jo egzistavimo įrodymų, kurie atitinka teorines prognozes. Teigiama, kad žemo dažnio gravitacinių bangų signalai gali kilti iš daugelio besijungiančių juodųjų skylių, kurių masė milijardus kartų didesnė už Saulės masę. Kai šių viena aplink kitą besisukančių juodųjų skylių orbitos artėja viena prie kitos, išsiskiria didžiulis energijos kiekis, kuris gravitacinių bangų pavidalu pasklinda po Visatą. Būtent šias bangas atrado mokslininkai.

Norėdami rasti foninį visatos triukšmą, mokslininkai ištyrė milisekundžių pulsarus. Tai savotiškos neutroninės žvaigždės (iš tikrųjų tai yra mirusių didžiulių paprastų žvaigždžių liekanos), kurios labai greitai sukasi aplink savo ašį. Jos gali padaryti iki 700 apsisukimų per sekundę ir tuo pačiu metu tam tikrais intervalais pulsarai skleidžia radijo bangas.

Pulsarų pagalba, anot astronomų, galima aptikti supermasyvių juodųjų skylių gravitacines bangas, kurių masė yra milijonus ar net milijardus kartų didesnės už mūsų Saulės masę. Norėdami aptikti gravitacinių bangų foną, mokslininkai Paukščių Take panaudojo 70 milisekundžių pulsarų masyvą. Stebėjimų metu buvo atskleistas unikalus pulsarų radijo spinduliavimo periodo dėsningumas, kurį įtakoja gravitacinių bangų fonas. Ir iki šiol yra daug požymių, kad dvejetainės juodosios skylės sukuria šį foninį Visatos triukšmą.

Autoriai: Vigmantas Balevičius