[Išsami tema] „Grumman X-29“: neįtikėtinas naikintuvas su į priekį nukreiptais sparnais – ir sovietų klonas Su-47 (Foto, Video)  (4)

Beveik nėra tokio lėktuvo, kaip „Grumman X-29“. Jo stulbinantys į priekį išlenkti sparnai buvo tik viena iš daugelio drąsių naujovių.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šaltojo karo įkarštyje sukurtas gigantų konglomerato – NASA, JAV oro pajėgų, Gynybos pažangių tyrimų projektų agentūros (DARPA) ir aviacijos kosmoso giganto „Grumman“ – lėktuvas pirmą kartą skrido 1984 m. kaip siekis sukurti geriausią naikintuvą.

Tačiau dėl labai eksperimentinio dizaino jis tapo aerodinamiškai nestabiliausiu kada nors sukurtu orlaiviu.

„Jis buvo neskraidomas – tiesiogine prasme – be skaitmeninio skrydžio kompiuterio, kuris 40 kartų per sekundę taisydavo skrydžio trajektoriją“, – sakė NASA Armstrongo skrydžių tyrimų centro Pietų Kalifornijoje (kur lėktuvas buvo bandomas) vyriausiasis istorikas Christianas Gelzeris.

„Inžinieriai padarė išvadą, kad jei visi trys skrydžio kompiuteriai būtų sugedę vienu metu, lėktuvas būtų subyrėjęs aplink pilotą anksčiau, nei pilotas turėjo galimybę išgyventi“.

Ekstremalūs manevrai

 

Lėktuvai su į priekį nukreiptais sparnais, nukreiptais priešinga kryptimi nei įprasti sparnai, yra reti, tačiau X-29 nebuvo pirmasis, kuris juos turėjo.

Vokiškas bombonešis „Junkers Ju 287“, sėkmingas tokio dizaino prototipas, pirmą kartą skrido 1944 m. Jį sukūręs Hansas Wocke vėliau pritaikė koncepciją lėktuve „Hansa HBF 320“ – tai buvo smulkus verslo lėktuvas, kuris pakilo į dangų 1964 m. Buvo pastatyta kelios dešimtys „Hansa“, o kai kurie vis dar skraido – tai buvo vienintelis komercinis lėktuvas su į priekį nukreiptais sparnais.

Tačiau „Hansa Jet“ sparnai nukreipti į priekį, kad būtų galima maksimaliai išnaudoti mažą fiuzeliažą ir sukurti daugiau vietos keleiviams ankštame orlaivyje, nes tokia padėtis leidžia sparnus montuoti toliau išilgai lėktuvo korpuso.

 

„Hansa Jet“ sparnai yra pasukti į priekį vos keliais laipsniais, palyginti su 33 laipsniais X-29. Toks radikalus koregavimas reiškė stabilumą iškeisti vietoj manevringumo, nes norint manevruoti greičiau, lėktuvas turi būti iš prigimties nestabilus.

„F-18 naikintuvo nestabilumo koeficientas yra tik 5%. Kita vertus, X-29 buvo 35% ", - sakė Gelzeris.

Dėl neįprastos sparnų formos X-29 inžinieriams kilo dar viena problema – svoris. Apverstus sparnus veikia didžiulė sukimo jėga, kuri gali juos sulaužyti, todėl juos reikia sustiprinti. Tačiau X-29 sparnai būtų svėrę per daug, jei jie būtų pagaminti iš metalo. Vietoj to, svoris buvo sumažintas naudojant pažangias kompozicines medžiagas, kurios dabar yra komercinių ir karinių orlaivių standartas.

Tęsinys kitame puslapyje:

Pasidalinkite su draugais
(5)
(1)
(4)

Komentarai (4)