„Pamačius tokius iš arti įspūdis išlieka ilgam.“ Vilniuje ir Kaune neregėti įvykiai. Bus galima stebėti iš arti, eismas ribojamas  ()

Dėl NATO viršūnių susitikimo į Lietuvą atskris dešimtys užsienio valstybių delegacijų. Tokių svečių priėmimas – rimtas išbandymas mūsų šalies oro uostų infrastruktūrai, kuriam ji ruošiama jau nuo šių metų pradžios. Vilniaus ir Kauno oro uostai pasirengę priimti didelius ir įspūdingus valstybių vadovų lėktuvus, kurie neretai vadinami skraidančiais prezidentų rūmais ir vadavietėmis.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

„Kiekvienas valstybinis lėktuvas yra ypatingas, nes net ir būdami ore šalių vadovai negali atitrūkti nuo savo valstybės valdymo. Tad šių lėktuvų kūrėjai yra apgalvoję ir atsižvelgę į pačius įvairiausius keleivių poreikius, iš kurių patys svarbiausi – saugumas ir ryšio išlaikymas su pasauliu, o esant ypatingoms aplinkybėms – galimybė kreiptis į tautą ir greitai priimti svarbius sprendimus. Dėl to ilgus nuotolius galintys įveikti lėktuvai dažnai yra stipriai modifikuoti civiliniai orlaiviai, aprūpinti moderniausia įranga ir technologijomis ir  kitaip pritaikyti išskirtinėms reikmėms. Taigi tai – neeiliniai orlaiviai, o pamačius tokius iš arti įspūdis išlieka tikrai ilgam“, – pasakoja Martynas Jaugelavičius, Lietuvos oro uostų maršrutų plėtros projektų vadovas.

Pasak aviacijos eksperto, kai kuriose valstybėse yra įsigalėjusi praktika, kad valdžios lėktuvai yra naudojami ne tik aukščiausių pareigūnų skrydžiams, bet ir karių transportavimui, medicininės evakuacijos operacijoms ar valstybei svarbių krovinių gabenimui, kaip, pavyzdžiui, buvo per pandemiją. Svarbu paminėti tai, kad daugeliu atvejų valstybinių lėktuvų komplektacijos yra įslaptintos, todėl žinoti, kokia tiksliai įranga juose sumontuota, nėra galimybių.

Kokie išskirtiniai lėktuvai turėtų leistis Lietuvos oro uostuose?

M. Jaugelavičius pastebi, kad valstybiniai lėktuvai dažnai atspindi šalių partnerystes ir tam tikrus prioritetus. „Pavyzdžiui, JAV, Japonijos, Pietų Korėjos, Lenkijos vadovai skraido su amerikiečių „Boeing“ kompanijos lėktuvais. Kai kurios kitos Europos šalys bendradarbiauja kurdamos ir gamindamos „Airbus“ modelius, todėl šios bendrovės orlaivius naudoja Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Prancūzijos, Ispanijos valdžios lyderiai. Tai nėra taisyklė visais atvejais, tačiau aiškiai matoma koreliacija“, – sako aviacijos ekspertas.

Jis mano, kad tarp NATO delegacijas į Vilnių gabenančių orlaivių tikrai bus ne vienas „Airbus“. Pavyzdžiui, Prancūzijos prezidentas su delegacija turėtų atskristi su „Airbus A330-200“. Svarbu paminėti, kad Prancūzijos oro pajėgų flotilėje yra ne vienas specialus lėktuvas, skirtas šalies vadovams skraidinti.

Ispanijos politikos lyderiai ir monarchai įprastai keliauja su modifikuotais „Airbus A310“. Du lėktuvai prieš 20 metų buvo perimti iš Prancūzijos oro linijų bendrovės „Air France“. Aviacijos ekspertų vertinimu, „Airbus A310“ yra senas modelis, kurį pamatyti gyvai – retenybė. Beje, stipriai pakeistą „Airbus A310“ versiją naudoja ir Karališkosios Kanados oro pajėgos. Oficialus Kanados valstybinio lėktuvo pavadinimas yra „Airbus CC-150 Polaris“.

 

Svečiai iš Pietų Korėjos į Lietuvą turėtų atskristi su „Code One“ vadinamu „Boeing 747-8i“, kurį nuomoja iš „Korean Air“ oro linijų bendrovės. Lėktuvas yra aprūpintas gausybe saugumo priemonių, kurios saugo lėktuvą nuo ryšių sutrikdymo, elektromagnetinių impulsų atakų, šilumos šaltinį aptinkančių raketų ir kt.

Ryškiausia „planespotting“ žvaigždė – JAV prezidento lėktuvas

Lietuvos oro uostų maršrutų plėtros projektų vadovas M. Jaugelavičius yra įsitikinęs, kad daugiausia lėktuvų stebėjimo arba „planespotting“ entuziastų dėmesio sulauks „Air Force One“ – lėktuvas, kuriuo keliauja JAV prezidentas. Šioms kelionėms naudojami du identiški „Boeing VC-25A“ orlaiviai, kurie yra smarkiai modifikuotos „747-200B“ modelio versijos. Šie lėktuvai buvo užsakyti, kai JAV prezidento postą (1981–1989) užėmė Ronaldas Reaganas, o lėktuvo interjeras buvo kuriamas atsižvelgiant į pirmosios ponios Nancy Reagan pageidavimus. Vis dėlto pirmasis naujaisiais lėktuvais pasinaudojo 41-asis JAV prezidentas George'as H. W. Bushas, kuris, beje, Antrojo pasaulinio karo metais pats buvo karo lakūnas.

 

Vienu iš šių lėktuvų 2002 m. lapkričio 22 dieną į Vilnių atskrido George'as W. Bushas, kai pirmą kartą per Lietuvos istoriją mūsų šalyje įvyko pareigas einančio JAV prezidento vizitas. Planuojama, kad netrukus į NATO viršūnių susitikimą „Air Force One“ atskris dabartinis JAV prezidentas Joe Bidenas. „Air Force One“ yra tarsi skraidantys Baltieji rūmai ir jame yra net patalpa, skirta medicininėms operacijoms atlikti.

Stebėti lėktuvus bus galima tik iš specialios aikštelės

Lietuvos oro uostai primena, kad artėjant NATO viršūnių susitikimui Vilniaus oro uosto ir aplinkinėse teritorijose įsigalios sustiprinti saugumo reikalavimai, patruliuos kariškiai ir viešojo saugumo pareigūnai, vykdomos patikros. Stebėti orlaivių nusileidimą, pakilimą, manevravimą ant aerodromo takų bus leidžiama tik iš specialiai tam įrengtos aikštelės šalia Salininkų sodų. Ši aikštelė bus atvira ir liepos 11–12 dienomis, kai Vilniuje leisis užsienio delegacijų lėktuvai. Iš viso numatyta, jog į Lietuvą atvyks 40–50 užsienio valstybių delegacijų (iki 3 000 svečių) bei maždaug 2 000 nevyriausybinių organizacijų ir tarptautinės žiniasklaidos atstovų.

 

Keleiviai, kurie turi bilietus skrydžiui minėtomis dienomis (vyksiantiems iki oro erdvės uždarymo komerciniams skrydžiams) – galės patekti tiek į oro uosto terminalus, tiek į automobilių stovėjimo aikštelės - atvykstant automobiliu Dariaus ir Girėno, vėliau F. Vaitkaus gatve, tačiau pabrėžiama, kad eismas kai kuriais laikotarpiais gali būti apsunkintas dėl papildomų saugumo priemonių.

Rekomenduojama keleiviams į Vilniaus oro uostą vykti viešuoju transportu.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(10)
(1)
(9)

Komentarai ()