Ką skrydžių simuliatoriuje slėpė dingusio orlaivio kapitonas?  (2)

Malaizijos tyrėjai ir JAV Federalinio tyrimų biuro specialistai siekia atkurti duomenis iš skrydžių simuliatoriaus, kuris priklausė dingusio Malaizijos avialinijų orlaivio „Boeing 777“ kapitonui Zaharie Ahmadui Shahui. Konfiskavę įrangą tyrėjai nustatė, kad duomenys buvo ištrinti likus kiek daugiau nei mėnesiui iki lemtingo skrydžio.

„Pasitelkti vietiniai ir tarptautiniai ekspertai, – sakė Malaizijos gynybos ministras Hishammuddinas Husseinas. – Dalis duomenų iš simuliatoriaus buvo ištrinti, ekspertai siekia juos atstatyti.“

Malaizijos policijos viršininkas Khalidas Abu Bakaras trečiadienį nurodė, kad skrydžio simuliatoriaus duomenys buvo ištrinti vasario 3 dieną. Iš Kvala Lampūro į Pekiną skridęs „Boeing 777“ dingo kovo 8-ąją.

Iki šiol apie dingusį lėktuvą ir 239-is skrydžio „MH 370“ keleivius nėra jokių žinių, o jų ieškoma teritorijoje, kuri prilygsta Australijai. Ketvirtadienį paieškos komandos buvo išsiųstos patikrinti naujos vietovės, kurioje palydovais pastebėtos galimos nuolaužos.

Neatmetamos įvairios lėktuvo dingimo galimybės: užgrobimas, vagystė, išpuolis, sprogimas, gaisras... Kol orlaivio paieškos neduoda rezultatų, tyrėjai nusprendė pasidomėti jo pilotais. Anksčiau skelbta, kad 53 metų Z.A.Shahas lemtingo skrydžio išvakarėse patyrė net du stiprius sukrėtimus: už homoseksualizmą buvo nuteistas kalėti Malaizijos opozicijos lyderis Anwaras Ibrahimas, kurį pilotas fanatiškai palaikė. Negana to, tą pačią dieną iš namų išėjo žmona su vaikais.

Savaitgalį pareigūnai atliko kratas kapitono ir pagalbinio piloto, 26 metų Fariqo Abdulo Hamido, namuose. Jie konfiskavo dalį jų turėtos įrangos, taip pat ir Z.A.Shaho skrydžių simuliatorių, tačiau pabrėžė, kad kol kas niekam jokie kaltinimai nėra keliami.

Surinktus elektroninius duomenis Malaizijos pareigūnai tiria kartu su FTB. Šios įstaigos ekspertai padės atstatyti duomenis, kurie buvo ištrinti iš kietojo disko, prijungto prie kapitono skrydžių simuliatoriaus.

„Pasinaudodamas galimybe noriu pabrėžti, kad keleiviai, pilotai ir įgulos nariai išlieka nekalti, kol neįrodyta kitaip. Dėl jų šeimų prašau susilaikyti nuo bet kokių bereikalingų spekuliacijų, kurios galėtų pasunkinti situaciją“, – sakė H.Husseinas.

Kapitono Z.A.Shaho kolegos jį apibūdina kaip patyrusį pilotą, o jo mokiniai jį vadina atsidavusiu instruktoriumi. Jo bendradarbių teigimu, vyras namuose turėjo savadarbį „Boeing 777“ skrydžių simuliatorių, kurį pasigamino naudodamas pirktas kompiuterių dalis ir programinę įrangą.

Policijos teigimu, kompiuteryje įdiegtos trys skirtingos skrydžių simuliatoriaus programos. Visų jų duomenys vasario pradžioje buvo ištrinti.

Nemažai pilotų ar skrydžiais besidominčių žmonių namuose turi skrydžių simuliatorius, kuriais praktikuojasi įvairias situacijas, manevrus.

Pareigūnai patikrino visų įgulos narių ir lėktuvo keleivių praeitį, nerado jokių reikšmingų detalių. Tiesa, dvi šalys – Rusija ir Ukraina – informacijos apie lėktuve buvusius savo piliečius neatsiuntė.

Kas yra skrydžių simuliatorius?

Skrydžių simuliatoriaus paskirtis yra virtualiai atkurti lėktuvo valdymą. Tai gali būti paprasčiausia kompiuterinė programa (žaidimas) asmeniniame kompiuteryje, arba sudėtingas įrenginys, atkartojantis pilotų kabiną su keliais ekranais, valdymo mygtukais ir t.t. Tokia įranga naudojama mokant būsimus pilotus ir tikrinant profesionalių pilotų gebėjimus, kai jiems reikia pratęsti licenciją.

Pavyzdžiui, apie 30 dolerių kainuojančioje programoje „Microsoft Flight Simulator“ yra tikslūs didžiųjų pasaulio oro uostų nusileidimo ir pakilimo takai. Taip pat galima rasti programų priedų, kurie perteikia tikroviškesnes pilotų kabinas konkrečiuose orlaiviuose. Pavyzdžiui, toks priedas, atkuriantis „Boeing 777“ pilotų kabiną, kainuoja 80 dolerių.

Tokios programos veikia bet kokiuose kompiuteriuose. Kai kurie mėgėjai susikuria valdymo įrangą su fiziniais jungtukais, mygtukais, vairalazde ir kt.

Profesionalūs skrydžių simuliatoriai yra brangūs, tačiau kai kurios kompanijos leidžia juos išbandyti ne tik pilotams, bet ir visiems norintiems. Tokios paslaugos domina tiek vaikus, svajojančius tapti pilotais, tiek karjerą baigusius profesionalus, norinčius grįžti į padanges nerizikuojant.

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
Autoriai: Gediminas Gasiulis

(15)
(0)
(1)

Komentarai (2)

Visi šio ciklo įrašai