"25-kadro efekto" istorija  (13)

Turbūt daugelis esate girdėję apie paslaptingą 25 kadrą, kuris gali būti rodomas televizoriuje, kino teatre arba kompiuteryje. Apie jo poveikį žmogui jau seniai sklando gandai. Kiek tose istorijose tiesos, nelabai ir atseksi. Tačiau kas tai per istorija ir kas tas paslaptingas "25 kadras" - tą galime pasiaiškinti.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Žmogaus sąmonė ir pasąmonė

Žmogaus galimybių pažinimui panašiai tiek pat laiko, kaip ir „homo sapiens“ (protingo žmogaus) egzistavimui. Protas pasižymi ne tik savęs pažinimo galimybe, bet ir dideliu noru pažinti save ir aplinkinį pasaulį.

Tokia graži ir lyriška pradžia nuveda mus prie žmogaus protinių galimybių – sąmoningai suvokdami pasaulį ir save galime stebėti ir analizuoti įvairius reiškinius. Tačiau jau gerokai iki mūsų eros atskiri mąstytojai priėjo išvadą, jog žmogaus protas susideda tiek iš sąmonės, tiek ir pasąmonės, kurios rakto senovės išminčiai taip ir nesurado. Platonas savo traktate „Apie atsiminimų pažinimą“ įvedė tokią sąvoką, kaip nesąmoninga arba pasąmoninga atmintis. Nuo to laiko sąmonė ir pasąmonė buvo atskirta aiškiomis sąvokomis, beliko tik surasti raktus į jas.

Vėlesnis mokslas pasąmonę pradėjo vadinti „...universaliu būties principu ir pasaulinio proceso priežastimi“ (А. Шопенгауэр, Э. Гартман). Dar vėliau mokslininkai nustatė, jog 97 % žmogaus psichinės veiklos vyksta pasąmonėje, kuri labai stipriai įtakoja ne tik atmintį, bet ir žmogaus elgesį.

1918 metais vokiečių mokslininkas Frankas pirmą kartą pabandė ištirti žmogaus smegenų galimybes kino pagalba. Tačiau kuklios tuometinės kino technikos galimybės neleido jam pasiekti norimo rezultato. Eksperimentai buvo atidėti iki „geresnių“ laikų, o vėliau dar ir sėkmingai pamiršti.

„Paslėptos“ reklamos

James Vicary pirmas „atliko“ 25 kadro eksperimentąPasąmonės tyrimų eksperimentus su kino technika pažadino reklama. 1957 metais vienas iš drąsiausių reklamos sektoriaus eksperimentatorių, žinomas socialinės psichologijos specialistas, Amerikos psichologų asociacijos ir rinkos tyrimų asociacijos narys Džeimsas Vaikeris (angl. James Vicary) atliko savo garsųjį eksperimentą Naujojo Džersio kino teatre. Jis susitarė su kino teatro savininku dėl antro kino projektoriaus aparato pastatymo. Šiuo projektoriumi Vaikeris trilerio „Pinkikas“ metu ekrane rodė du sakinius – „Coca-Cola“ ir „Valgykite pop-corn“. Šie žodžiai buvo rodomi labai trumpai – 1/300 dalį sekundės. Buvo tikimasi, jog žmogaus akis šių žodžių nepastebės. Netgi tie žmonės, kurie žinojo apie atliekamus eksperimentus šių žodžių ekrane nematė. Tačiau Džeimsas Vaikeris tikėjosi, jog šiuos žodžius pati akis fiziškai sugebės pastebėti, tik sąmonė to nesuvoks. Tačiau ši informacija turėjo pasiekti pasąmonę. Eksperimentas buvo vykdomas visą 1957 m. vasarą. Susisteminus rezultatus prielaida visiškai pasiteisino. Seansuose su įjungtu antru projektoriumi „Coca-Cola“ pardavimas išaugo 17%, o „pop-corn“ pardavimas – 50 %. Šie skaičiai byloja apie neįtikėtinai efektyvų tokios reklamos poveikį žmogui.

Kas gi tie kadrai?

Tobulėjant televizinei videotechnikai ir suformavus pagrindinius vaizdo perdavimo standartus, nustatyta, jog netrūkčiojantį vaizdą akis mato tuomet, kai per sekundę pasikeičia ne mažiau kaip 24 kadrai. Vienas kadras – tai nuotrauka, kuri parodoma ekrane. Jei per sekundę pakeičiamos 24 nuotraukos, žmogaus sąmonė tai suvokia kaip tolygų vaizdą. Vadinasi, mažesnį kadrų skaičių akis jaus kaip mirgėjimą, tuo tarpu didesnis kadrų skaičius jau nėra efektyvu. Standartizuojant kadrų skaičių per sekundę, didelę reikšmę suvaidino ir schemotechnika – kad televizoriaus vaizdo sistema dirbtų sinchroniškai su priimamu vaizdo signalu, reikėjo juos kažkaip tarpusavyje susieti. Čia pasitarnavo standartinis elektros maitinimo tinklo dažnis – 50 Hz. Dvigubai mažesnis dažnis – 25 Hz. Beveik tiek, kokia yra regėjimo inercija. Todėl televizija nuo to laiko dirba tokiu standartu – per sekundę parodomi 25 kadrai „vaizdų“ – tokiu atveju vienas kadras užtrunka:

T=1/25 sek.= 0.08 sek = 80 ms.

Eksperimentiškai ištirta, jog 0.08-0.12 s kadro ilgis yra pats efektyviausias pasąmonės veikimui. Vadinasi 24 kadrus palikus transliuojamai laidai, o 25 kadre rodant reklamą, žmogaus sąmonė nieko nepastebėtų, o pasąmonė būtų veikiama labai intensyviai.

"25 kadro efektas"

Šie rezultatai sulaukė didžiulio susidomėjimo – taip atsirado vadinamas „25 kadro efektas“. Susidomėjimas peraugo į daugelio gandų atsiradimą. Pagaliau ir pats Veikerio atliktas eksperimentas tapo gandu – 1962 m. Veikeris prisipažino, jog jo atliktas 25-kadro eksperimentas tėra falsifikatas.

Visgi žurnalas New Scientist tvirtina, jog kai kuriais atvejais tokia reklama yra efektyvi. Bet kokiu atveju toks efektyvus ir stiprus poveikis žmonių masėms reikalavo išorinės reklamos kontrolės. Todėl buvo uždrausta 25 kadrą naudoti komercinei ir politinei reklamai. Tačiau švietimui ir mokymui šį metodą galima naudoti legaliai.

Kartais 25-kadras vis dar panaudojamas ir nelegaliai reklamai. Galima paminėti tokius faktus:

  • Jekaterinburgo (Rusija)  televizija ATH naudojo 25-kadrus su užrašu „sėdėk ir žiūrėk tik ATH“.

    ATH televizijos naudotas 25 kadras

  • 1982 m. JAV išleido seriją video kasečių su reklaminiu 25-kadru ir paslėptu užrašu „Nevok!“. Tvirtinama, jog vagysčių parduotuvėse sumažėjo 50%.
  • Tokie kadrai aptinkami senuose filmo „Žvaigždžių karai“ įrašuose. Ant vieno iš imperijos kreiserių rodomas reklaminis „Coca-Cola“ ženklas.
  • Džordžas Bušas naudojo 25-kadro efektą reklaminės kampanijoje, savo rinkiminiame klipe. Šiame klipe demokratai buvo prilyginami biurokratams, o 25-kadre naudotas žodis „Žiurkės“.

    25 kadras iš Bušo priešrinkiminio klipuko

Šiais laikas toks metodas pripažintas nelabai efektyviu. Šiuolaikinėse juostose veiksmo scenos kinta labai greitai, todėl nors pasąmonė ir suspėja juos visus pamatyti, tačiau nebespėjama informacijos apdoroti. Vadinasi 25 kadre rodoma reklama „paskęsta“ veiksmo jūroje – praktiškai neįmanoma nuspėti kaip pasąmonė interpretuos tokį reklaminį užrašą. Ar kaip reklamą, ar kaip vieną iš filmo scenų.

Nežiūrint visų aukščiau pateiktų faktų, vis dar sutinkamos dviejų tipų nuomonės – jog visa tai tėra falsifikatas, ir kad visa tai pakankamai veiksminga. Pastarąją nuomonę skatina verslo atstovai, legaliai platinantys įrašus su 25-kadru. Skeptikai turi visai kitą požiūrį, bet apie tai – kitame straipsnyje.


Naudota literatūra:

  1. 25-й кадр и иже с ним http://omnipage.narod.ru/Xakep/TeleMozg/TeleMozg2.htm
  2. 25-й кадр http://ru.wikipedia.org/wiki/25-%D0%B9_%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D1%80
  3. НЕМНОГО ИСТОРИИ О 25 КАДРЕ http://www.311.ru/what.htm
Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(24)
(0)
(12)

Komentarai (13)