Neįtikėtina! Prancūziškas naikintuvas nuskandino JK karo laivą. Kas nutiko (Video)  ()

Iš viso 1974–1983 m. buvo pagaminti 85 „Dassault-Breguet Super Étendard“, o daugiau nei prieš 40 metų, 1982 m. gegužę, lėktuvas sulaukė didžiausios sėkmės.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pateikiame Peterio Suciu straipsnį apie Prancūzijoje sukurtą naikintuvą „Dassault-Breguet Super Étendard“, kuris dalyvavo Folklendo kare.

Tačiau tai buvo ne Prancūzijos karinis jūrų laivynas, kuriam pirmiausia buvo sukurtas naikintuvas, o Argentinos karinis jūrų laivynas Folklando karo metu.

Prancūzijoje pagamintas orlaivis pasižymėjo tuo, kad sėkmingai nuskandino JK Karališkojo laivyno karo laivą.

„Dassault-Breguet Super Étendard“ yra prancūzų lėktuvnešiams skirtas naikintuvas, kurį „Dassault-Breguet“ suprojektavo naudoti Prancūzijos kariniame jūrų laivyne.

„Super Étendard“ (pranc. Étendard – Kovos vėliava) buvo pradėtas kurti septintojo dešimtmečio pabaigoje, kai Prancūzijos karinio jūrų laivyno „Étendard“ orlaiviai artėjo prie savo eksploatavimo pabaigos. „Étendard“ turėjo būti pakeistas kariniu SEPECAT „Jaguar“ variantu, kuris buvo pavadintas „Jaguar M“; tačiau šis projektas sustojo dėl politinių problemų ir problemų, susijusių su bandomuoju dislokavimu lėktuvnešiuose, derinys.

Vargu ar tai buvo šuolis į priekį, nes „Super Étendard“ našumas buvo daug mažesnis nei „Jaguar“, o jis turėjo maždaug pusę ginklo apkrovos. Prancūzijos vyriausybei tai neatrodė svarbu, nes jos komponentai buvo beveik 100 procentų gaminami šalyje.

„Super Étendard“ pirmą kartą skrido 1974 m. spalį, o tarnybą pradėjo 1978 m. birželį. Prancūzų „Super Étendard“ tarnavo keliuose konfliktuose, tokiuose kaip Kosovo karas, Afganistano karas ir karinė intervencija Libijoje.

„Dassault“ turėjo viziją eksportuoti orlaivius visame pasaulyje, tačiau Argentina pasirodė esanti vienintelė eksporto pirkėja ir užsakė iš viso 14 naikintuvų, skirtų naudoti savo vieninteliame lėktuvnešyje. Iki to laiko, kai Argentina užgrobė Folklando salas, buvo pristatyti tik penki „Super Étendard“ orlaiviai, ir tik keturi iš jų veikė.

 

Lėktuvai buvo visiškai nauji, o pilotai tik neseniai baigė mokymus Prancūzijoje, tačiau netrukus paaiškėjo, kad nė viena pusė nebuvo pasirengusi pradėtikarą Pietų Atlante, bet karas jau brendo.

Pirmasis bandymas atakuoti Didžiosios Britanijos laivyną, kai jis artėjo prie Folklando salų, buvo atliktas 1982 m. gegužės 2 d., tačiau jis buvo atšauktas dėl degalų papildymo skrydžio metu problemos. Tą dieną Karališkojo laivyno povandeninis laivas Conqueror iškovojo didelę pergalę, kai nuskandino Argentinos karinio jūrų laivyno lengvąjį kreiserį General Belgrano.

Po dviejų dienų pora „Super Étendard“ naikintuvų pasiekė vienintelę pastebimą Argentinos pergalę kare. Kai kas tai vertino kaip kerštą už kreiserio praradimą.

 

HMS Sheffield nuskendimas

1982 m. gegužę Argentinos orlaivis, skrisdamas taip greitai, kad išvengtų radaro aptikimo, paleido dvi raketas „Exocet“ į JK lėktuvnešį HMS Hermes, kuris buvo maždaug 60 jūrmylių į pietus nuo Port Stenlio (Folklendo salų sostinė). Viena raketa nepataikė, bet kita sėkmingai rėžėsi į HMS Sheffield – 42 tipo eskadrinį minininką, lydintį lėktuvnešį. Sheffield borto radaras užfiksavo „Exocet“ likus tik 10 sekundžių, kol raketa atsitrenkė į laivagalio dalį.

Nors pati kovinė galvutė galėjo nesprogti, smūgio pakako, kad įsižiebtų gaisrai, kurie netrukus tapo nebevaldomi. Per išpuolį žuvo 20 jūreivių, o Sheffield teko apleisti. Gegužės 10 d. laivas nuskendo – tai  buvo didžiausias Karališkojo laivyno karo laivas, prarastas nuo Antrojo pasaulinio karo.

 

Daugeliu atžvilgių šis veiksmas patvirtino „Super Étendard“ reputaciją, o orlaivis daugelį metų patikimai tarnavo Prancūzijos kariniame jūrų laivyne.

Pranešama, kad net ir šiandien Argentina išlaiko keletą patobulintų Šaltojo karo laikų orlaivių. Ir tikriausiai dėl geros priežasties: kokie kiti orlaiviai po Antrojo pasaulinio karo gali pretenduoti į Karališkojo laivyno laivą nuskandinimą?

Apie autorių

Peteris Suciu – žurnalistas iš Mičigano, per dvidešimt metų trukusią žurnalistinę karjerą prisidėjęs prie daugiau nei keturių dešimčių žurnalų, laikraščių ir interneto svetainių kūrimo, paskelbęs daugiau nei 3000 medžiagos. Jis reguliariai rašo apie karines technologijas, šaunamųjų ginklų istoriją, kibernetinį saugumą ir tarptautinius reikalus.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(7)
(0)
(7)

Komentarai ()