Pirmą kartą istorijoje. DI aptiko supernovą be žmogaus pagalbos (Video)  ()

Dirbtinis intelektas pats aptiko, patvirtino ir klasifikavo supernovą.

JAV mokslininkai sukūrė naują DI įrankį, vadinamą BTSbot, galintį aptikti supernovas. Jį mokyti buvo panaudota 1,4 milijono kosmoso vaizdų.

Kaip pranešė Šiaurės vakarų universiteto (JAV) astronomai, pirmą kartą istorijoje dirbtinis intelektas savarankiškai, be žmogaus pagalbos atrado, patvirtino ir klasifikavo supernovą.

Naujoji DI sistema, anot tyrėjų, gali pagreitinti kosmoso stebėjimo duomenų apdorojimą ir gali tiksliau aptikti bei identifikuoti supernovas nei žmonės, rašo ScienceAlert.

BTSbot savarankiškai, išanalizavęs didelį kiekį duomenų, gautų iš ZTF (angl. Zwicky Transient Facility), esančio Palomaro observatorijos (JAV) teleskope, atrado ir klasifikavo supernovą, pavadintą SN2023tyk.

ZTF duomenys buvo gauti spalio 3 d., o vos po 2 dienų BTSbot šiuose duomenyse aptiko kosminį sprogimą. DI prireikė dar dviejų dienų šiam sprogimui klasifikuoti ir paaiškėjo, kad tai Ia tipo supernova. Pasak mokslininkų, dabar supernovų paieška ir klasifikavimas bus žymiai paspartintas dėl DI naudojimo.

Supernovas aptikti yra ganėtinai sunku. Norėdami tai padaryti, astronomai ilgą laiką tiria didžiulius duomenų kiekius, kuriuos teleskopai gauna tyrinėdami kosmosą. Todėl mokslininkai atrado tik nedidelę dalį visų supernovų, kurios susidaro Visatoje.

Ia tipo supernovos atsiranda, kai žvaigždės, tokios kaip baltosios nykštukės, sprogsta. Jos yra ne itin masyvių žvaigždžių liekanos. Šio tipo supernovos ypač svarbios astronomams, nes jas galima panaudoti Visatos plėtimuisi matuoti.

Mokslininkų teigimu, DI panaudojimas ieškant ir klasifikuojant supernovas žymiai pagreitina ir supaprastina tokių kosminių sprogimų tyrimą. Juk jų studijavimas padeda geriau suprasti žvaigždžių gyvavimo ciklus, taip pat supernovas kuriančių cheminių elementų, tokių kaip anglis, geležis ir auksas, kilmę.

Pasak mokslininkų, BTSbot labai sumažina žmogaus vaidmenį duomenų apdorojime, todėl per trumpesnį laiką galima aptikti daug daugiau supernovų.