10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2017–11–13)  ()

Visi šio ciklo įrašai

• 2017-11-13 10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2017–11–13)  ()

1:
  Reta genetine liga sergantis berniukas pagydytas kamieninėmis ląstelėmis su ištaisytais genais

7 metų berniukas, netekęs didžiosios dalies odos dėl retos genetinės ligos, išgydytas eksperimentine genų terapija. Toks gydymas – viso kūno odos atkūrimas modifikuotomis kamieninėmis ląstelėmis – yra kol kas ambicingiausias bandymas išgydyti sunkios formos buliozinę epidermolizę (EB), dažnai mirtimi pasibaigiančią genetinę ligą, kai paciento oda nusėjama pūslėmis ir plušta nuo menkiausio prisilietimo.
Naujasis būdas gali padėti tik dalies genetinių sutrikimų, sukeliančių EB atveju. Tačiau įspūdingas berniuko pasveikimas – jis vėl lanko mokyklą ir netgi žaidžia futbolą – gali padėti tyrėjams geriau suprasti, kaip galima gydyti kitas genetines odos ligas

sciencemag.org

2:
  Jautrumas glitimui? Iš tiesų kalti gali būti angliavandeniai

Apie 1 procentų žmonių serga celiakija, autoimuniniu susirgimu, dėl kurio jie blogai reaguoja į glitimo baltymus kviečiuose. Bet dar 12 procentų sunegaluoja, suvalgę kviečių turinčių produktų – duonos, makaronų, etc – nors celiakija neserga.
Panašu, kad iš tiesų problemas „glitimui jautriems“ žmonėms kelia visai ne glitimas.

newscientist.comtechnologijos.lt

3:
  IBM paskelbė sukūrusi 50 kubitų kvantinį kompiuterį (Video)

Penktadienį Vašingtone D.C. vykusiame IEEE pramonės kompiuterių ateities susitikime, IBM kompanija paskelbė apie kvantinio kompiuterio, galinčio naudoti 50 kvantinių bitų (kubitų) sukūrimą. Taip IBM atsidūrė kvantinės kompiuterijos tyrimų priešakyje, nes 50 kubitų mašina kol kas yra didžiausias ir galingiausias kvantinis kompiuteris.

www-03.ibm.comtechnologijos.lt

4:
  Cinko ir vario (I) nanokatalizatoriai verčia CO₂ metanu

Chemikai iš vario oksido ir cinko oksido sukūrė fotokatalizatorių, kuriuo anglies dvideginį galima versti metanu, naudojant Saulės šviesą, be to, naudojant tokį katalizatorių visiškai nesusidarytų pašaliniai produktai. Tyrimas publikuotas Nature Communications.
Anglies dvidegini gausėjimas atmosferoje – viena iš globalinio atšilimo priežasčių. Kad šių dujų lygis atmosferoje nors kiek sumažėtų, mokslininkai siūlo jį naudoti kaip žaliavą kitiems anglies turintiems junginiams. Pavyzdžiui, neseniai pasiūlytas būdas, kaip iš atmosferos anglies dvideginio gaminti metanolį. Nesyk bandyta sukurti efektyvų anglies dvideginio dujų konvertavimo į angliavandenilių kurą būdą. Paprastai tam naudojami titano (IV) oksido katalizatoriai, tačiau taip susidaro daug šalutinių produktų — vandenilio.

nature.comtechnologijos.lt

5:
  Priešistorinės molekulės naikina bet kokios rūšies vėžį

Trys naujos studijos, pasirodžiusios žurnaluose „eLife“, „Cell Cycle“ ir „Oncotarget“, užsimena apie metodą, kuris vieną dieną gali padėti išgydyti bet kokios formos vėžį, rašo iflscience.com.
Išanalizavę žmogaus genomą, jie aptiko kelias sekas, kurios elgėsi gana keistai, kai mokslininkai iš DNR jas konvertavo į RNR – paprastesnę biologinės „duomenų saugyklos“ formą, kuri, kaip manoma, susiformavo prieš DNR.
Šias RNR gijas, vadinamas mažosiomis RNR, mokslininkai buvo identifikavę jau anksčiau. Jos yra žinomos, nes, užuot padėjusios genams daryti įtaką organizmui, jos aktyviai slopina geną, iš kurio buvo transformuotos.
Tačiau M. Peterio komandos izoliuotos RNR gijos ne tik slopina savo originaliuosius genus, bet ir aktyvuoja tą patį procesą vėžinėse ląstelėse, kai būna į jas įterpiamos – tai nulemia panašus genetinis slopinimo mechanizmas.
Komanda neaptiko jokių šios taisyklės išimčių, ir bet kokios vėžinės ląstelės, kurias jie tikrino, sunaikino pačios save. Maža to, bėgant laikui, vėžys taip ir nesugebėjo pasipriešinti RNR, o tai, pasak komandos, pavyko pasiekti pirmą kartą pasaulyje.

iflscience.comtechnologijos.lt

6:
  Sirija jungiasi prie Paryžiaus klimato akto, liko JAV

Paktą ratifikavusios šalys įsipareigoja laikytis jame išdėstytų nuostatų. Prie klimato kaitą raginančios riboti sutarties prisijungė ir civilinio karo niokojama Sirija. Vienintele susitarimo nepasirašiusia šalimi liko JAV.
2015 metų susitarimu įsipareigojama neleisti vidutinei globaliai temperatūrai pakilti daugiau nei 2 Celsijaus laipsniais, ir stengtis apriboti 1,5 laipsniais.

news.nationalgeographic.com