10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–07–02)  ()

1: Gyvybingasis Enceladas;

2: Oumuamua spaudžia gazą;

3: Elementų efektyvumas;

4: Nematomumo apsiaustas;

5: Talpėja ličio baterijos;

6: Molekulinis alkoholizmas;

7: Pigūs vandens skaidymo katalizatoriai;

8: Taukuotas Paukščių Takas;

9: Naujagimė egzoplaneta;

10:Antarktidos speigai;

Visi šio ciklo įrašai

• 2018-07-03 10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–07–02)  ()

1:
  Encelade pirmą kartą aptiktos sudėtingos organinės molekulės

Iš Saturno palydovo Encelado poledinių vandenynų trykštančiame sūriame vandenyje aptiktas vienas iš svarbiausių ingredientų, nurodančių gyvybę: didelės, daug angies turinčios organinės molekulės. Šis atradimas rodo esant ploną, daug organinių junginių turinčią plėvelę vandenyno paviršiuje – labai panašią į organinių junginių itin turtingą jūros paviršiaus mikrosluoksnį čia, Žemėje.

www.sciencealert.comtechnologijos.lt

2:
  Oumuamua didina greitį

Tarpžvaigždinis klajoklis Oumuamua vėl užminė mįslę. Jis ne tik skriejo labai greitai, bet ir greitėjo. Ar toks elgesys pritinka garbingam asteroidui, ar veikiau tai vėjavaikių kometų išmonė?

www.nature.comtechnologijos.lt

3:
  Naujųjų saulės elementų efektyvumo rekordai

Silicis jau seniai yra saulės elementų technologijos dalis ir taip yra ne šiaip sau. Jis yra nebrangus, stabilus ir efektyvus. Deja, bet silicis sparčiai artėja prie savo teorinės efektyvumo ribos, bet jo sumaišymas su kitomis medžiagomis gali padėti praplėsti jo galimybes. EPFL ir CSEM mokslininkai skelbia sukūrę naują metodą, kuris leido sujungti silicio ir perovskito saulės elementų technologijas bei užfiksavo naują saulės elementų efektyvumo rekordą – 25,2 proc.

actu.epfl.chtechnologijos.lt

4:
  Mokslininkai teigia išsiaiškinę, kaip galima būtų padaryti bet kokiu kampu nematomą objektą

Monrealio nacionalinio mokslinių tyrimų (INRS) instituto tyrėjai Optica žurnale publikavo tyrimą, aprašantį naują nematomo apsiauto kūrimo būdą. Jų įrenginys, pavadintas spektrinio nematomumo apsiautu, yra pirmasis, kuris manipuliuoja objektą apšviečiančios šviesos spalva (bangų dažniu) ir paverčia jį nematomu.
„Mūsų darbas yra proveržis nematomumo apsiaustų kūrimo srityje,” sakė tyrimo autorius José Azaña pranešime spaudai.

www.osa.orgtechnologijos.lt

5:
  Trigubai didesnė ličio jonų baterijų talpa

Mokslininkai iš geležies fluorido sukūrė naują katodo medžiagą, pranokstančią tradicinių ličio jonų baterijų talpą
Nenumaldomai augant išmaniųjų įrenginių, elektromobilių ir atsinaujinančios energijos poreikiui, mokslininkai ieško ličio jonų baterijų talpos padidinimo būdų. Tyrėjams pavyko gerokai pasistūmėti šia kryptimi.
Merilendo universiteto (UMD), JAV Energijos departamento (DOE) Brukheiveno nacionalinės laboratorijos ir JAV Armijos tyrimų laboratorijos tyrėjai sukūrė ir ištyrė naują katodo medžiagą, kuri galėtų patrigubinti ličio jonų baterijų elektrodų energijos tankį.
Ličio jonų baterijų anoduose naudojamo grafito energijos talpa gerokai didesnė už katodų galimybes, todėl pagrindinė ličio baterijų energijos tankio didinimo kliūtis yra katodo medžiaga.
UMD mokslininkai susintetino naują katodo medžiagą, pagamintą iš modifikuoto geležies trifluorido (FeF3). Tokias medžiagas mokslininkai katodams panaudoti siekė jau seniai, nes jų savybės geresnės už tradicinių katodų medžiagų – nors pačios cheminės reakcijos labai efektyvios, tačiau jų metu perduodamas vos vienas elektronas, tad jų energijos talpa ribota. Tuo tarpu geležies trifluoridas perduoda tris elektronus. Tačiau jo reakcija nėra iki galo grįžtama.
Dabar mokslininkams, pasinaudojant pažangia skaičiavimo technika pavyko išnagrinėti reakcijų mechanizmus atominiu lygiu ir padaryti reakciją labai grįžtama, sumažinus geležies dalelių dydį. UMD mokslininkai teigia, kad tokia tyrimo strategija gali būti panaudota ir kitoms medžiagoms, bei baterijų sistemoms.

www.technology.org

6:
  Molekulinis alkoholio rinkimosi vietoje kito atlygio mechanizmas

Naujas eksperimentas rodo, kad alkoholizmas iki šiol buvo tiriamas netinkamai: kodėl vieni tampa priklausomi nuo alkoholio, o kiti – ne?

science.sciencemag.orgtechnologijos.lt