Lietuvoje nauja problema. Ką daryti su internetu pardavinėjamais nikotino maišeliais  ()

Įsigaliojus draudimui prekiauti kaitinamuoju tabaku su skoniais, atsigręžta ir į tabako pakaitalus – Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) siūlo keisti Tabako kontrolės įstatymą ir sureglamentuoti ne tik rinkoje naujai atsiradusius nikotino maišelius, bet ir dar atsirasiančius gaminius, kuriuose yra nikotino, tačiau nėra tabako. Šiandien teisiškai sureguliuotos yra tik elektroninės cigaretės, o nikotino maišelių klausimas kol kas išlieka neapibrėžtas, – teigia advokatų kontoros „TGS Baltic“ teisininkės.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šiai dienai Lietuvoje populiariausi tabako pakaitalai išlieka elektroninės cigaretės. Tačiau rinkoje sutinkami ir nikotino maišeliai. Tačiau jei elektroninės cigaretės įstatymiškai yra sureguliuotos, tai nikotino maišelių – oraliniam vartojimui skirtų tabako pakaitalų – teisės aktai tiesiogiai nedraudžia, tačiau fizinėje parduotuvėje jų neįsigysi – dažniausiai jais prekiaujama internetu.

„Egzistuoja toks paradoksas, kad nors nikotino maišeliai nėra nei leidžiami, nei draudžiami, tačiau Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) formuoja tokią praktiką, kad jų platinimą bando užkardinti per tam nelabai tinkančia normą – NTAKD laikosi pozicijos, kad šie produktai yra tabako gaminių imitacijos, kurios yra draudžiamos. Tokia ganėtinai keista pozicija, deja, yra patvirtinta dar 2021 m. teismo, kuris išaiškino, kad nikotino maišeliai yra švediško tabako gaminio „Snus“ imitacija“. Įdomus aspektas čia tas, kad šis švediškas produktas Lietuvoje nebuvo platintas, tačiau kažkokiu būdu, anot Teismo ir NTAKD, vartotojai matys, kad kitas produktas – nikotino maišeliai – jį imituoja,  – sako „TGS Baltic“ asocijuotoji partnerė, advokatė, Mažmeninės ir didmeninės prekybos industrijos grupės vadovė Indrė Barauskienė.

Šiame kontekste aktualu prisiminti ir paminėti 2011 metų teismo sprendimą dėl elektroninių cigarečių. Laikotarpis, kai elektroninės cigaretės dar nebuvo įstatymiškai sureguliuotos. Šioje byloje teismas nesutiko su NTAKD pozicija, kad elektroninės cigaretes, kuriose nėra tabako,  imituoja tabako gaminius. Teismas, įvertinęs elektroninių cigarečių savybes ir vartojimo ypatybes, konstatavo, kad nėra jokio pagrindo teigti, kad jos imituoja tabako gaminius. Priešingai konkuruoja su tabako gaminiais ir yra tabako gaminių pakaitalas.    

„Taigi, panašu, kad tokias ganėtinai kreivas situacijas ir bandys išspręsti Tabako kontrolės įstatymo projektas, kuriuo siūloma įtvirtinti naują tabako pakaitalo kategoriją, į kurią pateks ir jau minėti nikotino maišeliai“. – sako I. Barauskienė.

Priedai, kuriuos norima uždrausti

Naujame įstatymo projekte siūloma tabako pakaitalus apmokestinti akcizų mokesčiu ir nustatyti maksimalias nikotino ribas, apibrėžiančias, kiek miligramų nikotino gali būti viename gaminio vienete.

EIMIN siūlo tabako pakaitaluose leisti 16 miligramų nikotino koncentraciją, o Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) – tik 4 miligramus.

 

Pasak „TGS Baltic“ Sveikatos priežiūros ir gyvybės mokslų industrijos patarėjos Aleksandros Fedotovos, klausimas dėl maksimalaus nikotino kiekio produkte dar bus diskutuojamas. „Jeigu pažvelgtume į kitų valstybių praktikas, tai šis kiekis yra didesnis nei 4 miligramai. Kitų valstybių sprendimai dėl nikotino kiekio yra paremti įvairių mokslinių įstaigų atliktais tyrimais ir paskelbtomis ataskaitomis, pagal kurias didžiausias bendras nikotino kiekis vienoje parduotoje vartojimo medžiagoje neturi viršyti 20 mg viename maišelyje. Todėl tikėtina, jog gali būti atsižvelgta į užsienio pavyzdžius“,  – teigia ji.

Įstatymo projekte norima nustatyti privalomą licencijavimą, ženklinimo reikalavimus, uždrausti prekybą nuotoliniu būdu. Numatyta uždrausti tabako pakaitalų priedus, tokius kaip vitaminai ar kofeinas, taip pat – neigiamą poveikį sveikatai turinčius ingredientus.

Anot A. Fedotovos, tabako pakaitalai savo sudėtyje gali turėti įvairių priedų. „Gali būti naudojami įvairios medžiagos, pavyzdžiui, rūgštingumą reguliuojanti medžiaga. Taip pat – cheminiai junginiai ar jų mišiniai, kurie nepriskiriami prie ingredientų, darančių neigiamą poveikį sveikatai. Tokie priedai dažnai naudojami ir maisto pramonėje, o sudėtis atsispindi ženklinime. Į sudėtį gali įeiti vanduo, celiuliozė ir kitos medžiagos“,  – sako teisininkė.

Ar realu naują įstatymą „apeiti“?

 

Įstatymo projekte siūloma numatyti ir administracinę atsakomybę už įvairius tabako pakaitalų veiklos pažeidimus. „Siekiant inkorporuoti šį įstatymo projektą į teisinę sistemą, kartu siūloma keisti ir Administracinių nusižengimų kodeksą – įtvirtinti administracinę atsakomybę“, – pastebi I. Barauskienė.

Anot advokatės, bandančių apeiti įstatymą, įtvirtintus draudimus, visada atsiranda, ir šis veikiausiai bus ne išimtis. „Kol bus priimtas, įstatymo projektas dar gali stipriai keistis. Neretai nutinka ir taip, kad pradėjus taikyti priimtą įstatymą, paaiškėja, jog esama spragų, kuriomis bando pasinaudoti norintieji „apeiti“ reguliavimą“, – sako I. Barauskienė. 

Jeigu bus nutarta tabako pakaitaluose drausti bet kokius skonius, anot teisininkės, tų pačių pakuočių naudojimas greičiausiai nebus vertinamas kaip įstatymo „apėjimas“.

„Pakuotėms ir ženklinimui numatyta įvesti reikalavimus, o pakuotės spalvinė gama dar nepatvirtina fakto, kad tabako pakaitalas turi tam tikrą skonį. Norint tai įrodyti, reikia atlikti laboratorinį tyrimą, kuris nustato, jog buvo naudojamos skonį suteikiančios kvapiosios medžiagos. Kita vertus, praktika parodė, jog tam tikros sudėtinės dalys produkte, kurias būtina nurodyti, turi skonio savybes ir to pakanka konstatuoti, kad produktas su skoniu“, – pažymi ji.

Reguliavimas Europos mastu: kiek šalių – tiek įstatymų

 

Europos Sąjungos (ES) mastu vieningo teisinio reguliavimo naujai atsiradusiems tabako pakaitalams nėra, tačiau nacionaliniai reguliuotojai yra išreiškę tokį poreikį.

„Kadangi tabako pakaitalais dažniausiai prekiaujama internetu, vien nacionalinių priemonių nepakanka, jos nėra tokios veiksmingos. Europos Komisija (EK) svarsto galimybes įtraukti tabako pakaitalus į Tabako produktų direktyvos reglamentavimą, bet tai planuojama padaryti ne anksčiau nei 2025 metais, o gal dar vėliau,“– pastebi A. Fedotova.

Šiandien, bent kol kas, kiek šalių, tiek ir skirtingų reguliavimų tabako pakaitalams. Teisininkė atkreipia dėmesį, kad, pavyzdžiui, Liuksemburge nėra nustatytas leistinas nikotino kiekis nikotino maišeliuose ir vienetų skaičius pakuotėje, taip pat leidžiama elektroninė prekyba.

 

„Švedija nikotino maišelius įtraukė į tabako neturinčio nikotino gaminio apibrėžtį, o Latvijoje siekiama reglamentuoti tabako pakaitalus, į kuriuos įeina ir nikotino maišeliai. Pernai Latvijos Seimui buvo pateiktas įstatymo projektas. Estijos parlamente taip pat įregistruotas įstatymo projektas. Juo siūloma nustatyti nikotino kiekio ribojimą iki 25 miligramų, uždrausti prekybą nikotino maišeliais, jeigu jie yra saldumynų bei gaiviųjų gėrimų skonio, taip pat – uždrausti sudėtyje vitaminus, kofeiną, tauriną bei kitus simuliantus. Siūloma įspėti ir apie galimą žalą sveikatai“, – vyraujančius skirtumus ES išskiria A. Fedotova.

Ji priduria, kad Slovakijoje, Islandijoje ir Čekijoje nėra ribojimų tabako pakaitalų skoniams, yra įtvirtintas tik leistinas nikotino kiekis viename maišelyje. Slovakijoje ir Islandijoje jis neturi viršyti 20, o Čekijoje – 12 miligramų.

A. Fedotova taip pat pamini, kad keli Vokietijos teismai nikotino maišelius priskyrė maistui ir pripažino, kad jie yra nesaugūs, tad prekiauti jais buvo uždrausta. Nikotino maišeliai, kaip nauji maisto produktai, iš rinkos buvo pašalinti už tai, kad viršijo ūmaus poveikio etaloninę nikotino dozę.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(0)
(3)
(-3)

Komentarai ()