Kas šiemet pasidabins Nobelio medaliais?  (2)

Viso pasaulio akims krypstant į Stokholmą ir netrukus vyksiantį 2012 metų Nobelio premijos laureatų paskelbimą, internete pasirodė pirmosios intelektinės teisės ir mokslo konsultantų „Thomson Reuters“ prognozės apie numanomus laureatus.

Bendrovės analitikai kasmet tiria mokslinių darbų citavimo duomenis ir pagal juos nustato, kurie mokslininkai chemijos, fizikos, fiziologijos ir medicinos bei ekonomikos srityse yra patys įtakingiausi. Pagal citatų dažnį ir mokslinių darbų svarbą skelbiami „Thomson Reuters“ citavimo laureatai, kurie, kaip prognozuojama, taps ir šiemetiniais Nobelio premijos laureatais.

„Mūsų citavimo laureatų atrankos procesas veikia labai panašiai į Nobelio fondo atrankos procesą. Aptinkame fundamentalius atradimus ir nustatome svarbiausius tyrėjus, prisidėjusius prie šių atradimų. Mūsų citavimo laureatai mokslo pažangai buvo tokie svarbūs, kad, esame tikri, jie yra visais atžvilgiais lygūs esamiems Nobelio premijos laureatams – jie tiesiog dar negavo premijų“, - teigė bendrovės citavimų analitikas Davidas Pendlebury.

Citavimo laureatai pagal savo citatų svarbą patenka į visų mokslininkų dešimtąją vieno procento dalį. Vertinamos citatos iš per pastaruosius tris dešimtmečius publikuotų darbų. 2012 metų laureatų sąraše yra 21 įtakingas mokslininkas, kurių garsių mokslinių tyrimų sąraše yra kvantinė teleportacija (Charlesas H. Bennettas iš korporacijos IBM, Gilles Brassardas iš Monrealio universiteto (Kanada) ir Williamas K. Woottersas iš Williams koledžo (JAV)); eksperimentinis „lėtosios šviesos“ pademonstravimas (Stephenas E. Harrisas iš Stanfordo universiteto (JAV) ir Lene V. Hau iš Harvardo universiteto(JAV)); fundamentalūs genetinio reguliavimo atradimai (C. Davidas Allisas iš Rockefeller universiteto (JAV) ir Michaelas Grunsteinas iš Kalofornijos universiteto Los Andžele (JAV)).

Į citavimo laureatų sąrašą pateko ir mokslininkas, tyręs finansinių rinkų nepastovumą bei turto kainų dinamiką - Robertas Shilleris iš Jeilio universiteto (JAV). R. Shilleris yra parašęs itin populiarią knygą „Irrational Exuberance“, įspėjusią apie ekonomiškai žalingą akcijų ir nekilnojamojo turto rinkų burbulų sprogimą.

Iš visų 2012 metų citavimo laureatų, dirba JAV institucijose, du Kanados, trys Japonijos ir trys – Jungtinės Karalystės. Kol kas, per vienuolika prognozavimo metų, „Thomson Reuters“ teisingai atspėjo 26 Nobelio premijos laureatus.

Citavimo laureatų sąrašas:

Chemija

Louisas E. Brusas (Kolumbijos universitetas, JAV) – už koloidinių nanokristalinių puslaidininkų (kvantinių taškų) atradimą.

Akira Fujishima (Tokijo universitetas, Japonija) – už titano dioksido fotokatalitinių savybių atradimą.

Masatake Haruta (Tokijo metropolio universitetas, Japonija) ir Grahamas J. Hutchingsas (Kardifo universitetas, JK) - už nepriklausomus aukso katalitinius tyrimus.

Fizika

Charlesas H. Bennettas (korporacija IBM, JAV), Gillesas Brassardas (Monrealio universitetas, Kanada) ir Williamas K. Woottersas (Williamso koledžas, JAV) - už pirmą kvantinės teleportacijos protokolo aprašymą, kurio veiksmingumas patvirtintas eksperimentiškai.

Leighas T. Canhamas (Birmingemo universitetas, JK) - už porėto silicio fotoliuminescencijos atradimą.

Stephenas E. Harrisas (Stanfordo universitetas, JAV) ir Lene V. Hau (Harvardo universitetas, JAV) - už eksperimentinį elektromagnetiškai sukelto permatomumo ir „lėtosios šviesos“ pademonstravimą.

Medicina ir fiziologija

C. Davidas Allisas (Rockefeller universitetas, JAV) ir Michaelas Grunsteinas (Kalifornijos universitetas Los Andžele, JAV) - už fundamentalius atradimus, susijusius su hostonų modifikavimu ir jų vaidmeniu genetiniame reguliavime.

Anthony „Tony“ R. Hunteris (Kalifornijos universitetas San Diege, JAV) - už tirozino fosforilinimo atradimą ir darbą vystant baltymų kinazių veikimą bei jų vaidmenį biologinių signalų perdavime.

Anthony „Tony“ J. Pawsonas (Toronto universitetas, Kanada) - už fosfotirozino SH2 prisijungimo srities identifikavimą ir jos veikimo baltymų tarpusavio sąveikoje pademonstravimą.

Richardas O. Hynesas (Masačūsetso technologijų institutas, JAV), Erkki Ruoslathi (kalifornijos universitetas Santa Barbaroje, JAV) ir Masatoshi Takeichi (RIKEN raidos biologijos centras, Japonija) - už ląstelių adhezijos molekulių atradimą: R. O. Hynesas ir E. Ruoslathi už integrinus, M. Takeichi – už kadherinus.

Ekonomika

Seras Anthony B. Atkinsonas (Oksfordo universitetas, JK) - už pajamų nevienodumo tyrimus ir prisidėjimą vystant gerovę bei viešojo sektoriaus ekonomiką.

Angusas S. Deatonas (Prinstono universitetas, JAV) - už empirinį pajamų ir taupymo, skurdo ir sveikatos bei gerovės tyrimą.

Stephenas A. Rossas (masačūsetso technologijų institutas) - už arbitražinės kainodaros teorija ir kitus svarbius darbus ekonomikos srityje.

Robertas J. Shilleris (Jeilio universitetas, JAV) - už finansų rinkos nepastovumo ir turto kainų dinamikos tyrimą.