XX amžiaus inžinerinis stebuklas: ilgiausias lynų pagrindu veikiantis keltuvas pasaulyje (Foto)  (2)

Šis įspūdingas Forsby-Köping (Švedija) klinčių kasyklos įrenginys kažkada buvo ilgiausias lynų pagrindu veikiantis keltuvas pasaulyje (42 km). Unikali konstrukcija tuo metu buvo greičiausias ir efektyviausias būdas transportuoti žaliavas.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kaip turbūt jau supratote, tokiais kibirais buvo gabenama išgautos uolienos. Jų keltuve buvo 750, kurių kiekvienas galėjo perkelti apie 1200 kg. Procesas vyko be pertraukų – visą parą septynias dienas per savaitę. Tai reiškia, kad keltuvas maksimaliu pajėgumu perkeldavo 90 metrinių tonų klinčių per valandą.

Visu veikimo laikotarpiu šiuo lynų keliu buvo transportuota apie 25 milijonų tonų žaliavos. Keltuvas veikė tol, kol šalyje buvo cemento paklausa – 1939-1997 metais. Tik įrengta ši transportavimo sistema buvo verta 500 tūkst. JAV dolerių (šiandien tai būtų tolygu 8,2 mln. JAV dolerių).

Galiausiai tokio inžinerijos stebuklo žudiku tapo patobulėję keliai ir sunkvežimiai. Nuo 1997 metų pasidarė daug pigiau eksploatuoti ir išlaikyti mašinų parką, o ne lynų pagrindu veikiantį keltuvą.

Savo gyvavimo metu kibirai, bokštai ir kabelių tinklas driekėsi trijose vietose. Čia taip pat buvo terminalų ir kampinės stotys bei elektrinės. Kiekviena jų turėjo galingus variklius. Stotyse buvo užpildomi ar ištuštinami kroviniai, o kampinės stotys pasirūpindavo, jog kibirai saugiai įveiktų posūkius.

Kadangi klinčių kasybos darbai buvo glaudžiai susiję su apylinkių bendruomene bei jos istorija, gyventojai labai stengėsi lynų kelią išsaugoti. Vis dėlto, tai baigėsi nesėkme. 2013 m. paskutinis jo savininkas negalėjo toliau išlaikyti šios konstrukcijos ir pradėjo ją griauti.

Toks keltuvas dabar gali atrodyti visiškai pasenusi technologija, bet savo funkcionavimo laikotarpiu tai buvo labai modernus įrenginys.

Sunku patikėti, kad 1939 metais pastatyta transportavimo sistema išliko naudinga beveik iki 2000-ųjų. Tai tik įrodo, kad kokybiškos inžinerinės konstrukcijos nebūtinai turi būti naujos ar pažangios, kad išliktų naudingos ištisus dešimtmečius.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(42)
(0)
(42)

Komentarai (2)