20 didžiausių automobilių inžinerijos išradimų ir inovacijų: nuo pirmojo variklio iki mūsų dienų  (2)

Visi šio ciklo įrašai

  • 2019-06-23 20 didžiausių automobilių inžinerijos išradimų ir inovacijų: nuo pirmojo variklio iki mūsų dienų  (2)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

10. GPS – JAV karinė technologija, vedanti nuo taško A iki taško B

GPS, arba globaliąją pozicionavimo sistemą, sukūrė JAV valdžia savo karinėms pajėgoms. Ji pradėta naudoti 1973 metais ir apjungė įvairias ankstesnių sistemų koncepcijas (taip pat ir įslaptintus septintojo dešimtmečio technologinius sprendimus).

Pirmojoje sistemoje naudoti 24 palydovai ir visu pajėgumu ji ėmė veikti 1995. Jos sukūrimas dažnai priskiriamas Roger L. Easton, Ivan A. Getting ir Bradford Parkinson iš įvairių agentūrų.

Civiliniams tikslams ją naudoti leista 1984 metais. Nuo tada GPS sistemos integruotos į daugelį modernių technologijų, nuo išmaniųjų telefonų iki automobilių ir iš esmės pakeitė mūsų navigavimą.

11. Katalitinis konverteris: oro kokybės gerinimas nuo aštuntojo dešimtmečio

Katalitinis konverteris yra viena iš svarbiausių visų laikų automobilių inžinerijos inovacijų. Jų atliekamas nuodingų teršalų pavertimas ne tokiais kenksmingais drastiškai pagerino oro kokybę miestuose.

Konverteriai veikia, katalizuodami per jas einančių išmetamųjų dujų oksidacijos ir redukcijos reakcijas. Jie tapo teisiškai privaloma dyzelinių ir benzininių variklių išmetimo sistemų dalimi, bet gali būti pritaikomi ir lieso mišinio varikliams bei žibaliniams kaitintuvams ir viryklėms.

JAV pirmą kartą jie buvo pristatyti 1975 m., siekiant atitikti EPA nustatytus griežtesnius išmetamųjų dujų kokybės reikalavimus. Katalitinius konverterius sugalvojo prancūzas inžinierius Eugene Houdry, persikėlęs į JAV 1930 m.

Jį pribloškė tuo metu Los Angele tvyrojęs smogas ir jis nusprendė pabandyti išspręsti šią problemą. Šeštojo dešimtmečio viduryje jis patentavo savo sukurtą technologiją.

Dėl griežtesnio aplinkosaugos reguliavimo katalitiniai konverteriai automobiliuose imti naudoti masiškai. Pirmasis pramoninės gamybos konverteris, patobulinta Houdry'io dizaino versija, buvo pagaminta 1973.

12. Gyvybių saugojimas tritaškiu saugos diržu

Dabar visuotinai naudojami trijų taškų saugos diržai sukurti taip, kad susidūrimo metu išsklaidytų keleivio kinetinę energiją ant jo krūtinės ir pečių. Pirmą kartą tokius saugos diržus 1959 metais pristatė Volvo, o juos sukūrė Nils Bohlin, anksčiau dirbęs SAAB, kur kūrė katapultavimosi sėdynes.

Iki šios inovacijos standartiškai buvo naudojami dviejų taškų saugos diržai. Jie buvo susegami ant pilvo ir galėjo rimtai sužeisti, kai susidūrimai įvykdavo dideliu greičiu.

Ši puiki automobilių inžinerijos inovacija pirmą kartą pasirodė Volvo PV 544, bet standartinės įrangos dalimi tapo 1959 Volvo 122. Vėliau Volvo patentą padarė prieinamą visiems visuomenės saugumo sumetimais.

JAV nacionalinės greitkelių saugumo administracijos duomenimis, diržai kasmet išsaugo apie 11 000 gyvybių.

13. Hibridinių jėgainių pagerintas kuro naudojimo efektyvumas

Kai 1998 metais Toyota pristatė Prius, nors gamyba prasidėjo 1997, nedaug kas galėjo įvertinti, kokią įtaką jis padarys automobilių pramonei. Jame sumontuotas hibridinis variklis įspūdingai pagerino kuro naudojimo efektyvumą, versdamas ir kitus automobilių gamintojus ieškoti tokių sprendimų.

Prius buvo pirmasis masinės gamybos hibridas, kuriame buvo nedidelis 1,5 litro benzininis variklis, elektros motoras, ir nikelio–metalo hidrido baterija. Nors iš pradžių susidomėjimas buvo menkas, dabar dauguma automobilių gamintojų siūlo vienokius ar kitokius hibridinius automobilius.

14. Stabilumo kontrolė padėjo sustabdyti slydimą

ESC arba elektroninė stabilumo kontrolė, padeda suvaldyti pradėjusį slysti automobilį. Iš esmės tai yra stabdžių antiblokavimo sistemos patobulinimas. ESC gerokai padidino automobilių saugumą, ypač kritinėse situacijose.

Suveikus ESC slydimo jutikliams, sistema, stabdydama kiekvieną ratą individualiai, padeda ištaisyti slydimą ir ištiesinti automobilį. Kai kurios ESC sistemos kontroliuoja ir trauką, taip kiekvienam ratui paskirstydamos galią.

Mercedes-Benz ir BMW savo prabangių modelių linijose ESC pateikė dešimtojo dešimtmečio viduryje. Technologijai tobulėjant, nuo 2011 metų daugelyje šalių ji tapo teisiškai privaloma keleivinių automobilių saugos priemone.

15. Vidinė diagnostika II (OBD II) patobulino variklio priežiūrą

Vidinė diagnostika II, trumpiau OBD II, buvo pirmosios, devintajame dešimtmetyje prsitatytos, vidinės diagnostikos sistemos įpėdinė.

Ji eiliniams mechanikams ir profesionaliems technikams suteikė priemonę surasti gedimus, paprasčiausiai skaitant pateikiamus kodus.

OBD II taip pat suteikė gerokai išmanesnius variklio kontrolės, kuro naudojimo efektyvumo ir pan. reguliavimo metodus.

Iš pradžių automobilių entuziastų ir mechanikų nekęsta sistema sukūrė naują skenavimo įrankių ir kitų prietaisų pramonę, gaminančią viską, nuo kuro ekonomijos matuoklių iki variklio galios reguliatorių.

16. Nejuntamai pavaras perjungianti dvigubos sankabos transmisija

Dvigubos sankabos transmisija (DCT) vairuotojas pavaras gali keisti greičiau ir nejuntamiau, palyginus su tradicinėmis transmisijomis. Ja pavaros perjungiamos taip pat lengvai, kaip turint automatinę transmisiją, bet greičiau, nei rankine transmisija.

Tipinėje šešių greičių DCT pavarų dėžėje viena sankaba aptarnauja nelygines pavaras, kita – lygines. Pavarų perjungimą kontroliuoja kompiuteriai.

Tokią koncepciją dar prieš Antrąjį Pasaulinį karą išvystė prancūzas Adolphe Kegresse, bet veikiančio modelio niekada nesukūrė.

Pirmosios DCT pasirodė devintajame dešimtmetyje lenktyniniuose automobiliuose, bet plačiajai publikai pirmą kartą ją pasiūlė Volkswagen. Pirmoji jų dvigubos sankabos sistema, DSG, pasirodė 2003 metais.

Nuo tada ji siūloma ir daugelyje kitų automobilių, nuo Lamborgini iki Mercedes-Benz.

17. Išmanusis raktas: paprastas variklio užvedimas

Tradiciniai automobilio rakteliai sparčiai tampa gyva automobilių pramonės iškasena. Išmanieji rakteliai darosi standartine įranga, variklį užkurianti mygtuko paspaudimu, o ne pasukant raktelį.

Kai kurie netgi atidaro automobilį jums artinantis. Kadaise tai buvo tiesiog įdomi naujovė, išvaizda primenanti kreditinę kortelę.

Nors tokie rakteliai labai patogūs, tačiau jie gali atverti ne tik automobilį, bet ir būdą į jį įsilaužti.

18. Turbinos padidino galią ir kuro naudojimo efektyvumą

Turbinos masinės gamybos automobiliuose naudotos nuo septintojo dešimtmečio. Iš esmė tai yra automobilio išmetamosiomis dujomis varomi kompresoriai, į variklio cilindrus paduodantys daugiau oro.

Daugiau kuro ir daugiau oro sukuria daugiau galios ir mažesnį variklį pakelia į aukštesnę klasę. Turbinos plačiai naudojamos Otto ir Dieselio ciklo varikliuose.

Šią technologiją išrado šveicarų inžinierius Alfred Buchi, patentavęs ją 1905 metais. Turbinos iš pradžių naudotos aviaciniuose varikliuose, ypač per Antrąjį Pasaulinį karą.

Dabar automobilių gamintojai taiko turbina, siekdami išnaudoti mažesnio darbo tūrio variklius. Tuo pačiu taip pagerinamas našumas ir kuro naudojimo efektyvumas.

19. Mirksintys posūkio signalai kitiems vairuotojams praneša jūsų ketinimus

Kita svarbi automobilių inžinerijos inovacija buvo mirksintys posūkio signalai. Pirmieji pasirodė dar 1907 metais, bet dabar plačiai naudojama, o gatvėse važinėjantiems automobiliams dažnai ir teisiškai privaloma, 1938 metais patentuota versija.

Būtina, kad posūkio signalai įsijungtų ir išsijungtų nuo 60 iki 120 „mirksnių per minutę“. Senesniuose modeliuose „mirksėjo“ terminiai pertraukikliai, bet vėliau juos pakeitė tranzistoriniai.

Hm, o iš kur mirksėjimo garsas?

20. Automatinė greičio palaikymo sistema pramynė kelią autonominiams automobiliams

Pirmąją kruizo kontrolę penktajame dešimtmetyje sukūrė Ralph Teeter. Jis ją sukūrė, manydamas, kad avarijas sukelia netolygus greitis.

Tad, Ralphui pavyko sukurti servomechanizmą, kuris, perimdamas akseleratoriaus kontrolę iš vairuotojo, padeda išlaikyti pastovų automobilio greitį. Nors šeštajame dešimtmetyje, kai buvo pristatyti, jie nebuvo populiarūs, dabar jie daugelyje automobilių montuojami standartiškai.

Tūkstantmečio pradžioje greičio palaikymo sistemoje atsiradus radarams, technologija prmynė kelią bepiločiams automobiliams.

Štai ir išvardinome 20 didžiausių automobilių inžinerijos inovacijų ir išradimų. Ar ką nors svarbaus praleidome? Laukiame papildymų komentaruose.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(60)
(3)
(57)

Komentarai (2)