Neįtikėtina „Nike“ istorija: batų pardavinėjimas iš automobilio bagažinės, vos 35 doleriai už garsųjį „swoosh“ logotipą, padų gamyba su vafline ir kiti įdomiausi faktai (Video)  ()

„Nike“ istorija negali nežavėti. O viskas prasidėjo tiesiog nuo gatvėje, iš automobilių bagažinių pardavinėjamų japoniškų batų.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

„Nike“ yra vienas didžiausių ir žinomiausių avalynės, sporto įrangos ir drabužių prekių ženklų pasaulyje.

Skaičiuojama, kad kai kuriuose pasaulio regionuose jiems tenka net 60 proc. rinkos ir visiškai pagrįstai tai tapo popkultūros ikona.

Tačiau kompanijos sėkmė neatėjo taip jau paprastai. Tiesą sakant dar ankstyvoje kompanijos vystymosi pradžioje viskas galėjo pasibaigti.

Šiame straipsnyje drauge pažvelgsime į keletą pagrindinių ir įdomiausių „Nike“ istorijos momentų, kaip gi atsirado būtent toks kompanijos pavadinimas, logotipas ir kt.

Kas išrado „Nike“?

„Nike“ arba, kaip kompanija įkūrimo pradžioje buvo žinoma „Blue Ribbon Sports“ pavadinimu, buvo Billo Bowermano ir jo buvusio studento Philo Knighto idėja.

Tuo metu Billas Bowermanas buvo Oregono universiteto lengvosios atletikos treneris.

Bendrovė, kuri taps „Nike“, buvo įkurta dar 1964-aisiais. O pirmąją mažmeninę prekybos vietą jie atidarė po dvejų metų, 1966-aisiais.

Įdomu yra tai, kad iš pradžių JAV įmonė iš esmės tebuvo Japonijos bendrovės „Onitsuka Tiger“ (geriau visiems žinoma, kaip „Asics“ aut. past.) gaminamų bėgimo batelių platintoja Jungtinėse Amerikos valstijose.

Po keleto sėkmingai besivystančio verslo metų Knightas ir Bowermanas nusprendė, jog metas kurti bei gaminti savo batus. Tad patys pirmieji „Nike“ bateliai ant prekybos lentynų atsirado 1971-aisiais.

Tiesa, oficialiai savo pavadinimą kompanija pakeitė 1978-aisiais ir taip visi sužinojo apie naują kompaniją, kuri tūkstantmečio sandūroje tapo vienu vertingiausiu prekių ženklų pasaulyje.

Kompanijos pavadinimas – „Nike“ – yra kilęs iš graikų pergalės deivės, Dzeuso palydovės Nikės. Romėniškas Nikės atitikmuo yra Viktorija, kas puikiai žinoma, jog reiškia „pergalė“.

 

Šiomis dienomis „Nike“ pavadinimas ir kompanijos produktai yra pasklidę po visą pasaulį. Mažmenines prekybos bei platinimo vietas „Nike“ turi daugiau nei 170 šalių. Ir tas išlenktas „Nike“ logotipas (angl. swoosh) yra vienas geriausiai atpažįstamų pasaulyje.

Kokia buvo „Nike“ pradžia?

„Nike“, o tiksliau „Blue Ribbon Sports“ (BRS), buvo įkurta ir iš pradžių veikė Judžine, Oregone.

Iš pradžių kompanija buvo įsteigta, kaip oficialus japoniškų bėgimo batų platintojas JAV ir per pirmuosius veiklos metus BRS pardavė apie 1 300 batų porų.

Pradžia buvo sudėtinga. Neturėdami jokių oficialių pardavimo patalpų, kompanijos steigėjai buvo priversti pardavinėti sportinius batelius tiesiog iš automobilių bagažinių. Jos buvo prikrautos bateliais užpildytais lagaminais ir batelių pardavimo procesas vyko tiesiog gatvėje.

Nors ir neturėjo oficialios pardavimo vietos, tačiau prekyba sekėsi visai neblogai ir kompanijos įkūrėjai netgi sugebėjo surinkti pakankamai pajamų, kad 1965- aisiais jau nusamdytų savo pirmąjį nuolatinį darbuotoją.

Pirmoji „Nike“ (BRS) mažmeninė prekybos parduotuvė buvo atidaryta 1566-aisiais, Pico bulvare, Santa Monikoje, Kalifornijoje.

7-ojo dešimtmečio pabaigoje pardavimai ir toliau augo, ir kompanijos savininkai savo veiklą išplėtė į ritinę Amerikos pakrantę, Welleslio miestą, Masačusetse.

O toliau kompanija augo tiesiog eksponentiškai ir išplito ne tik Amerikoje, bet ir po visą pasaulį.

 

Šiandien įmonės būstinė yra Beavertone, Oregone. Ir „Nike“ priklauso kiti garsūs prekių ženkliai, kaip „Converse“, „Hurley“ ir „Jordan“.

O kodėl būtent „Nike“ pavadinimas?

Kaip jau sužinojome, „Nike“ pavadinimas kilęs iš senovės pergalės deivės Nikės. Tačiau kodėl buvo pasirinktas būtent toks kompanijos vardas?

Iš pradžių vienas iš įkūrėjų, Knightas, norėjo naująjį prekės ženklą pavadinti „Dimension Six“.

„Knightas siūlė Dimension Six. Mes pagalvojo, kad taip daro dėl savo didelės meilės pop grupei „The 5th Dimension“, - sakė Geoffas Hollisteris, trečiasis kompanijos darbuotojas, kuris vadovavo vienai iš pirmųjų parduotuvių.

Buvo ir daugiau pasiūlymų, kuriuos teikė ir kiti pirmieji kompanijos darbuotojai. Štai pats pirmasis BRS nusamdytas darbuotojas Jeffas Johnsonas prisimena kompanijos darbuotojų susitikimą, kai Hollisteris pasiūlė sekti „Puma“ kompanijos jau išbandytu būdu.

„Aš rinkčiausi Puma metodą“, - teigė Hollisteris ir siūlė sekti sėkmingos vokiečių avalynės kompanijos pėdomis bei BRS pervadinti į „Peregrine“ (sakalų rūšis aut. past.).

Galbūt taip pat įkvėptas „Puma“ pavyzdžio, kitas ankstyvasis BRS darbuotojas pasiūlė „Bengal“ pavadinimą. Visgi, nei viena iš šių idėjų nebuvo patraukli tarp dabartinių darbuotojų.

Pasak Business Insider, „Johnsonas, kuris vadovavo Rytų pakrantės gamyklai Exeterio mieste, sugalvojo kitą idėją“.

 

Runners World žurnalistas Mattas McCue išsamiai aprašė įvykį, kai Johnsonas tiesiog skrydžio metu perskaitė žurnalą, kuriame buvo surašyti puikūs prekės ženklai. Tokie, kaip „Kleenex“ ir „Xerox“.

„Jie (prekių ženklai aut. past.) turėjo ne daugiau kaip du skiemenis į bent vieną egzotišką raidę ar garsą, susijusį su Z, X arba K“, - perfrazuodamas Johnsoną rašo McCue.

Kitos dienos rytą, 7 val., Johnsonas jau prabudo su „Nike“ pavadinimu. Tačiau Portlande tebuvo 4 val. ryto, tad Johnsonas laukė 3 valandas, kol pagaliau paskambino kolegai Woodellui (dar vienam iš pirmųjų kompanijos darbuotojų aut. past.).

„Aš turiu jį!“, - Woodellui pasakė Johnsonas.

„Ką?“, - paklausė Woodellas.

„Nike!“, - sušuko Johnsonas.

„Ką? Kas yra Nike?“, - nieko nesuprasdamas klausė Woodellas.

„Tai graikų sparnuotoji pergalės deivė“, - pasakė Johnsonas.

Taip ir gimė „Nike“ pavadinimas, kuris tiko absoliučiai daugumai kompanijos darbuotojų. Tik Knihgtas nebuvo pernelyg juo sužavėtas.

„Manau kurį laiką galime keliauti ir su Nike dalyku… Man nė vienas iš jų (pasiūlytų prekės ženklų aut. past.) nepatinka, bet manau, kad tai yra geriausias iš visos pavadinimų puokštės“, - savo darbuotojams sakė Knightas ir galiausiai visi sutarė, kad nuo šiol kompanija vadinsis „Nike“.

O visa kita, kaip sakoma – „jau tik istorija“.

Kas sukūrė ir kaip atsirado „Nike“ logotipas?

 

Dabar visame pasaulyje puikiai atpažįstamą „Nike“ logotipą sukūrė Portlando valstijos universiteto grafinio dizaino studentė Carolyn Davidson.

Ji padarė keletą eskizų, tačiau vienas iš jų, kuriuos nusprendė parodyti „Nike“ įkūrėjams, buvo dabar jau visiems puikiai žinomas „swoosh“.

Nors šis logotipas susilaukė neregėtos šlovės, tačiau tuo metu Knightui jis irgi nekėlė per didelio susižavėjimo.

„Man tai nepatinka“, - sakė jis apie „swoosh“ dizainą, „bet galbūt su laiku mano požiūris pasikeis“.

Už Carolyn pastangas ir jos sukurtą „Nike“ logotipą buvo sumokėti… 35 JAV doleriai. Ji dar keletą metų dirbo drauge su „Nike“, iki kol kompanijai prireikė visos reklamos agentūros.

„Po 12 metų, 1983-aisiais, poniai Carolyn Davidson per specialiai ją pagerbiantį renginį buvo įteiktas auksinis swoosh žiedas su įdėtu deimantu, kartu ir įteiktas sertifikatas bei neatskleista dalis Nike akcijų, taip oficialiai pripažįstat, kad jai priklauso swoosh logotipo sukūrimo autorystė“, rašo kicksonfire.com.

Kokie buvo pirmieji „Nike“ bateliai?

Pasak „Sotheby’s“, vieni pirmųjų, jei tik ne patys pirmieji, „Nike“ bateliai buvo 1972-aisiais pristatyti „Moon Shoes“.

Ir šie sportiniai bateliai per „Sotheby’s“ organizuotą aukcioną buvo parduoti už 437 500 JAV dolerių, taip pasiekdami „naują pasaulio rekordą, kaip brangiausi sportiniai bateliai pasaulyje“.

 

Šie labai reti ir ankstyvieji „Nike“ bateliai buvo sukurti ir pagaminti specialiai sportininkams, vykusiems į 1972-aisiais Miunchene vykusias Olimpines žaidynes.

Kaip teigia „The Vintage News“, iš viso buvo pagaminta vos 12 porų tokių batų ir šiame „Sotheby’s“ organizuotame aukcione parduota batelių pora niekada nebuvo dėvima.

Batus rankomis gamino „Nike“ įkūrėjas Bowermanas. Ir garsiausia šio proceso detalė yra ta, kad guminių batų „vaflinį“ padą ruošdavo pasitelkęs belgišką žmonos vaflinę.

Tai, jo įsitikinimu, leido pagaminti naują sportinės avalinės padą, kuris užtikrino pakankamą sukibimą su danga, o svarbiausia – batai buvo lengvi. Originalu :)

Kelias link milijardinės (šiuo metu „Nike“ verta 37,4 mlrd. JAV dolerių aut. past.) kompanijos sėkmės kartais prasideda ir su tokiais eksperimentais.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(16)
(1)
(15)

Komentarai ()