Nekilnojamojo turto rinkos griūtis: kaip Evergrande stengiasi išlikti ir tempia žemyn visą Kinijos ekonomiką  (0)

Labiausiai kredituojamos Kinijos kompanijos problemos gali sugriauti visą šalies statybų sektorių. Tuo tarpu pati Evergrande paskelbė planus 2022 metais išleisti elektromobilį, o vyriausybė neskuba mesti jai gelbėjimo rato. Kas vyksta su Kinijos ekonomika, kodėl žmonės nebeperka nekilnojamojo turto, ir ar vyriausybė gelbės statytojus?


Visi šio ciklo įrašai

  • 2021-10-22 Nekilnojamojo turto rinkos griūtis: kaip Evergrande stengiasi išlikti ir tempia žemyn visą Kinijos ekonomiką  (0)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Nelikvidūs gyvenamieji namai

Rugsėjo viduryje tapo aišku, kad Evergrande, antrasis pagal dydį Kinijos statytojas po Country Garden Holdings, nebepajėgia mokėti skolų, viršijančių 305 mlrd. $. Kompanija ant defolto ribos, ekonomistai pranašauja jos valdomą griūtį, o norėdama išmokėti skolas, Evergrande parduoda savo aktyvus. Statytojai jau kelis kartus neišmokėjo obligacijų išmokų, spalio 4 dieną Hongkongo biržoje buvo pristabdyta prekyba kompanijos akcijomis.

Evergrande vykdo 800 projektų 280 Kinijos miestų, visi firmos aktyvai vertinami 350 mlrd. $. Skaičiuojama, kad 200 mlrd. $ šių aktyvų — 1,4 mln. butų, kurių statyba dar nebaigta. Evergrande likvidumo krizė jau pradėjo atsispindėti visoje NT biržoje. Kaip rašo The New York Times, Pekino bandymai apriboti statytojo žlugimo grėsmę gali neigiamai atsiliepti NT rinkai, kurios augimas pastaruoju metu buvo vienu iš svarbiausių šalies ekonomikos variklių. „Fiksuojame labai rimtą NT rinkos traukimąsi — krenta kainos, statytojų pardavimai ir aktyvumas mąžta. Visa tai gali sulėtinti ekonomikos augimą jau per artimiausius ketvirčius“, — leidinys cituoja tyrimų kompanijos Gavekal Dragonomics vykdantįjį direktorių Arthurą Kroeberį.

Kodėl tai iš viso vyksta

Evergrande verslo plėtra nuo pat firmos įkūrimo 1996 metų gale vyko iš kreditų. Tačiau kodėl kompanija sugebėjo išsilaikyti daugiau nei 20 metų, o problemos ėmė rastis būtent dabar?

Visų pirma, Kinijos gyvenamojo NT rinka, suklestėjusi palankioje XX amžiaus pabaigos reformų dirvoje, nuo COVID-19 pandemijos pasekmių taip ir neatsigavo. Rinkos augimas pamažu lėtėjo: jei pirmoje 2019 metų pusėje augimas siekė 10%, tai 2020-ųjų žiemą jis sumažėjo iki 3,8%, o iki 2021 metų vasaros taip ir neatsistatė ir buvo 4,5%. Todėl kompanijos pelnas augo sunkiai.

Antra, pabrango statybinės medžiagos. Kaip tvirtina Fitch Ratings, šių metų gegužę statybos kompanijos susidūrė su cemento ir plieno brangimu. Tai liudija statybų sektoriaus gamybos kainų pirkimų vadybininkų PMI indeksas, nuo 2020 metų gruodžio išaugęs >60%.

Trečia, pastaruoju metu Kinijos vyriausybė sustiprino spaudimą verslui, atrėždama nuo kreditų gavimo daug įsiskolinusius statytojus. Tai ypač atsiliepė kompanijoms, peržengusioms tris raudonas linijas: griežtas kompanijų skolų ir aktyvų santykio apribojimas, skolų ir nuosavo kapitalo santykis, bei lėšų ir trumpalaikių skolų santykis. Šiuo metu Evergrande — labiausiai kredituotas statytojas pasaulyje, o kompanijos įsiskolinimasprilygsta maždaug 3% Kinijos BVP. Atskyrusi kompaniją nuo likvidumo šaltino, valdžia atkirto Evergrande nuo esminio jos verslo modelio.

Dabar Kinijos vyriausybė vykdo plačią „visuotinio klestėjimo“ politiką. Šią idėją pirmasis iškėlė Mao Dzedongas, o dabar jos ėmėsi dabartinis KLR vadovas — Si Dzinpinas. Pagal ją, turėtų būti gerinama skurdžiausių gyventojų gyvenimo kokybė ir perskirstomos turtingiausių žmonių ir kompanijų pajamos. Alibaba, Tencent, Geely ir kitos technologijos kompanijos gigantai jau sutiko dalyvauti šioje programoje. Iki 2025 metų kiekviena iš jų skirs 15,5 mlrd. $ smulkaus ir vidutinio verslo vystymui, darbuotojų darbo apdraudimui. Todėl gali būti, kad situacija su Evergrande gali tapti viešu nuplakimu stambios kompanijos, prasigyvenusios iš skolų ir palikusios kinus be stogo virš galvos.

Kaip tai susiję su elektromobiliais

 

 

Rugsėjo gale Evergrande svetainėje buvo publikuotas pranešimas, kad jos kontroliuojama kompanija Evergrande Financial Wealth Management (Shenzhen) Co. išmokėjo 10% įsipareigojimų, kurių terminas baigiasi rugsėjį. Tačiau tai – tik šaukštas medaus deguto statinėje. Paaiškėjo, kad kompanija pradelsė kreditų išmokų terminus bent dviems stambiausiems bankams. Evergrande nesumokėjo doleriais nominuotų obligacijų procentų už 83,5 mln. $. Anoniminio The New York Times šaltinio duomenimis, spalio 11 dieną kompanija eilinį kartą pradelsė obligacijų doleriais procentų mokėjimą.

Tačiau Evergrande — ne tik statytojas, bet ir stambus daugiaprofilinis investicijų fondas. Kompanijos China Evergrande New Energy Vehicle Group automobilių gamybos padalinys atidėjo savo akcijų platinimą Šanchajaus biržoje STAR Market. Antrame ketvirtyje kompanijos nuostolis buvo 743 mln dolerių. O rugsėjo gale pranešė, kad dėl grynųjų pinigų trūkumo negarantuoja savo skolų įsipareigojimų vykdymo. Dabar Evergrande automobilių padalinys neišleido nei vieno automobilio, nors metų pradžioje, pardavusi akcijas, pagal rinkos kapitalizaciją buvo trumpam aplenkusi Ford Motors. Visgi naujiena, kad kompanija ketina pradėti pirmuosius elektromobilius pradėti gaminti 2022 metais, Hongkongo biržoje padalinio akcijas pabrangino 4,5%, tuo tarpu rytinėje prekyboje augimas buvo 10%.

 

 

Pačios Evergrande akcijos Hongkongo biržoje nuo metų pradžios atpigo daugiau nei 82%. Spalio 4 dieną prekyba kompanijos akcijomis buvo pristabdyta. Evergrande skolinga daugiau nei 170 bankų ir 120 finansų organizacijų.

CNBC duomenimis, kompanijos atstovai susitiko su tiekėjais ir Tiandzino, kur įsikūrusi NVE, valdžia, ir pareiškė ketinanti pradėti masinę savo prekės ženklo elektromobilių gamybą. Anksčiau kompanija skelbė ambicingus planus iki 2025 išleisti ir parduoti po milijoną automobilių per metus. Kadangi vyriausybė pažadėjo padėti gauti finansinių organizacijų paramą elektromobilių gamybai, bent jau šį kompanijos padalinį Kinijos valdžia pasirengusi palaikyti.

5 trilijonų dolerių skola

 

 

Evergrande — ne vienintelė problemų dėl skolų turinti kompanija. NT rinka Kinijoje dabar smarkiai kredituota. Nomura Holdings Inc. ekonomistų duomenimis, 2021 metais statybomis užsiimančių kompanijų įsipareigojimai Kinijoje pasiekė 5 trln. $ Lyginant su 2016 metais, skola padvigubėjo ir aplenkė visą trečios pagal dydį pasaulio ekonomikos – Japonijos – gamybos apimtį 2020 metais. Liukso klasės statytojas Fantasia Holdings Group Co. nesumokėjo 206 mln. dolerių pagal obligacijas, kurių terminas buvo spalio 4 d.. Todėl Evergrande Kinijos NT biržojegali sukelti domino efektą, sako Bloomberg ekspertai – agentūros duomenimis, rugsėjį 100 stambiausių Kinijos statytojų pardavimai sumažėjo 36%, lyginant su tuo pačiu periodu pernai. Daugiau nei 90% statytojų pardavimai sumažėjo, o daugiau nei 60% jų šis sumažėjimas viršijo 30%. Leidinys pažymi, kad tai stiprina spaudimą vyriausybei, kuri galėtų šį kritimą sulaikyti.

 

 

Statytojų problemos gali sukelti ne tik finansų sferos, bet ir darbo jėgos rinkos krize. Vien Evergrande projektuose dirba daugiau nei 3 milijonai žmonių. Tai yra, jei kompanija bankrutuos, darbo neteks pastebima Kinijos gyventojų dalis. Tačiau gelbėti statytojų, konkrečiai Evergrande, vyriausybė kol kas neskuba.

Lūžio momentas

Viena vertus, paskelbusi kovą su pernelyg dideliu kreditavimu, valdžia nenori nepadoriai greitai gelbėti Evergrande. Si Dzinpinas neseniai įspėjo verslą, kad šis privalo savo veiklą vykdyti atsakingai. Tuo pat metu Kinijos reguliatoriai suvokia tokio giganto žlugimo rizikas. Jas suvokia ir kitos šalys: JAV valstybės sekretorius Antony Blinkenas paragino Kinijos vyriausybę „atsakingai elgtis“ su Evergrande krize. Jis pabrėžė, kad Kinijos priimti ekonominiai sprendimai gali turėti „toli siekiančių pasekmių“ visam pasauliui.

Kinijos Centrinis bankas rugsėjį į finansų sistemą aktyviai liejo pinigus, siekdamas sušvelninti Evergrande gresiančio bankroto sukeltos panikos efektą. Vien per savaitę nuo rugsėjo 13 iki 17 dienos jis į bankų sistemą pridėjo 71 mlrd. dolerių, „kad nuramintų nervus“, rašė Bloomberg.

The New York Times pasakoja, kad vyriausybiniuose bendravimo su piliečiais forumuose daugybė pranešimų nuo žmonių, nusipirkusių iš Evergrande butus, kurie, tikėtina, taip ir nebus pastatyti. Kol Pekinas lūkuriuoja, kritikos ugnį prisiima vietinės valdžios organai, jau organizavę specialias grupes tvarkymosi su potencialia krize grupes ir vykdo aiškinamąjį darbą sus statytojais, grasindami jiems „nemaloniomis pasekmėmis“.

 

 

Visos šios priemonės, o taip pat Kinijos CB veiksmus KLR įsikūrusioje agentūros Trivium analitikas Danny Mac Mahon vadina „gaisro gesinimo įrangos ruošimu“.

Šiame fone investicijų bankas Morgan Stanley spalio 10 dienos pranešime netikėtai paaukštino Kinijos NT rinkos įvertinimą iki „patrauklaus“. Banko analitikų nuomone, šiame vertinime į defolto ir NT rinkos silpnumo grėsmę jau atsižvelgta, sisteminiai rizikos veiksniai „reguliuojami“, o politinės hipotekos kreditų palaikymo priemonės sukels augimą. Morgan Stanley mano, kad dabar priartėjo situacijos lūžio momentas, kai valdžia gali pradėti veikti, o rinkos — reaguoti.


www.forbes.ru

(16)
(1)
(15)

Komentarai (0)