Pienas ne tik dėl kalcio - gali atsirasti ir dar vieno gyvybiškai būtino mikroelemento trūkumas (2)

2017-10-13

Migdolų, anakardžių, lazdyno riešutų, kokosų, kanapių, avižų sojos pienas... Netoleruojantiems karvės pieno netrūksta alternatyvų.

Galvodami apie sveikatą, pieno pakaitalus neretai renkasi ir tie, kas gali gerti karvės pieną.

Naujas tyrimas rodo, kad pieno pakaitalų mėgėjams gresia jodo trūkumas, informuoja independent.co.uk.

Pasaulio sveikatos organizacija laiko jodo trūkumą dažniausia smegenų sutrikimų priežastimi. Tiesa, tai lengvai pataisoma.

Britų mokslininkai atliko pirmą tokio pobūdžio tyrimą – jie ištyrė, kiek 47-iuose pienui alternatyviuose gėrimuose (sojos, migdolų, kokosų, avižų, ryžių, lazdyno riešutų, kanapių ir pan., išskyrus tuos, kurie buvo skirti kūdikiams ir vaikams) yra jodo, ir palygino tą kiekį su jodu karvės piene. Tyrimas buvo atliekamas žiemą, tirtas pusiau nugriebtas karvės pienas.

Tyrimo rezultatai parodė, kad pieno pakaitaluose nepakanka jodo, juose šio elemento koncentracija yra vos 2 proc. karvės piene esančio jodo kiekio.

Jungtinėje Karalystėje pienas ir kiti pieno produktai yra pagrindinis jodo šaltinis. O žurnale „British Journal of Nutrition“ rašoma, kad dauguma pieno alternatyvų nėra adekvatus pieno pakaitalas.

Jodas – būtinas žmogaus organizmui elementas. Jo reikia skydliaukės hormonų gamybai, jis ypač svarbus nėščiosioms, nes sąlygoja tinkamą vaisiaus smegenų vystymąsi.

Ankstesni Britanijos Sario mieste atlikti tyrimai parodė – jei nėščiosios organizme mažai jodo, vaiko intelekto koeficientas bus žemesnis, jis sunkiau seksis mokytis skaityti (iki devynerių metų).

Sario universiteto mitybos medicinos profesorė Margaret Rayman teigė: „Daugelis žmonių nežino, koks svarbus šis mineralas. Svarbu, kad pienui alternatyvius gėrimus vartojantys žmonės suvoktų – taip jie nepakeičia jodo iš karvės pieno, o šis JK yra pagrindinis jodo šaltinis. Tai ypač svarbu nėščioms moterims ir planuojančioms pastoti. Stiklinėje pieno pakaitalo yra tik 2 jodo mikrogramai (mcg), o tai labai nedidelė dalis suaugusiam žmogui rekomenduojamo kiekio – 150 mc per dieną. Nėščiosioms rekomenduojama jodo dienos norma – iki 200 mcg per dieną.“

Sario universiteto sveikos visuomenės mitybos kursą dėstanti lektorė, dietologė Sarah Bath pridūrė: „Karvės pienas vis dažniau keičiamas pienui alternatyviais gėrimais dėl daugelio priežasčių, iš kurių, be abejo, būtų alergija ar karvės pieno netoleravimas. Deja, daugumoje pienui alternatyvių gėrimų nėra papildomai dėta jodo, o natūraliai juose labai mažas jodo kiekis. Nevartojantys pieno ir pieno produktų žmonės turi gauti jodo iš kitokių maisto produktų. Norintiems vartoti jodo papildų patartina vengti rusvųjų jūros dumblių („kelp“). Juose labai daug jodo, todėl atsiranda rizikos suvartoti per daug jodo.“

Ar iš tiesų yra pagrindo nerimauti dėl pieno pakaitalų?

„Turint omeny galimą jodo trūkumą, vegetarai ir veganai, nėščiosios turėtų būti atidesni už kitus, kita vertus, jodo trūkumas dažnesnis, nei žmonėms atrodo, – aiškino dietologė, knygų apie mitybą autorė Rhiannon Lambert. – Visada pasitarkite su savo gydytoju, jums gali atlikti tyrimą. Tik nepamirškite, kad iš tinkamai subalansuotos mitybos žmogus turi gauti pakankamai visų elementų.

R. Lambert teigimu, puikus jodo šaltinis yra žuvis (baltoje žuvyje jodo daugiau nei riebioje žuvyje, taigi valgykite abejų), kiaušiniuose, riešutuose, mėsoje, duonoje, pieno produktuose ir dumbliuose.

Pienui alternatyvūs gėrimai turi būti praturtinti piene esančiais vitaminais, kaip antai, B12, kalciu, vitaminu D, o jodas dažnai pamirštamas. Bet jei valgote įvairų maistą, dėl to neverta per daug nerimauti. Tačiau yra pagrindo sunerimti, jei nevartojate ne tik pieno, bet apskritai pieno produktų, nes JK pienas – didžiausias (jodo) šaltinis. Valgykite įvairų maistą ir visada pasitarkite su profesionaliu specialistu, kuris pateiks reikiamos informacijos.“

Aut. teisės: delfi.lt

(7)
(5)
(2)

Komentarai (2)