Koks maistas kepenims padeda, o koks kenkia? (2)

2020-08-05

Kepenys yra ypatingai svarbios mūsų organizmui. Jos padeda iš jo pašalinti toksinus. Deja, kepenys dažnai kenčia nuo netinkamos mitybos ir streso.

Alkoholis, riebūs maisto produktai, cheminiai priedai maiste ar vaistai gali sutrikdyti jų veiklą.

Tad ką daryti, kad kepenys gerai funkcionuotų ir apsaugotų mūsų organizmą nuo toksinų?

Portalas „WebMD“ išvardijo 14 geriausių ir blogiausių produktų jūsų kepenis. Štai ko reikėtų valgyti daugiau, o ką iš raciono verčiau išbraukti:

Avižinė košė

Maistas, turintis daug skaidulų, gali padėti pagerinti kepenų veiklą.

Žinote, koks geriausias pusryčių patiekalas? Ogi avižinė košė!

Tyrimai rodo, kad ji gali padėto numesti keletą nereikalingų kilogramų, sumažinti pilvo riebalus, kas yra geras būdas apsisaugoti nuo kepenų ligų.

Laikykitės toliau nuo riebių patiekalų

Skrudintos bulvytės ir mėsainiai nėra geras pasirinkimas, jeigu norite išsaugoti kepenis sveikas.

Valgydami per daug maisto, kuriame gausu sočiųjų riebalų, galite apsunkinate kepenų darbą. Ilgainiui dėl to kils uždegimas, galintis sukelti kepenų randėjimą, žinomą kaip kepenų cirozė.

Taigi kitąsyk, kai susiruošite į greitojo maisto restoraną, stabtelėkite ir pagalvokite apie sveikesnį pasirinkimą.

Brokoliai

Įtraukite į savo racioną kuo daugiau daržovių, jeigu norite kepenis išsaugoti sveikas. Brokoliai gali būti šios strategijos dalimi.

Kai kurie tyrimai rodo, kad ši traški daržovė gali padėti apsaugoti jus nuo nealkoholinio kepenų suriebėjimo.

Jeigu garuose virti brokoliai jums skamba ne itin viliojančiai, susmulkinkite juos ir įdėkite į kopūstų salotas bei sumaišykite su pjaustytais migdolais, džiovintomis spanguolėmis ir aštriu padažu.

Taip pat skanūs yra skrudinti brokoliai su česnaku ir šlakeliu balzamiko.

Kava

Jeigu negalite gyventi be kavos, apsidžiaugsite sužinoję, kad ji gali būti naudinga kepenims.

Tyrimai parodė, kad du–trys kavos puodeliai per dieną gali apsaugoti kepenis nuo žalos, kurią sukelia per didelis alkoholio vartojimas ir nesveika mityba.

Kai kurie tyrėjai daro prielaidą, kad tai gali padėti sumažinti kepenų vėžio riziką.

Sumažinkite cukraus suvartojimą

Per daug saldumynų gali neigiamai atsiliepti jūsų kepenims. Taip yra todėl, kad dalis kepenų darbo yra paversti cukrų riebalais.

Jeigu vartosite cukrų dideliais kiekiais, kepenys ims gaminti per daug riebalų, kurie nusės ten, kur neturėtų. Ilgainiui tai gali baigtis kepenų suriebėjimu.

Taigi padarykite kepenims paslaugą ir saldumynais mėgaukitės tik retkarčiais.

Žalioji arbata

Joje gausu antioksidantų, vadinamo katechinais.

Tyrėjai sako, kad jie gali padėti apsisaugoti nuo kai kurių onkologinių ligų, įskaitant kepenų vėžį.

Daugiau katechinų gausite, jeigu arbatą plikysite patys ir gersite ją karštą. Šalta arbata ar parduotuvėje pirkta žalioji arbata, supilstyta į butelius ar skardines, turi gerokai mažiau katechinų.

Vanduo

Vienas geriausių dalykų, ką galite padaryti savo kepenims – išsaugoti sveiką kūno svorį.

Įpraskite gerti vandenį, užuot rinkęsi saldžiuosius gėrimus, tokius kaip vaisvandeniai ar sportiniai gėrimai.

Nustebsite, kiek per dieną tokiu būdu sutaupysite kalorijų.

Migdolai

Riešutai, ypatingai šie, yra geras šaltinis vitamino E – maisto medžiagos, kuri, kaip rodo tyrimai, gali padėti apsisaugoti nuo kepenų suriebėjimo.

Migdolai yra geras maistas ir jūsų širdžiai. Tad suvalgykite jų saują kaskart, kai norėsis užkandžiauti. Arba pabandykite įberti jų į salotas, kurioms jie suteiks malonaus traškumo.

Sumažinkite druskos suvartojimą

Organizmui šiek tiek druskos reikia, bet ne tiek daug, kiek veikiausiai suvartojate.

Išankstiniai tyrimų duomenys rodo, kad mityba, gausiai praturtinta druska, gali sukelti fibrozę, kuri yra pirmasis kepenų surandėjimo požymis.

Egzistuoja keletas paprastų būdų, kaip galima sumažinti druskos suvartojimą. Venkite perdirbtų produktų, tokių kaip kumpis ar mėsos užkandžiai. Verčiau juos keiskite daržovėmis.

Ir nepasiduokite pagundai kaskart sėdėdami prie stalo griebti druskos malūnėlį.

Špinatai

Lapinėse daržovėse yra galingo antioksidanto glutationo, galinčio padėti gerai veikti kepenims.

Špinatai yra tai, ką ypač lengva įtraukti į mitybą. Jie puikiai tinka kaip salotų pagrindas. Taip pat yra skanūs pakepinti su česnaku ir alyvuogių aliejumi.

Kai jie apvysta, užtarkuokite ant jų parmezano.

Mėlynės

Jose yra maistinių medžiagų, vadinamų polifenoliais, kurios gali padėti apsisaugoti nuo nealkoholinio kepenų suriebėjimo, dažnai lydimą nutukimo ir aukšto cholesterolio kiekio.

Jeigu mėlynės nėra tai, ką mėgstate, polifenolių gausu ir kituose produktuose, tokiuose kaip juodasis šokoladas, alyvuogės bei slyvos.

Alkoholį vartokite teisingai

Piktnaudžiavimas alkoholiu gali sukelti sumaištį kepenyse. Su laiku tai gali lemti kepenų cirozę.

Net kartais vienu metu išgeriamas didelis alkoholio kiekis – 4 alkoholio vienetai moterims ir 5 – vyrams – gali taip pat būti pavojingas.

Žolelės ir prieskoniai

Norite apsaugoti kepenis ir širdį tuo pačiu metu? Įberkite į savo gaminamus patiekalus šiek tiek raudonėlio, šalavijo ar rozmarino.

Šie prieskoniai yra puikus sveikų polifenolių šaltinis. Papildoma nauda yra tai, kad jie gali padėti sumažinti druskos suvartojimą.

Cinamonas, karis ar kuminas taip pat yra geras pasirinkimas.

Sumažinkite supakuotų užkandžių

Kai kitą kartą norėsite ko nors nusipirkti iš užkandžių aparato, verčiau pasirinkite sveiką užkandį.

Problema su traškučiais ar keptais skanumynais yra ta, kad juose paprastai yra gausu cukraus, druskos ir riebalų.

Sumažinti jų suvartojimą yra gana lengva, įpratus planuoti ir visada turėti iš anksto paruoštų sveikų užkandžių su savimi.

Aut. teisės: Lrytas.lt

(29)
(2)
(27)

Komentarai (2)