Viršgarsiniai keleiviniai lėktuvai atgimsta: greitai pasirodysiantis XB-1 bus greitesnis ir taupesnis už „Concorde" ()

2017-06-26

Praėjo daugiau nei trylika metų, kai pasaulyje nustojo skraidyti viršgarsiniai keleiviniai lėktuvai. Tačiau jie netrukus gali vėl atgimti.

Paryžiaus priemiestyje Le Buržė vykstančioje didžiausioje pasaulio aviacijos parodoje daugiausia dėmesio tradiciškai sulaukia pasaulio lėktuvų gamybos milžinai „Boeing“ ir „Airbus“.

Tačiau šįmet viena iš naujienų buvo pranešimas apie atgimsiančius viršgarsinius civilinius orlaivius. Juos gaminti nusiteikusi JAV kompanija „Boom“ paskelbė turinti jau 76 išankstinius užsakymus, tarp jų – ir iš žinomam britų milijardieriui Richardui Bransonui priklausančios oro kompanijos „Virgin Atlantic“.

Maždaug tris dešimtmečius naudotų viršgarsinių „Concorde“ buvo atsisakyta 2004-aisiais. Tam įtakos turėjo ir nemažos jų degalų sąnaudos, ir 2001 metų rugsėjo 11-ąją JAV įvykdyti teroro aktai, kai teroristai buvo užgrobę lėktuvus, ir 2000 metais Paryžiuje įvykusi katastrofa, kai „Concorde“ sudužo.

Be šių lėktuvų, naudotų apie tris dešimtmečius, kur kas trumpiau skraidė sovietų viršgarsiniai keleiviniai orlaiviai Tu-144.

Šiuo metu civilinės aviacijos lėktuvai neskraido didesniu už garsą greičiu, tačiau „Boom“ vadovas Blake‘as Schollas nusiteikęs šią padėtį pakeisti.

Anot jo, „Boom“ lėktuvas bus pagamintas 2023 metais, jis lėks dvigubai didesniu už garsą greičiu – 2,7 tūkst. kilometrų per valandą, todėl kelionė iš Paryžiaus į Niujorką užtruks nebe septynias valandas, o vos daugiau nei tris.

„Boom“ jau kitais metais ketina išbandyti mažesnę viršgarsinio lėktuvo versiją XB-1. „Kai tik jis pradės skraidyti ir turėsime bandymų duomenis, imsimės didesnio lėktuvo“, – žadėjo užsakymų jau sulaukusios įmonės vadovas.

Palyginti su „Concorde“, net ir didysis amerikiečių orlaivis turės kur kas mažiau vietų – 55. Jau nurašytame viršgarsiniame prancūzų lėktuve tilpdavo per šimtą keleivių.

Tiesa, dėl palyginti didelės skrydžių kainos jie beveik niekuomet nebūdavo visiškai užpildyti, todėl „Boom“ sprendimas sumažinti vietų skaičių yra visiškai logiškas. Kita vertus, žadama, kad šis lėktuvas bus daug taupesnis nei jo pirmtakai. Jo kaina sieks apie 200 mln. JAV dolerių (dabartiniu kursu – 179 mln. eurų).

Beje, pastarosios lėktuvų gamybos kompanijos irgi ėmėsi kaip įmanydamos mažinti degalų sąnaudas. Antai amerikiečių „Boeing“ Le Buržė parodoje pristatė, anot jos atstovų, taupiausią vidutinio nuotolio keleivinį lėktuvą „737 MAX 10“.

Gamintojų teigimu, šis lėktuvas leis sunaudoti penkiais procentais mažiau degalų, palyginti su „Airbus A321“. Kol kas būtent „Airbus“ užima apie 60 proc. vidutinio nuotolio keleivinių lėktuvų rinkos.

Į šią sritį veržiasi ir Rusijos bei Kinijos gamintojai. Šiais metais aviacijos paroda Paryžiuje vyksta kiek anksčiau nei įprastai, todėl Rusijos bendrovė „Irkut“ su savo lėktuvu MC-21 ar Kinijos „Comac“ su C919 negalėjo joje dalyvauti. Tačiau neabejojama, kad šios bendrovės atsirieks nemažą dalį vidutinio nuotolio orlaivių rinkos. 

Paskelbė lyderius

Vykstant pasaulinei aviacijos parodai kompanija „Skytrax“ paskelbė geriausių šių metų planetos oro linijų reitingą, kuris sudarytas pagal keleivių atsiliepimus.

Pirmoji vieta atiteko „Qatar Airlines“. Tačiau šios Kataro bendrovės vadovai kol kas turi daugiau rūpesčių nei laiko džiaugtis laimėjimu. Mat dėl politinės krizės aplinkinės valstybės – Egiptas, Bahreinas, Saudo Arabija bei Jungtiniai Arabų Emyratai uždraudė šios šalies orlaiviams naudotis jų oro erdve.

Be to, Tarptautinė oro transporto agentūra prognozuoja, kad šįmet Vidurinių Rytų aviacijos kompanijų pelnas sumažės nuo pernykščių 1,1 mlrd. iki 400 mln. dolerių (atitinkamai 984 mln. ir 358 mln. eurų).

Antrąją vietą „Skytrax“ reitinge užėmė Singapūro „Singapore Airlines“, trečiąją – Japonijos „All Nippon Airways“.

Keletą metų Europoje pirmavusi „Turkish Airlines“ (šįmet – 12 vieta pasaulyje) žemyno lyderės titulą perleido vokiečių „Lufthansa“ bendrovei, kuri pasaulyje liko septinta.

Aut. teisės: Lrytas.lt

(12)
(1)
(11)

Komentarai ()