Ar lėktuvas gali pakilti nuo trumpesnio tako nei numato gamintojas? „Boeing 747 Dreamlifter“ tai išbandė praktiškai po kvailos klaidos (Video) ()

2018-06-18

2013 metais vienas didžiausių pasaulio krovininių lėktuvų „Boeing 747 Dreamlifter“ nusileido Vičitoje. Jis gabeno „Boeing 787“ fiuzeliažą ir skrido pagal planą. Tik nusileido su 19 km paklaida - nutūpė mažyčiame oro uoste. Kaip pakelti lėktuvą, kuriam pakilimui reikia 2,8 km nuo visu kilometru per trumpo pakilimo tako? Kaip nusigauti iki kitame miesto gale esančio oro uosto, kai tavo sparnų mojis - 64 metrai?

Kiekvienas lėktuvas turi gamintojo nustatytus pakilimo tako reikalavimus. Aiškiai nurodoma, ant kokių takų galima leistis ir nuo kokių galima kilti. Tai - taisyklės, kurių negalima sulaužyti. Tačiau tuomet 2013 metais įvyko klaida ir „Boeing 747 Dreamlifter“ nusileido nedideliame Vičitos oro uoste, kuris net bokšto neturėjo. Niekas neperspėjo besileidžiančio orlaivio su brangiu kroviniu, niekas nenukreipė jo į riedėjimo takus, niekas nepasitiko pilotų išskėstomis rankomis. Tikrasis kelionės tikslas buvo visai kitame miesto gale už maždaug 20 kilometrų, kur „Boeing 787“ fiuzeliažas jau buvo labai laukiamas.

Bet ieškoti kaltų nebuvo kada. Kaip saugiai pakelti orlaivį, kuriam gamintojas leidžia kilti tik nuo 2,8 km ilgio pakilimo takų? To Vičitos oro uosto pakilimo tako ilgis visu kilometru trumpesnis 1,8 km. Tiesa, tas 2,8 km reikalavimas taikomas pilnai pakrautam orlaiviui. Todėl inžinieriai sėdo prie kompiuterių ir atliko keletą skaičiavimų - kitą dieną pasiklydęs „Boeing 747 Dreamlifter“ vėl kilo į orą.

Policija pasirūpino apsauga. Žiopliams buvo įsakyta nesiartinti, buvo uždarytos gatvės už pakilimo tako. Pilotai nusibraukė prakaitą ir pasikartojo procedūrą. O tada ramiai pakilo ir po kelių minučių nusileido Pulkininko Jameso Jabara'os vardu pavadintame oro uoste kitoje Vičitos pusėje. Iš tiesų, visa pasiklydusiojo gelbėjimo operacija buvo visiškai saugi.

„Boeing 747 Dreamlifter“ sėkmingai pakyla nuo per trumpo tako

2,8 km reikalavimas nurodomas turint omenyje pilnai pakrautą lėktuvą. Toks „Boeing 747 Dreamlifter“ ir buvo kai pakilo pirmą kartą, tačiau į Vičitą jis atskrido jau išdeginęs didžiąją dalį kelionei skirtų degalų. Taigi, jis buvo lengvesnis. Oro sąlygos taip pat buvo palankios, o oro uostas, nors ir nepritaikytas tokio dydžio lėktuvams, turėjo pakankamai gerą infrastruktūrą - „Boeing 747 Dreamlifter“ puikiai įsitaisė pakilimo tako gale. Tai kodėl reikalavimas yra daugiau nei kilometru ilgesnis nei tikrasis „Boeing 747 Dreamlifter“ pakilimo tako poreikis?

Reikalavimai nesudaromi idealioms sąlygoms. Jie sudaromi turint omenyje ir ne pačias geriausias situacijas. „Boeing“ nuomone (ir skaičiavimais bei simuliacijomis) paremti reikalavimai nurodo pakilimo/tūpimo tako parametrus neatsižvelgiant į oro sąlygas. Tai yra, net jei pliaups lietus ir lėktuvui bus leista kilti, „Boeing 747 Dreamlifter“ pakaks 2,8 km ilgio tako.

Nereikėtų pamiršti ir saugumo. Jau pradėjus bėgėtis situacija gali pasikeisti ir lėktuvui gali tekti kilimą atšaukti. Tam reikia erdvės. Tikėtina, kad jei kas nors būtų pasisukę blogąja linkme, „Boeing 747 Dreamlifter“ tame mažyčiame oro uoste Vičitoje tos erdvės nebūtų turėjęs.

Aut. teisės: Technologijos.lt

(17)
(4)
(13)

Komentarai ()