Inžinieriai atrado genialų būdą tiesti ištvermingesnius kelius: galima panaudoti medžiagas, kurių jau niekas nenori ()

2020-08-13

Pagaminti kažką naudingo iš atliekų, kurios priešingu atveju būtų išmestos, yra tiesiog idealus scenarijus kalbant apie tvarų atliekų perdirbimą. Kokia yra viena vieta, kur galima padėti senas padangas? Ogi ant kelio – tiesiogine šio žodžio prasme.

Naudojant senas padangas ir po statybos likusias betono atliekas galima pagaminti naują medžiagą, kuri gali atlaikyti mašinų eismo sukuriamą spaudimą, rašo sciencealert.com. Be to, ši medžiaga yra gerokai lankstesnė už standartines kelių tiesimui naudojamas medžiagas, todėl būtų mažesnė tikimybė, kad keliai skylinės.

Perdirbto betono užpildo ir susmulkinus senas padangas gautų granulių mišinys yra tinkama medžiaga pagrindo sluoksniui, ant kurio yra dedamas asfaltas. Toks betono užpildas jau yra naudojamas šiam tikslui, tačiau jį sumaišius su susmulkintų padangų granulėmis, pagrindas tampa dar tvirtesnis.

„Tradicinis kelių pagrindas yra formuojamas iš netvarių pirminių medžiagų – karjeruose iškasto žvyro ir natūralaus smėlio, – sakė Australijoje veikiančio RMIT universiteto civilinės inžinerijos specialistas Mohammadas Saberianas Boroujeni. – Mūsų sudėtinė medžiaga yra 100 proc. perdirbta alternatyva, kuri suteikia naują būdą iš naujo panaudoti padangas ir statybines atliekas ir tuo pačiu atitikti pagrindinius kriterijus dėl dangos lankstumo, tvirtumo ir deformacijos.“

Specialiomis mašinomis, simuliuojančiomis transporto priemonių srautą, buvo išbandytas dešimties skirtingų perdirbto betono užpildo, rūpaus malimo padangų granulių ir smulkaus malimo padangų granulių mišiniai. Galiausiai mokslininkai nustatė, kad sumaišius 0,5 proc. smulkaus malimo granulių su 99,5 proc. perdirbto betono užpildo gaunamas geriausias variantas, kuomet užtikrinamas būtinas tvirtumas ir abiejų medžiagų surištumas. Jeigu gumos pridedama per daug, iš karto nukenčia medžiagos tvirtumas.

Šio tyrimo autoriai skaičiuoja, kad visame pasaulyje kiekvienais metais išmetama 1 mlrd. padangų, o statybinės, renovavimo ir griovimo atliekos sudaro pusę visų pasaulio atliekų.

„Kadangi siekiame žiedinės ekonomikos, kuri padėtų mažinti atliekų kiekį ir palaikyti nuolatinį išteklių naudojimą, mūsų perdirbtas mišinys yra tinkamas pasirinkimas tiesiant geresnius kelius ir saugant aplinką“, – sakė M. S. Boroujeni.

Šio tyrimo išvados paskelbtos leidinyje „Construction and Building Materials“.

Aut. teisės: delfi.lt

(21)
(3)
(18)

Komentarai ()