Kompensavimo mechanizmas už įsigytus elektromobilius turi absurdiškų trūkumų: kaip juos apeiti? (2)

2020-08-21

Šių metų balandį įsigaliojus elektromobilių pirkėjų skatinimo fiziniams asmenims programai, 15min dalijosi elektromobilių eksperto Dainiaus Jako įžvalgomis apie netobulą mechanizmą. Susiklostė tokia situacija, kad dali perkančių elektromobilius gali nesunkiai apsigauti ir likti be kompensacijų.

Šios skatinimo sistemos, kurią administruoja Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) esmė ta, kad perkantys naują elektromobilį gali gauti 4000 eurų, o įsigyjantys naudotą automobilį – 2000 eurų kompensaciją.

Žinoma, yra papildomų sąlygų – elektromobilis turi būti ne senesnis nei 5 metų bei būti pirmą kartą registruotas Lietuvoje. Taip pat, kompensaciją vienas žmogus gali gauti tik vieną kartą, o ją gavęs privalo dvejus metus pirkto elektromobilio neparduoti, nes kitaip tektų grąžinti gautą lengvatą.

Bet tai – dar ne viskas.

Prieš tris mėnesius rašydami apie šią iniciatyvą ir dalindamiesi tinklaraštyje „100 proc. elektrinis“ išdėstytais argumentais, atkreipėme dėmesį, kad pirmos registracijos reikalavimas, nekreipiant dėmesio į tai, kaip vyksta automobilių prekyba, kokie yra „Regitros“ bei draudimo bendrovių reikalavimai, yra nelogiški ir kartais absurdiški.

Tačiau per vasarą niekas taip ir nepasikeitė, todėl apsigavusių elektromobilių pirkėjų, likusių be kompensacijos už pirkinį, istorijų internete rasti nesunku. Nes iš nežinojimo dalis elektromobilių entuziastų nepasitikrina, ar tikrai jų pirkinys atitinka APVA sąlygas, kurios, kaip minėjome, yra toli gražu ne visais atvejais logiškos ir atitinka realias rinkos sąlygas Lietuvoje.

Todėl, cituodami Lietuvos elektromobilių guru Dainių Jaką, pažvelkime į situaciją detaliau: ką galėtų padaryti po vasaros atostogų sugrįžę ministerijų ir agentūrų specialistai (o reikia visai nedaug) ir kaip elektromobilių pardavėjai/pirkėjai galėtų apeiti absurdiškus reikalavimus.

Žinoma, tai užtrunka nemažai laiko, bet juk 2000/4000 Eur kompensacija to verta?

Problema Nr 1.: nauji automobiliai pagal APVA ir VMI

Kur Dainius Jakas įžvelgė problemą jau prieš keturis mėnesius? Pradėkime nuo naujų automobilių. Sakykime, automobilių pardavėjas atsiveža du naujus vienodus elektromobilius. Vieną užregistruoja, kad pirkėjai galėtų prieš pirkdami jį išbandyti, o kito neregistruoja ir jį pastato sandėlyje ar ekspozicijos salėje. Tarkime, praeina viena diena ir užregistruotą bandomąjį automobilį išbandžiusi šeima nusprendžia įsigyti abu parduodamus vienodus elektromobilius – vieną žmonos, o kitą – vyro vardu.

Lietuvoje, pagal valstybinės mokesčių inspekcijos taisykles, naujas automobilis yra tas, nuo kurio registracijos yra praėję ne daugiau nei 6 mėnesiai ir juo nuvažiuota mažiau nei 6000 kilometrų. Pagal šias taisykles yra mokami mokesčiai ir pagal jas abu pirkti automobiliai yra nauji.

Jie sutvarko pirkimo dokumentus, atsisveikina su pardavėju, užregistruoja „Regitroje“ abu automobilius savo vardu ir parvažiuoja namo. Tada užpildo APVA svetainėje prašymus naujo automobilio kompensacijai abiems automobiliams ir laukia patvirtinimo bei 8000 Eur kompensacijos (po 4000 Eur už kiekvieną).

„Įsivaizduoju jų nuostabą, kai sužino, kad už vieną elektromobilį kompensaciją jie gaus, o už kitą – ne. Nes vienas jų jau buvo registruotas pardavėjo ir tai jau laikoma antra registracija pagal APVA sąlygas. Taigi pagal VMI kažkodėl abu automobiliai yra nauji, o pagal APVA sąlygas – ne“, – pastebi D.Jakas.

Dar vienas naujų automobilių pardavėjų bei gamintojų atstovų galvos skausmas – vadinami „demo“ automobiliai, skirti klientų bandymams.

Juos, pagal gamintojų reikalavimus, atstovai privalo registruoti, o parduoti su gautomis nuolaidomis (dėl to, kad leidžia klientams bei žurnalistams juos bandyti) po trijų ar šešių mėnesių (priklauso nuo gamintojo). Taigi, kai tik gamintojo atstovas užsiregistruoja „demo“ automobilį įmonės vardu (nes tai įpareigoja padaryti gamintojas), to elektromobilio būsimas pirkėjas automatiškai netenka teisės į kompensaciją.

Net ir tokiu atveju, jei automobilis parduodamas po mažiau nei 6 mėnesių, yra nuvažiavęs ne daugiau 6000 km ir taip atitinka naujo automobilio statusą pagal VMI taisykles bei teoriškai pretenduotų į pilną 4000 Eur kompensaciją. Tačiau pagal APVA reikalavimus po 6 mėnesių parduotas arba daugiau nei 6000 km įveikęs „demo“ automobilis taip pat negaus net 2000 Eur kompensacijos.

Problema Nr.2: naudoti automobiliai: legalios ir nelegalios schemos

Jei jums teko pirkti naudotą automobilį, turbūt žinote, kad turguje dažniausiai registracija reikia pasirūpinti pirkėjui.

„Taip netgi patogiau, mat pardavėjai pas mus Lietuvoje mėgsta ne visai legalią schemą, kai pardavimo sutartyje įrašomas ne lietuviškas pardavėjas, o užsienyje esantis asmuo ar kompanija, iš kurio tariamai perkamas automobilis. Taip yra vengiama mokesčių mokėjimo bei atsakomybės už parduotą automobilį prisiėmimo jo gedimo atveju“, – įvardija realią situaciją D.Jakas.

Yra kitos rūšies nenaujų automobilių pardavėjai, turintys aikšteles, pardavimo patalpas bei į pardavimą žiūrintys kiek kitaip. Tarp jų – ir tie patys naujų automobilių pardavėjai, kurių visi turi naudotų automobilių padalinius. Tokie naudoti automobiliai dažniausiai būna jau užregistruoti, kad pirkėjas galėtų iškart išvažiuoti ir mėgautis savo pirkiniu.

Taigi du elektromobilių pirkėjai perka naudotą elektromobilį, atitinkantį, rodos, visas APVA kompensacijos sąlygas – ne senesnis nei 5 metai ir neeksploatuotas Lietuvoje.

Pirmasis perka elektromobilį turguje, „Regitroje“ gauna sutartį, pagal kurią jis automobilį perka iš vokiečio ar prancūzo (nors realiai perka iš lietuvio turgaus prekeivio) ir sėkmingai užsiregistruoja pirkinį. Tada pateikia prašymą gauti 2000 eurų kompensaciją APVA sistemoje ir ją sėkmingai gauna.

Antrasis pirkėjas, nusprendęs, kad patikimiau yra pirkti pas to gamintojo atstovą, nusiperka nenaują elektromobilį ten. Žinoma, prieš pirkimą gauna jį išbandyti, mat automobilis registruotas ir turi valstybinius numerius bei privalomą draudimą. „Regitroje“ įforminamas automobilio pirkimo faktas, laimingas pirkėjas parvažiuoja sau nauju elektromobiliu namo. Ten sėda prie kompiuterio ir užpildo APVA prašymą, mat žino, kad naudoto automobilio pirkėjui priklauso 2000 Eur kompensacija.

Žinoma, baisiai „apsidžiaugia“, kai gauna atsakymą iš APVA, kad jo automobilis jau buvo registruotas juridinio asmens (gamintojo atstovo) vardu, jis yra antrasis savininkas Lietuvoje, o tai tolygu antrajai registracijai ir kompensacija jam nepriklauso.

Taigi naudotų automobilių pirkimo atveju APVA sąlyga yra ne tik absurdiška, bet dar ir nesąmoningai padedanti nesąžiningiems prekeiviams vengti mokesčių. Na, o pirkėju besirūpinantis ir pirkimo rūpesčius norintis palengvinti prekybininkas pirkėjo akyse atrodo prasčiau, nei turgaus prekeivis.

APVA sąlygos apėjimo būdai

„Kaip jau minėjau, turguje stovinčio neregistruoto elektromobilio pirkėjas, užsiregistravęs automobilį savo vardu, APVA kompensaciją gaus be problemų (jei atitiks kitas kompensacijos sąlygas). Ar yra variantai šį absurdišką reikalavimą apeiti? Iš dalies taip, bet tai nėra visai legalus ar tinkamas sprendimas. Pabandysiu paaiškinti variantus ir kodėl jie nėra tinkami“, – dėsto D.Jakas.

Sprendimas nr. 1 – elektromobilis yra neregistruojamas

Pirmas ir paprasčiausias variantas – atvežto į Lietuvą automobilio neregistruoti, o laukti pirkėjo ir registruoti tik pardavus automobilį. Kaip jį pirkėjui išbandyti? Na, čia turime tokią nedidelę problemėlę. APVA tiesiog skatina pirkėją pirkti "katę maiše" arba pardavėją leisti pirkėjui nelegaliai be numerių arba su netinkamais numeriais išvažiuoti testui. O ar yra legalūs būdai uždėti numerius bandymui, automobilio neregistruojant?

Sprendimas Nr. 2 – prekybiniai numeriai

Pirmas beveik legalus variantas – vadinami prekybiniai numeriai. Jie yra skardiniai su raudonais skaičiais ir P raide priekyje. Tokius numerius turi kone visi prekybininkai automobiliais.

Bėda ta, kad maksimalus laikas, kuriam išduodamas leidimas šį numerį naudoti – 24 valandos, tad jei neregistruoto automobilio pardavimas užtruks mėnesį ar daugiau, turėsite išsiimti bent 30 tokių vienos paros leidimų. Kita vertus, ant automobilio uždėjus prekybinius numerius jį gali vairuoti tik įmonės, kuriai priklauso numeriai, darbuotojas.

Taigi, jei perkate automobilį ir pardavėjas elgsis griežtai pagal prekybinių numerių naudojimo taisykles, jis jus galės pavežioti, bet jums vairuoti negali leisti. Todėl šiuo atveju legaliai jums išbandyti elektromobilio nepavyks. APVA šiuo atveju skatina pardavėją pažeisti numerių naudojimo taisykles ir leisti ne įmonės darbuotojui vairuoti bandomą automobilį.

Sprendimas nr. 3 – tranzitiniai arba laikini numeriai

Antras beveik legalus variantas – laikinieji arba vadinami tranzitiniai numeriai. Jie taip pat yra su raudonomis raidėmis bei simboliais, bet pagaminti iš popieriaus. Teoriškai – jų paskirtis – nupirktu automobiliu pirkėjas gali nuvykti į registracijos vietą ar į kitą šalį.

Tokie numeriai išduodami patikrinus automobilį „Regitroje“ ir galioja vieną mėnesį. Tai vadinama laikina registracija, bet jei per mėnesį registruojate automobilį Lietuvoje, nereikia atlikti pakartotino automobilio patikrinimo.

Po mėnesio šie numeriai yra negaliojantys, o nauji mėnesį galiojantys laikini numeriai transporto priemonei nėra išduodami. Taigi, šiuo atveju, jei pirkėjas atsiranda per mėnesį, teoriškai viskas yra gerai – automobilį galima leisti išbandyti. Jei numerio galiojimas pasibaigė – yra du variantai – registruoti (taip prarandant teisę į APVA kompensaciją) arba nelegaliai daryti bandomuosius važiavimus su nebegaliojančiais laikinais numeriais, tikintis, kad niekas jūsų nepagaus. Taigi, nori gauti APVA kompensaciją – mokėk "suktis“ ir laužyti reikalavimus.

Tiesa, nors ir gaunant laikinąjį numerį yra vykdoma „laikina registracija“, D.Jakas nėra tikras, ar APVA jos netraktuoja kaip pirmos registracijos. Jei taip – po tokios registracijos, pirkėjas registruodamas savo vardu jau atliks antrą registraciją (tiesa, ne laikiną) ir neaišku ar gaus kompensaciją.

„Tikiu, suprasite APVA sąlygų elektromobilių kompensacijai absurdiškumą. Labai viliuosi, kad šie argumentai pasieks ir platesnę auditoriją bei Aplinkos ministerijos bei aplinkos projektų valdymo agentūros atstovus, kurie, tikiuosi, pagaliau imsis veiksmų taisyti reikalavimo, ne tik kad neskatinančio pirkti elektromobilius, bet baudžiančio sąžiningus bei patikimus pardavėjus bei automobilių gamintojų atstovus“, – sako D.Jakas.

Vienas iš būdų būtų nustatyti, kad pirma registracija juridinio asmens, užsiimančio automobilių prekyba ir turinčio prekybinius numerius, neskaičiuojama kaip registracija. Tokiu atveju pirma registracija būtų pirkėjo vardu ir atitiktų visas taisykles. Nes, nors taisyklės yra gan logiškos, bet protingos galvos, priėmusios tas taisykles, nelabai gilinosi į automobilių pardavimo verslą, VMI bei „Regitros“ taisykles bei valstybinių numerio ženklų subtilumus.

Taigi, viskas ko reikia situacijai pataisyti yra pakeisti esamą formuluotę iš:

…pirmosios registracijos Lietuvoje data ir transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu data yra ta pati (sutampa)

į

pirmosios registracijos Lietuvoje data (išskyrus pirmą registraciją juridinio asmens, užsiimančio automobilių prekyba vardu) ir transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu data yra ta pati (sutampa).

Aut. teisės: 15min.lt
Autoriai: Žilvinas Pekarskas

(23)
(5)
(18)

Komentarai (2)

Susijusios žymos: