Spalvingos istorijos: 10 didžiausių pastarojo meto bankrotų (2)

2015-09-16

Antradienį – vieno didžiausių JAV investicinių bankų „Lehman Brothers“ septintosios žlugimo metinės. Ko galime iš šios ir kitų istorijų pasimokyti?

„Lehman Brothers“ bankrutavo dėl per didelės prisiimtos rizikos – jo portfelyje buvo sukaupta per didelė dalis rizikingų aktyvų, o siautėjant rizikingų būsto paskolų krizei, aktyvų vertė staigiai krito, sukeldama „Lehaman Brothers“ akcijų vertės biržoje kritimą ir, svarbiausia – kitų bankų ir partnerių nepasitikėjimą. Nepasitikėjimas lėmė, kad „Lehman Brothers“ daugiau niekas neskolino ir jis buvo paliktas vienas tvarkytis su savo įsipareigojimais, o to padaryti nebeįstengė.

Bankrutavęs bankas vien tik JAV hipotekos paskolų mulžinui „Freddie Mac“ liko skolingas net 400 mlrd. dolerių. „Lehman Brothers“ Azijos ir Europos padalinius prarijo „Nomura“, o „Barclays“ įsigijo pastarojo JAV padalinį.

Per septynerius metus bankrotą skelbė ne viena pasaulio kompanija. „Forbes“ primena dešimt garsiausių paskutiniųjų metų bankrotų, kurie ištiko ne tik stambias kompanijas, bet ir teatrus bei miestus.

Drabužių gamintojas „Mexx“

Visame pasaulyje žinomas drabužių gamintojas negalėjo atlaikyti perkamosios galios kritimo, kurį sukėlė užsitęsusi pasaulinė ekonomikos krizė. 2014 metais kompanija nesugebėjo atsiskaityti su kreditoriais ir gruodį Amsterdamo teismas paskelbė jai bankrotą.

Žinomo mados pramonės atstovo problemos prasidėjo dar 2000-aisiais, kai kompaniją paliko jos įkūrėjas Rattanas Chadha. Indų kilmės verlininkas 8-ame dešimtmetyje atvyko į Olandiją ir ten užsiėmė Azijos produktų importu. 1986 metais jis sukūrė kompaniją „Mexx“. 2001 metais R.Chadha pardavė ją amerikiečių kompanijai „Liz Claiborne Inс“. Sandorio suma siekė 264 mln. dolerių. Jis padarė verslininką vienu turtingiausių Olandijos žmonių. Šiandien R.Chadha valdo viešbučių tinklą „CitizenM“. Jam priklausantys viešbučiai veikia Amsterdame, Niujorke, Londone, Paryžiuje ir kituose miestuose.

O štai paties „Mexx“ reikalai po savininko pasikeitimo pablogėjo. Kompanija tapo nuostolinga, o 2011 metais perėjo į naujas rankas, tačiau gauti pelno taip ir nepavyko. Po bankroto paskelbimo parduotuvės beveik pusšimtyje šalių iš karto neužsidarė. Buvo paskelbta, kad jos dirbs tol, kol išparduos prekes ir taip pat bus ieškoma naujo pirkėjo. Taip ir nutiko: 2015 metų sausį paaiškėjo, kad „Mexx“ nupirko turkų „Eroğlu Holding“. Laukiama, kol naujasis pirkėjas vėl atgaivins „Mexx“ prekės ženklą.

„Malaysia Airlines“ oro linijų kompanija

Nacionalinis Malaizijos vežėjas — kompanija „Malaysia Airlines“ — 2015 metų pradžioje paskelbė techninį bankrotą. Duomenis apie kelių paskutiniųjų metų nuostolius paviešino Christophas R. Muelleris, kuris šių metų kovą tapo „ Malaysia Airlines“ vadovu. Skelbdamas apie bankrotą jis informavo apie kompanijos restruktūrizacijos pradžią. Oro linijų personalui tai reiškė, kad bus atleista apie 6 tūkst. darbuotojų. Nepaisant finansinio nestabilumo, kompanija nesustabdė darbo ir tęsė tiek vidaus, tiek tarptautinius skrydžius.

„Malaysia Airlines“ problemos prasidėjo 2008 metais. Nors ji ir buvo valstybės finansuojama, dirbo nuostolingai. Per paskutiniuosius trejetą metų vežėjo nuostoliai išaugo iki 1,3 mlrd. dolerių. 2014 metai visiškai sužlugdė šio vežėjo verslą — kovą be pėdsakų dingo kompanijos lėktuvas, skridęs maršrutu Kvala Lumpūras — Pekinas. Jame buvo 227 keleiviai ir 12 ekipažo narių. Tik 2015 metų vasarą lainerio nuolaužos buvo aptiktos Indijos vandenyne esančioje Reunjono saloje. O 2014 „ Malaysia Airlines“ laineris, skridęs reisu MH17 iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą, buvo numuštas virš Donecko srities. Katastrofoje žuvo 295 žmonės.

Neatmetama, kad „Malaysia Airlines“ pakeis prekės ženklą, o galbūt, ir pavadinimą. 2018 metais kompanija tikisi tapti pelninga.

Ginklų gamintojas „Colt“

„Abrahamas Lincolnas davė žmonėms laisvę o Coltas sulygino jų teises“, – toks juokelis pasklido po JAV po Pilietinio karo. Legendinio Samuelio Colto sukurtas pistoletas išgyveno iki šių dienų. Tačiau 2015 metais kompanija „Colt Defense“ paskelbė bankrotą.

Finansinės problemos „Colt“ buvo ištikę ir anksčiau. Pirmą kartą sustabdyti gamyklas dėl bankroto kompanijai teko dar 1842 metais, tačiau ją išgelbėjo JAV ir Meksikos karas, o po to ir aukso karštligė: būtent su prie diržo prisegtu pistoletu traukdavo aukso ieškotojai. O pilietinio karo metu „Colt Army“ iš viso tapo populiariausiu ginklo modeliu.

Dar kartą, tik jau XXI a., pasirinkti bankroto procedūrą „Colt Defense“ teko dėl smukusios ginklų paklausos, o taip pat dėl sumažėjusių valstybinių užsakymų. 2013 metais JAV armija atsisakė pirkti „M4“automatus. Šiuo metu kompanijos skolos siekia 355 mln. dolerių. Tačiau „Colt“ įtikinėja, kad finansiniai sunkumai nesutrukdys įvykdyti iki 2017 metų siekiančių įsipareigojimų Amerikos armijai.

Detroito miestas

2013 metais teismas paskelbė Amerikos miesto Detroito bankrotą. Municipaliniai bankrotai Jungtinėse Valstijose buvo skelbiami ir anksčiau. 2012 metais finansiškai nemokiais save paskelbė iš karto keli Kalifornijos miestai – San Bernardinas, Stoktonas ir Mamuto ežeras. Tačiau Detroito bankrotas tapo didžiausiu JAV istorijoje. Buvusios Amerikos automobilių pramonės sostinės skola siekė daugiau kaip 18 mlrd. dolerių. Didžioji dalis jų teko draudimo kompanijoms ir socialinėms žinyboms.

2013 metų pradžioje Mičigano valstijos gubernatorius bandė išvengti Detroito bankroto. Krizės valdymui jis pasisamdė Vašingtono juristą Kevyną Orrą. Iki to laiko būtent šiam juristui talkinant bankroto išvengė automobilių koncernas „Chrysler“. 2014 metais K. Orras paskelbė, kad miestas išgelbėtas. Vietos valdžia paruošė dviejų metų biudžetą, o taip pat su pagrindiniais kreditoriais susitarė dėl skolų nurašymo.

Viena iš miesto žlugimo priežasčių – automobilių gamintojų pasitraukimas iš jo. Nuo praėjusio amžiaus 6 -ojo dešimtmečio miesto gyventojų skaičius sumažėjo daugiau kaip dvigubai: nuo 1,8 mln. iki 700 tūkst. gyventojų. Nedarbo lygis Detroite — vienas pačių didžiausių šalyje Taip pat – ir nusikalstamumo.

Futbolo klubas „Parma“

2015-2016 metų sezoną Italijos klubas“Parma“ su nauju pavadinimu — „Parma Calcio 1913»praleis mėgėjų divizione – ketvirtoje pagal pajėgumą Italijos lygoje.

Priežastis — komandos bankrotas, dėl kurio sprendimą 2015 metų kovą teismas priėmė vos per kelias minutes. O po poros dienų iki sprendimo priėmimo apie „Parmos“ finansinį nemokumą buvo areštuotas jos prezidentas Gianpietro Manetti, kuris įtariamas pinigų plovimu.

Finansiniai sunkumai du kartus per savo istoriją UEFA taurės turnyrą iškovojusį Italijos klubą persekiojo visą praėjusį sezoną: „Parmos“ žaidėjai negavo atlyginimo, o komandos skolos siekė apie 100 mln. eurų. Kol kas naujo klubo pirkėjo neatsirado: buvo surengti penki aukcionai, tačiau klubo niekas nepanoro įsigyti. Todėl komandai teko atsisakyti savo istorinio pavadinimo ir persikelti į žemesnę D lygą. Gali būti, kad „Parmai“ teks pasiūlyti aukcionui tai, kas liko: futbolo klubo „Parma“ prekės ženklą ir klubo trofėjus.

Turizmo kompanija „Neva“

Atšvęsti savo gyvavimo 25-metį turizmo kompanija „Neva“ nespėjo. Viena seniausių (ji buvo įkurta 1990 metais – dar Rusijos turizmo verslo priešaušryje) ir didžiausių šioje rinkoje 2014 metų liepą paskelbė bankrotą. Veikla sustabdyta per patį sezono įkarštį. Apie 19 tūkst. kelialapius įsigijusių žmonių taip ir neišskrido atostogų. Užsienyje tuo metu liko daugiau kaip 6 tūkst. keliautojų, kurių sugrąžinimas į gimtinę tapo dideliu Rusijos turizmo ministerijos ir „Turpomošč“ asociacijos galvos skausmu.

Kompanijos atstovai įvardijo tokius faktorius, kurie privertė skelbti bankrotą – pablogėjusią ekonominę situaciją, turistų savarankiškumą ir karą Ukrainoje.

Niujorko miesto opera

2013 metų rudenį apie savo bankrotą paskelbė Niujorko miesto opera. Su finansiniais sunkumais operos teatras susidūrė dar prieš keletą metų: opera buvo nuostolinga, jos vertė smuko nuo 48 mln. dolerių iki 5 milijonų. Miesto vadovai galėjo padėti, tačiau tuometinis Niujorko meras Michaelis Bloombergas pareiškė, kad to nedarys: jo nuomone, operos verslo modelis nebuvo veiksmingas.

2013 metų rugsėjį Niujorko miesto operos vadovybė bandė surinkti lėšų, kad išsilaikytų sezoną ir išvengtų uždarymo. Tačiau tam būtinų 7 mln. dolerių surinkti nepavyko, buvo surinkta apie 2 mln. dolerių. 1943 metais 99-ojo Niujorko mero Henry La Guardia atidaryta opera, po 70 gyvavimo metų 108-o Niujorko mero M.Bloombergo sprendimu ji buvo uždaryta.

Automobilių kompanija „Marussia Motors“

„Marussia Motors“ egzistavo aštuonerius metus, o 2014 metais paskelbė bankrotą. Ši kompanija savo veiklą pradėjo labai įspūdingai. 2007 metais ją įkūrė garsus pramogų verslo atstovas Nikolajus Fomenko ir verslininkas Efimas Ostrovskis. O jau antraisiais savo egzistavimo metais „Marussia“ pristatė savo sportinį automobilį — tokio paties pavadinimo modelį. 2009 metais Frankfurto automobilių mugėje, kompanijos stende puikavosi net trys mašinos: du B1 modeliai ir „Marussia В2“.

2010 metais „Marussia Motors“ užsimojo dalyvauti karališkose lenktynėse. Ji įsigijo lenktynių kompanijos „Virgin Racing“ akcijų paketą. Šioje bazėje buvo sukurta Rusijos „Formulė-1“ komanda. Iš pradžių ji dalyvavo „Marussia Virgin Racing“, o 2012 metais — „Marussia F1 Team“ vardu.

2014 metų pradžioje „Marussia“ pademonstravo dviejų automobilių, pagamintų pagal projekto „Kotedžas“, skirtų pirmiesiems valstybės vadovams, modelius. Tačiau praėjus vos porai mėnesių projektas „Marussia Motors“ buvo sustabdytas. Kompanijai bankrutavus darbuotojai negavo atlyginimų. Taip pat 2014 metų pabaigoje buvo likviduota lenktynių kompanija „Marussia F1 Team“.

„Trump Entertainment Resorts Inc“ kompanija

2014 metų rugsėjį Donaldo Trumpo įkirta kompanija „Trump Entertainment Resorts Inc“ kreipėsi dėl bankroto. Kompanija Atlantik Sityje valdė du kazino: „Trump Taj Mahal“ ir „Trump Plaza“.

Priežastimi, kodėl „Trump Entertainment Resorts“ nusprendė pasinaudoti 11-uoju JAV kodekso punktu, tapo dideli nuostoliai. Pirmąjį 2014-ųjų ketvirtį „Trump Taj Mahal“ kazino jie siekė 35 mln. dolerių, o „Trump Plaza“ — 9,8 mln. dolerių. Pats D.Trumpas, kurio turtas siekia 4 mlrd. dolerių, kompanijos valdyme aktyviai nedalyvavo. Paskutiniuoju metu daugiau dėmesio milijardierius skiria prezidentiniams rinkimams. Agentūros „Reuters“ duomenimis, tarp respublikonų kandidatų jis užima lyderio pozicijas.

Kazino tinklas „Trump Entertainment Resorts“ ne pirmąjį kartą skelbia apie savo nemokumą. Su analogiškais pareiškimais kompanija į teismą kreipėsi 2004 ir 2009 metais, bet vėliau išvengdavo bankroto.

Sportinių automobilių gamintojas „Spyker“

2014 metų gruodį Olandijos teismas paskelbė sportinių automobilių gamintojo – kompanijos „Spyker“ bankrotą. O jau po dviejų mėnesių tą sprendimą atšaukė.

Kompaniją, kuri orientavosi į ekskliuzyvinių sportinių automobilių gamybą, 1999 metais įkūrė Viktoras Miuleris. Jis vadovauja „Spyker“ ir šiuo metu. V.Miuleris pranešė, kad per tą laikotarpį, kai kompanijai buvo paskelbtas bankrotas, pavyko parduoti vos 300 automobilių, tačiau pavyko rasti investuotojus.

V.Miuleris paskelbė, kad „Spyker“ susijungia su amerikiečių elektros skraidymo aparatų gamintoju „Volta Volare“. Tikimasi, kad kartu jie pradės serijinę „B6 Venator“ gamybą“ kuris pirmąjį kartą buvo pristatytas 2013 metais Ženevos automobilių parodoje. Jeigu automobilių gamintojui pavyks susidoroti su finansiniais sunkumais ir pasiūlyti sportinį automobilį pirkėjams, tai jis gali konkuruoti su tokiu modeliu kaip „Porsche 911“. Šiuo metu „Spyker“ santykiai su kreditoriais yra sutvarkyti.

Aut. teisės: Lrytas.lt

(10)
(1)
(9)

Komentarai (2)