Mokslininkai atrado „vandenyno planetą“, kur metai trunka 11 dienų  ()

Mokslininkai atrado „vandens pasaulį“, primenantį 1995 metų Kevino Costnerio postapokaliptinį „Waterworld“.

Jie tvirtina, kad už 100 šviesmečių esantis pasaulis visas padengtas vandeniu, panašiai, kaip kai kurie Jupiterio ir Saturno mėnuliai.

Jis šiek tiek didesnis ir sunkesnis už Žemę, ir yra pakankamai toli nuo savo žvaigždės, kad joje galėtų būti gyvybė.

Tarptautinė tyrėjų komanda atrado TOI-1452 b, apie vieną iš dviejų mažos binarinės žvaigždžių sistemos Slibino žvaigždyne narę besisukančią egzoplanetą.

Jiems vadovavo Université de Montréal doktorantas ir egzoplanetų tyrimų instituto (Institute for Research on Exoplanets – iREx) narys Charles Cadieux.

Tyrėjus ant kelio užvedė NASA kosminis teleskopas TESS, apžvelgiantis visą dangaus skliautą, ieškodamas planetų sistemų, primenančių mūsiškę.

TESS užfiksavo signalą, kuris šiek tiek nusilpdavo kas 11 parų, tad astronomai galėjo numatyti, kad egzistuoja planeta, maždaug 70 procentų didesnė už Žemę.

„Itin didžiuojuosi šiuo atradimu, nes jis rodo stambų mūsų tyrėjų ir instrumentų kalibrą,“ sakė René Doyon, Université de Montréal profesorius ir iREx bei Observatoire du Mont-Mégantic (OMM) direktorius.

„Būtent naudodamiesi mūsų laboratorijoje sukurtu specialiu instrumentu SPIRou, ir inovatyviu mūsų tyrėjų komandos sukurtu analitiniu metodu sugebėjome aptikti šią netipišką egzoplanetą.“

Egzoplanetos TOI-1452 žvaigždė yra daug mažesnė už mūsų Saulę ir panašaus dydžio, kaip ir antroji.

Dvi žvaigždės sukasi viena apie kitą ir atstumas tarp jų mažas – 97 astronominiai vienetai, arba maždaug pustrečio atstumo nuo Saulės iki Plutono – ir per TESS teleskopą atrodo kaip šviesos taškas.

Tačiau ilgesniais stebėjimais tyrėjai nustatė, kad TOI-1452 b sukasi apie TOI-1452.

Tuomet jie per daugiau, nei 50 valandų stebėjimo valandų įvertino planetos masę, kuri beveik penkis kartus didesnė nei Žemės.

TOI-1452 b egzoplaneta tikriausiai yra uolinė, kaip ir mūsų, bet jos skersmuo, masė ir tankis rodo, kad šis pasaulis labai skiriasi nuo mūsiškio, mano ekspertai.

Žemė yra iš esmės labai sausa planeta. Nors dėl ~70% paviršiaus ploto dengiančio vandens ji kartais vadinama Žydrąja planeta, vanduo sudaro tik nežymią jos masės dalį — mažiau, nei 1 procentą.

Pastaraisiais metais astronomai identifikavo ir nustatė daugelio egzoplanetų, kurių dydis yra tarp Žemės ir Neptūno (maždaug 3,8 karto didesnių už Žemę) skersmenis ir masę.

Kai kurių jų tankį galima paaiškinti tik tuo, kad didelę jų masės dalį sudaro lengvesni elementai, nei vidinę Žemės struktūrą, tokie, kaip vanduo.

Tokie hipotetiniai pasauliai pavadinti okeano planetomis.

„TOI-1452 b yra viena iš geriausių lig šiol aptiktų kandidačių į okeano planetas,“ sakė Cadieux.

„Jos spindulys ir masė rodo, kad jos tankis daug mažesnis, nei būtų galima tikėtis iš planetos, kurią, kaip Žemę, sudaro metalai ir uolienos.“

Vanduo gali sudaryti iki 30% TOI-1452 b masės, panašiai, kaip ir kai kuriuose mūsų planetų sistemos palydovuose, tarkime, Jupiterio palydove Ganymede ir Callisto, bei Saturno palydovuose Titane ir Encelade.

Tikimasi, kad TOI-1452 b yra idealus kandidatas papildomiems NASA nauju 10 milijardų dolerių Jameso Webbo kosminiu teleskopu, praėjusį mėnesį pradėjusiu mokslinius tyrimus.

Naujasis atradimas atskleistas The Astronomical Journal.

amazingastronomy.thespaceacademy.org