Plutono paviršiuje gali būti organinių molekulių  (0)

Kosminis teleskopas „Hubble“ pastebėjo naujų požymių, kad lediniame Plutono paviršiuje gali būti sudėtingų organinių molekulių.

„Hubble“ atlikti stebėjimai atskleidė, kad kai kurios medžiagos Plutono paviršiuje sugeria daugiau ultravioletinės šviesos nei būtų galima tikėtis. Šios medžiagos gali būti organinės, galbūt kompleksiniai angliavandeniliai ar azoto turinčios molekulės, teigia tyrėjai.

Nykštukinės Plutono planetos paviršiuje, kaip žinoma, plyti metano, anglies monoksido ir azoto ledas. Ultravioletinę šviesą sugeriančios cheminės medžiagos galėjo susidaryti tuomet, kai su šiuo ledu sąveikavo saulės šviesa ar ypač greitos subatominės dalelės, sudarančios kosminę spinduliuotę, mano mokslininkai.

„Tai – jaudinantis atradimas, nes sudėtingi Plutono angliavandeniliai ir kitos molekulės, galbūt lemiančios ultravioletinės šviesos spektrines savybes, kurias pastebėjo „Hubble“, gali būti susijusios ir su rausva Plutono spalva“, – teigė tyrimui vadovavęs Alanas Sternas iš Southwesto tyrimų instituto Bolderyje.

Plutonas aplink Saulę skrieja planetinės sistemos paribiuose, Koiperio juostoje. Daugelis kitų Koiperio juostos objektų taip pat pasižymi rausvu atspalviu, o tyrėjai jau anksčiau spėjo, kad šią spalvą gali lemti ir organiniai junginiai, rašo space.com.

A. Sternas su kolegomis taip pat aptiko, kad Plutono ultravioletinis spektras pakito lyginant su matavimais, kuriuos „Hubble“ atliko dešimtajame dešimtmetyje. Šie skirtumai gali būti susiję su pokyčiais nykštukinės planetos paviršiuje. Mokslininkai mano, kad Plutono atmosferos pokyčius paviršiuje galėjo lemti staigus slėgio padidėjimas.

Po kelių metų tolimą, šaltą Plutoną aplankys pirmasis kosminis aparatas.

„Šis „Hubble“ padarytas atradimas primena mums apie dar labiau jaudinančius atradimus, susijusius su Plutono sudėtimi ir paviršiaus evoliucija, kai 2015 metais ten atkeliaus NASA kosminis aparatas „New Horizons“, – teigė A. Sternas.

6,4 mlrd. kilometrų kelionę į Plutoną zondas pradėjo2006 metų sausį. Aparatas prie nykštukinės planetos labiausiai priartėti turėtų 2015 metų liepos 14 dieną. Tuomet „New Horizons“ bus už 12,5 tūkst. kilometrų nuo Plutono.

Aut. teisės: lrt.lt