Itin didelės dujų egzoplanetos skrieja visai netoli savo žvaigždžių  (0)

Gemini observatorijoje mokslininkų vykdomos egzoplanetų paieškos projekto metu pavyko išsiaiškinti, kad aplink daugelį skirtingo tipo žvaigždžių itin didelės dujinės planetos, vadinamos dujų milžinėmis, dažniausiai sukasi labai nedideliu atstumu. Šis astronominis atradimas gali turėti didelės įtakos planetų formavimosi teorijoms, praneša Phys.org.

Planetų, esančių už Saulės sistemos ribų, atradimai tapo ganėtinai įprasta dangaus tyrėjų veikla – dėl astronomijos moksle taikomų naujausių technologijų, dar vienos egzoplanetos atradimas jau nebestebina taip, kaip ankščiau. Tačiau tokio pobūdžio mokslinių projektų teikiamos žinios dar toli gražu neišsprendė daugelio astronominių problemų.

Minėtoje observatorijoje vykdoma „Planetų ieškojimo kampanija“ yra nuodugniausias egzoplanetų stebėjimo, fiksavimo ir tyrimų projektas sukaupęs didžiausią šių dangaus kūnų duomenų bazę. Astronomų sukaupti informaciniai ištekliai atskleidė tam tikrą dėsningumą – pasirodo, aplink daugelį skirtingo tipo žvaigždžių su planetų sistemomis arčiausiai skrieja tos, kurios sudarytos iš dujų.

„Daugelis planetų turi tendenciją „vengti“ savo orbitomis suktis tose zonose, kurios yra labai arti pagrindinės sistemos žvaigždės. Savo tyrime mes galėjome atrasti dujų milžines, aplink savo žvaigždes skriejančias tokiomis orbitomis, kuriomis pasižymi Saulės sistemoje esančios Urano ir Neptūno planetos, tačiau tokių mes neradome nei vienos“, – teigė egzoplanetų paieškų programos Gemini observatorijoje ir Havajų universiteto Astronomijos instituto vadovas Michaelis Liu.

Pasak M.Liu, šio mokslinio projekto atradimai padės mokslininkams geriau suprasti dujinių planetų formavimosi procesą, kadangi jų judėjimo trajektorijų atstumas nuo žvaigždžių yra vienas svarbiausių faktorių, kuriuo remiasi daugelis egzoplanetų formavimosi teorijų. Kito tyrėjo iš Havajų universiteto, Erico Nielseno nuomone, atrastas dėsningumas nėra taikytinas kalbant tik apie projekto metu stebėtas žvaigždes ir turėtų būti būdingas pačios įvairiausios masės žvaigždėms.

Greitu metu moksliniuose periodiniuose leidiniuose turėtų būti paskelbti du straipsniai, kuriuose bus remiamasi „Planetų ieškojimo kampanijos“ duomenimis – juose ir turėtų būti patvirtinta aptartoji tendencija. Pabrėžtina tai, kad mokslininkų atrastas dėsningumas nėra dėsnis, kadangi ne visos didelės masės dujinės planetos skrieja netoli savo žvaigždžių esančiomis orbitomis. Prieš trejus metus astronomai naudodamiesi dvejais galingais teleskopais atrado aplink „HR 8799” žvaigždę skriejančių planetų šeimą, kurioje dujų milžinės skriejo kur kas didesniu spinduliu nei rodo naujausi duomenys.