10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–11–19)  ()

1: Branduolinis karštis;

2: Magnetarinis susidūrimas;

3: Artima superžemė;

4: Apvalusis elektronas;

5: Nematerialus kilogramas;

6: Bloga lemiantys 536-ieji;

7: Poledinis asteroidas;

8: Keistieji mirksniai;

9: Nauja gyvybės šaka;

10: Supekompiuterių ringas.

Visi šio ciklo įrašai

• 2018-11-19 10 įdomiausių savaitės mokslo naujienų (2018–11–19)  ()

1:
  Kinijos „dirbtinė Saulė“ įkaitinta iki 100 milijonų laipsnių

Kinijos Mokslų akademijos Fizinių mokslų institute Hefėjuje, eksperimentine superlaidžia tokamako versija pasiektas naujas temperatūros rekordas. Mokslininkai įkaitino plazmą iki 100 milijonų laipsnių.

technologijos.lt

2:

Išlieka tikimybė, kad pirmą kartą istorijoje išvysime juodosios skylės gimimą: 2017 metais pastebėtas istorinis neutroninių žvaigždžių susidūrimas ir naujausi duomenys, kas vyksta

www.space.comtechnologijos.lt

3:
  Astronomai atrado „superžemę“ prie pat vienos iš arčiausiai Saulės esančių žvaigždžių

Superžemės kategorijos egzoplaneta buvo atrasta besisukanti aplink vieną iš arčiausiai Saulės esančių žvaigždžių, pranešė mokslininkai.
Šis atradimas gali padėti gauti naujos informacijos apie planetas, priklausančias netoli Saulės esančių žvaigždžių sistemoms.

www.eso.orgtechnologijos.lt

4:
  Elektronas vis dar apvalus ir tai stabdo mokslą

Dalelės dažniausiai vaizduojamos kaip idealūs rutuliukai. Tačiau šis estetiškai patrauklus įsivaizdavimas kertasi su kvantinės fizikos dėsniais. Visgi elektrono formos „sugadinti“ kol kas nepavyksta.

www.nature.comtechnologijos.lt

5:
  Kilogramas mirė, tegyvuoja kilogramas!

Ir, įkandin jo – visi SI sistemos vienetai.
Kaip senstantis monarchas, Le Grand K užleis vietą modernui. 130 metų šis tviskantis platinos ir iridžio lydinio cilindras tarnavo kaip pasaulinis masės standartas. Sèvres, Prancūzijoje, Tarptautiniame svorių ir matų biure (TSMB) po gaubtu užakintas laikomas svoris maždaug kas 40 metų buvo išimamas ir pagal jį kalibruojami svorio standartai visame pasaulyje. Dabar, vykstant daug mažiau kraujo praliejusi, nei karaliui Liudvikui XVI galvą kainavusi, revoliucijai, jis neteks vienintelio, tikrojo kilogramo sosto.
60 šalių narių atstovai penktadienį vieningai nubalsavo už Tarptautinės matų sistemos (SI) pertvarkymą, kad keturi jos baziniai vienetai — kilogramas, amperas, kelvinas, ir molis — būtų apibrėžti netiesiogiai, fizinėmis konstantomis, kurios bus formaliai fiksuotos. Jie prisijungs prie kitų trijų bazinių vienetų — sekundės, metro ir kandelos (šviesos juntamo skaistumo)— kurie jau yra taip apibrėžiami. Toks pakeitimas panaikins paskutinį fizinį vienetą apibrėžiantį fizinį artefaktą, Le Grand K.
Šiuo pakeitimu siekiama padidinti matavimo vienetų stabilumą, o tyrėjai galės kurti tikslesnes ir lankstesnes konstantų pavertimo matavimo vienetais technikas. „Tai yra šio nustatymo grožis,” sako Estefanía de Mirandés, TSMB fizikė. „Jūsų neberiboja viena technika.” Bet netgi šių pokyčių šalininkai pripažįsta, kad jie gali sugluminti neekspertus. „Šaltesni protai klausė „Kaip išmokysime žmones juo naudotis?“” sako Jonas Prattas, fizikas iš JAV Nacionalinio standartų ir technologijos instituto (NIST) Gaithersburge, Marylande.
Viena iš kilogramo nustatymo technikų iš technikų yra vadinamosios Kibble'o svarstyklės, truputį primenančios mitines teisingumo svarstykles. Masę vienoje pusėje atsveria magnetiniame lauke esančios elektrinės kilpos sukuriama jėga kitoje. Kad atsvertų svorį, per kilpą turi tekėti elektros srovė. Tyrėjai gali sulyginti masė su ta srove, padauginta iš nepriklausomos įtampos, kuri sukuriama, kai masė patraukiama ir kilpa magnetiniame lauke juda aukštyn ir žemyn.

www.sciencemag.orgtechnologijos.lt

6:
  536-ieji buvo „prasčiausi metai gyventi“

Išanalizavusi Šveicarijos ledyne aptiktas vulkaninio stiklo daleles, tyrėjų komanda nustatė, kodėl kai kurie viduramžių istorikai sakė, kad 536-ieji metai buvo patys blogiausi metai gyventi. Tų metų pradžioje ugnikalnis Islandijoje paskleidė pelenus po visą šiaurinį pusrutulį, Europą, Vidurinius Rytus ir dalį Azijos 18 mėnesių panardinęs į sutemas. Vasaros temperatūros nukrito 1.5°C – 2.5°C, ir taip prasidėjo šalčiausias dešimtmetis per 2300 metų.

www.sciencemag.orgtechnologijos.lt