Vieni didžiausių teršėjų kardinaliai keičiasi? Štai kokių sprendimų jau imasi automobilių gamintojai ir tai kur kas daugiau nei vien tik tai, kas į aplinką išmetama iš duslintuvo  ()

Pasauliui garsiai kalbant apie atsakingą vartojimą ir tvarumą, iš parduotuvių nykstant plastikiniams maišeliams, o kavinėms atsisakant vienkartinių šiaudelių ir plastiko įrankių, turi judėti ir automobilių pramonė, kuriai vis dar klijuojama teršėjos etiketė. Panašu, nebeilgam, mat automobilių gamintojai savo gamyklose pritaiko sprendimus, aprėpiančius kur kas daugiau nei vien tik tai, kas į aplinką išmetama iš duslintuvo.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Nors kalbant apie transporto taršą dažnai akcentuojamos tik anglies dvideginio (CO2) dujos, ši problema – toli gražu nebe esminė. Prancūzijos „Peugeot“ įsitikinę, kad pagrindine transporto pramonės problema tampa pagamintų transporto priemonių perdirbimas. Štai kodėl vis dažniau ir plačiau automobiliams gaminti naudojamos ekologiškos („žaliosios“) arba jau perdirbtos medžiagos. Šitaip siekiama ir išlaikyti perdirbimo kanalus, ir mažinti automobilių paliekamą pėdsaką aplinkoje.

Apie tokią tendenciją kalba ir vienas didžiausių pasaulio automobilių gamintojų „Volkswagen“. Vokiečiai pabrėžia, kad tvari gamyba prasideda dar prieš žaliavoms patenkant į gamyklas ir nesibaigia pardavus automobilį. Dar daugiau: ne vienas automobilių gamintojas užsibrėžė per ateinančius kelis dešimtmečius tapti neutraliomis CO2 kompanijomis, t. y. dirbti taip, kad veikla nepaliktų jokio anglies dioksido pėdsako aplinkoje. Pavyzdžiui, BMW ketina visą gamybai reikalingą energiją gauti iš atsinaujinančių šaltinių – saulės ir vėjo energijos.

Prasideda nuo popieriaus lapo

Skaičiuojama, kad 2060 metais mūsų planetoje bus 10 mlrd. žmonių, o įvairių pramonės naudojamų žaliavų kiekis išaugs dukart. Tai reiškia ir dvigubą spaudimą mūsų aplinkai. Drauge su augančia populiacija daugės ir automobilių, kuriems gaminti naudojama daug gamtos išteklių, tad jau nebetinkamų naudoti perdirbimas yra dar vienas aplinkosaugos iššūkis, į kurį transporto pramonė žvelgia labai rimtai.

 

Pasakodami apie savo gamybos procesą, pavyzdžiui, „Peugeot“, akcentuoja, kad jau brėžiant pirmąsias naujo automobilio linijas ant balto popieriaus lapo galvojama, kaip bus galima naudoti perdirbtas medžiagas. Tai duoda rezultatų: 30 proc. naujojo 208 modelio medžiagų yra perdirbtos arba pagamintos naudojant atsinaujinančius šaltinius, o 2008 modelio – 31 proc.

Iš perdirbtų ir natūralių medžiagų padaryta net 40 šių modelių detalių. Pavyzdžiui, prietaisų skydelį sustiprina kanapių pluoštas; aptakams, buferiams, vietai po degalų baku, grindimis, priekiniams ir galiniams sparnams panaudotas perdirbtas polipropilenas, o ratų gaubtams, kolektoriui, ventiliatoriui ir kt. – perdirbtas poliamidas. „Peugeot 508“ modelį taip pat sudaro net trečdalis iš perdirbto pluošto arba atsinaujinančių šaltinių pagamintų medžiagų. Pavyzdžiui, priekinio stiklo apipūtimo ortakiams gaminti panaudotas natūralus kanapių pluoštas, o aptakams ir atsarginio rato talpykloms – perdirbtas polipropilenas.

Renkasi įvairius būdus

 

Gamintojų tikslai yra ambicingi. Štai „Volkswagen“, pasinėręs į elektromobilių gamybą, ateityje norėtų perdirbti 97 proc. jų baterijų (kol kas perdirbama tik kiek daugiau nei pusė naudoti nebetinkamų). Perdirbamų senų akumuliatorių detalės specialiu smulkintuvu sumalamos, skystas elektrolitas išvalomas. Susmulkinti komponentai sumalami į miltelius, iš kurių galima išskirti kobaltą, litį, manganą ir nikelį, ir naudojami naujoms baterijoms gaminti.

Ir tai – ne vienintelis būdas dirbti tvariai. Pavyzdžiui, komercinių automobilių gamintojas MAN surenka naudotus autobusų ir sunkvežimių variklius, jei įmanoma, suremontuoja ir panaudoja antrą kartą. Originaliomis detalėmis profesionalų atnaujintas variklis tampa itin patrauklus klientams, ieškantiems naudotos detalės už patrauklią kainą. Skaičiuojama, kad tokia strategija gamintojui leidžia sutaupyti apie 80 proc. gamybai reikalingos energijos.

„Audi“ projektu išbandoma nauja aliuminio perdirbimo strategija. Ji veikia taip, kad aliuminio atliekos, kurių lieka gaminant automobiliams reikalingas detales, grąžinamos tiekėjui. Šis jas perdirba ir „Audi“ gauna aukštos kokybės perdirbtą žaliavą, kurią gali vėl naudoti. Toks sprendimas leidžia sutaupyti galybę energijos ir žaliavų, kurių reikia aliuminiui gaminti, bei mažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį.

 

Prancūzijos „Peugeot“ taip pat ėmė taikyti trijų veiksnių programą, nurodančią, kad jei tik įmanoma, automobilių detalės turi būti renovuotos, sutaisytos, atnaujintos ir panaudotos dar kartą. Pavyzdžiui, buferiai, žibintai, veidrodėliai atnaujinami ir vėl pasiūlomi įsigyti tebeturintiems tokius automobilius. O jei nutiko taip, kad kažkuri detalė naudoti nebetinkama, ji siunčiama atgal gamintojui arba jo partneriui, atnaujinama pagal naujų automobilių detalių reikalavimus ir pasiūloma įsigyti ieškantiems originalių detalių už gerą kainą. Beje, „Peugeot“ pabrėžia, kad kol kas ši programa apima tik mechanines detales, tačiau ilgainiui bus pasiūlyta ir elektroninėms.

Europos Sąjungos (ES) statistika rodo, kad jau šiuo metu automobiliai yra vieni efektyviausiai perdirbamų objektų, kurių dalys arba produktai dar kartą panaudojami automobilių pramonei arba už jos ribų. Vis dėlto ankstesnės ES direktyvos nurodė, kad 85 proc. automobilių turi būti perdirbami ar panaudojami antrą kartą, dabartinė riba nubrėžta ties 95 proc. atžyma, tad gamintojams tenka ieškoti naujų kelių ir būdų, kaip efektyviai saugoti aplinką ir dirbti tvariai.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: delfi.lt
(10)
(2)
(8)

Komentarai ()