Lietuviški pėdsakai tarptautiniame „Facebook“ duomenų skandale: ką ir kaip sukūrė „Cambridge Analytica“ ir kuo užsiėmė lietuvis?  (1)

Duomenų mokslininkas Chrisas Wylie, pirmasis viešai prabilęs apie balsavimo (2016 m. JAV prezidento rinkimų ir „Brexit“ referendumo) rezultatus pakeisti galinčias „Cambridge Analytica“ priemones, kuriose panaudojami neteisėtais būdais gauti „Facebook“ duomenys, turėjo talkininkų. O vienas iš šių talkininkų – lietuvis Tadas Jucikas, rašo „Buzzfeed“.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2018-03-28 Lietuviški pėdsakai tarptautiniame „Facebook“ duomenų skandale: ką ir kaip sukūrė „Cambridge Analytica“ ir kuo užsiėmė lietuvis?  (1)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

T. Jucikas kartu su Brentu Clickardu – artimi C. Wylie pažįstami – šiuo metu kuria kitą įmonę, kuri, pasitelkdama darbo su „didžiaisiais duomenimis“ metodus, analizuoja žmonių elgseną. Jų darbo rezultatai buvo itin svarbūs kuriant „Cambridge Analytica“ įrankių arsenalą. Į dienos šviesą iškilus šiam iš dalies politiniam, iš dalies technologiniam skandalui, abu mokslininkai iš savo socialinių tinklų paskyrų pašalino bet kokias užuominas apie sąsajas su prieštaringais veiksmais užsiėmusia bendrove.

2016 m. gegužę T. Jucikas ir B. Clickardas įsteigė bendrovę „Genus AI“, kuri, taikydama dirbtinio intelekto metodus, „integravo trečiųjų ir pirmųjų šalių duomenų šaltinius ir taikė pačių sukurtas įžvalgas ir algoritmus siekiant atrasti duomenyse slypinčią vertę“ (taip rašoma įmonės tinklalapyje). Kai kurie iš šių metodų buvo vystomi mokslininkams dirbant „Cambridge Analytica“ valdančioje įmonėje „SCL Group“, kur jie, kartu su C. Wylie, kūrė naujoviškas technologijas, vėliau tapsiančias šiuo metu plačiai kritikuojamos duomenų analizės ir panaudojimo praktikos pagrindu. Apie tai, kad T. Jucikas dirbo „SCL Group“ ir ieškojo būdų paveikti žmonių veiksmus, patvirtinama ir interviu, duotame lietuviškam leidiniui „bzn start“.

„Cambridge Analytica“ visuotinės – ir žiniasklaidos, ir politikų – kritikos sulaukė po to, kai C. Wylie savo buvusius darbdavius apkaltino neteisėtai gavus daugiau nei 50 mln. „Facebook“ vartotojus apibūdinti leidžiančius duomenis.

Abiejose Atlanto vandenyno pusėse vyriausybinės institucijos šiuo metu bando nustatyti, kiek šie duomenys buvo svarbūs paveikiant įvairių balsavimų (labiausiai – JAV prezidento rinkimų ir „Brexit“ referendumo Didžiojoje Britanijoje), vykusių 2016 metais, rezultatus. Reputacijos bei galimai nusikalstamos veiklos krizė užkabino ir „Facebook“ – aiškinamasi, kiek socialinio tinklo valdytojams buvo žinoma apie „Cambridge Analytica“ taikomus metodus. O naujos duomenų analizės bendrovės atsiradimas yra ženklas, kad sujudimas dėl politinio konsultavimo – tai tik viršūnėlė milžiniško ledkalnio, kurį sudaro didžiausio pasaulyje socialinio tinklo veiklos pagrindas.

T. Juciko paskyroje „LinkedIn“ tinkle straipsnio rašymo metu buvo galima rasti duomenų, kad pagrindinį išsilavinimą jis įgijo Kauno technologijos universiteto gimnazijoje, Jacobso universitete Brėmene (Vokietija) mokėsi bioinformatikos ir skaičiuojamosios biologijos srityje bakalauro programoje. Magistro ir daktaro laipsnius jis įgijo Kembridžo universitete (JK), specializavosi skaičiuojamosios biologijos srityje.

C. Wylie, T. Jucikas ir B. Clickardas kartu dirbo SCL įmonių grupės rinkimų padalinyje ir, anot dokumentų, kuriuos įvertino „Buzzfeed“ žurnalistai, jau nuo 2014 m. pradėjo svarstyti apie savo naujos bendrovės įsteigimą, tačiau negalėjo to padaryti, nes kelią jiems užkirto susitarimas su SCL. Tad ilgainiui jų darbo vaisiumi tapo „Cambridge Analytica“, gimusi iš SCL ir amerikiečio turtuolio, JAV prezidento Donaldo Trumpo šalininko Roberto Mercerio sąjungos.

SCL rinkimų padalinys, naudodamasis duomenimis, gautais pačių, tiesiogiai iš socialinių tinklų ir iš trečiųjų šalių, kurios duomenis rinko kitais būdais, taikė mašininio mokymosi algoritmus, kurie sudarinėjo socialinių tinklų naudotojų „psichologinius profilius“, atskleidžiančius, kaip konkretus asmuo vertina vienokį ar kitokį klausimą, kaip jie būtų linkę balsuoti.

Vartotojų profiliavimai buvo atliekami pagal pilietybės kriterijų, taip modeliuojant visos šalies balsuotojų elgesį ir prognozuojant įmonės veiklos rinkas, tvirtina „Buzzfeed“, remdamiesi neatskleidžiamo šaltinio pateikta informacija. Anot šio šaltinio, kartais SCL darbuotojai girdavosi, kad paveikė politinius įvykius tokiose šalyse, kaip Trinidadas ir Tobagas bei Gana.

SCL tokią politinę galią įgijo dėl to, kad galėjo naudotis kito Kembridžo universiteto mokslininko – Aleksandro Kogano – surinktais duomenimis apie „Facebook“ naudotojus.

A. Koganas, įsteigęs bendrovę „Global Science Research“, sukūrė asmenybės savybių nustatymo klausimyną, kurį pildę asmenys iki 2014 metų pateikdavo mokslininkui ne tik savo, bet ir savo draugų informaciją apie geografinę buvimo vietą, mėgstamus dalykus, taip pat pagrindinę asmeninę informaciją. Tokiu būdu tiesiogiai klausimyną pildę 270 tūkst. žmonių atskleidė informaciją apie 50 mln. vartotojų, kurie net nenutuokė, jog žinios apie juos pateko į trečiąsias rankas. Vėliau visi šie duomenys buvo perduoti „Cambridge Analytica“.

T. Jucikas ir B. Clickardas, socialinių tinklų paskyrose neminintys, kad dirbo SCL ar buvo „Cambridge Analytica“ įsteigimo priežastis, į bandymus susisiekti iš „Buzzfeed“ pusės nereagavo. Šiuo metu ištrintoje T. Juciko socialinio tinko F6S, jungiančio startuolių įkūrėjus, paskyroje buvo rašoma: „Aš padėjau įsteigti „Cambridge Analytica“, kuri atliko vaidmenį Donaldą Trumpą išrenkant prezidentu“.

Praėjusią savaitę nei T.Jucikas, nei „Genus AI“ „Twitter“ paskyrose nebuvo vykdomi jokie aktyvūs veiksmai. Po to, kai „Buzzfeed“ pabandė susisiekti su „Genus AI“ vadovais, iš bendrovės tinklalapio buvo pašalinta nuoroda, leidžianti pamatyti vadovų komandą ir jų kontaktinius duomenis. Komentarų apie savo buvusius kolegas neteikė ir C. Wylie.

T. Jucikas, kurį laiką gyvenęs viename bute su C. Wylie, 2015 m. kovą įsteigė bendrovę „Whitehat Analytics“ („Genus AI“, taip pat talkinant T. Jucikui, įsteigta 2016 m. gegužę), taip pat jis yra energetikos startuolio „WePower Network“, taikančio dirbtinio intelekto metodus, konsultantas.

Tuo tarpu B. Clickardas nurodo, kad ėjo politinio psichologo pareigas bendrovėje „Political Consulting“, taip pat atliko duomenų mokslo konsultacijas bendrovėje „The Chemistry Group“.

Šiuo metu nėra žinoma, ar „Genus AI“ ar kitos įmonės, su kuriomis susiję T. Jucikas ir B. Clickardas, operuoja A.Kogano ir GSR surinktais duomenimis. B. Clickardas taip pat nereagavo į žurnalistų bandymus užmegzti ryšį.

„Buzzfeed“ žurnalistai bandė apsilankyti „Genus AI“ biuruose Londone (JK), San Fransiske ir Vašingtone (JAV), tačiau visose vietose atsimušė į uždarytas duris: San Fransisko padalinys praėjusį mėnesį apskritai apleido savo patalpas, Vašingtono biuras buvo tuščias, o pastato vadybininkas apie žurnalistų apsilankymą bandė įspėti įmonės atstovus. Londone įmonės atstovai, bendravę tik per pastato registratorių, visus klausimus nurodė siųsti elektroniniu paštu.

Yra žinoma, kad C. Wylie darbo santykius su „Cambridge Analytica“ nutraukė 2014 metais, tačiau neaišku, ar T. Jucikas ar B. Clickardas (pastarasis – taip pat Kembridžo universiteto absolventas) šiuo metu vis dar palaiko darbinius santykius su SCL, ar jau nebe.

2013 m., kai visa ši trijulė vis dar dirbo SCL, jie pradėjo mąstyti apie savo įmonės įsteigimą ir atsiskyrimą nuo tuometinio darbdavio. Išanalizavę galimybes pritraukti 15 mln. JAV dolerių investuotojų pinigų į jų sumanytą bendrovę „Arg.us“, jie suprato, kad teisėtai neįmanoma savo įdirbio įmonėje SCL persikelti į startuolį, tad planas buvo sustabdytas.

Bet, anot situaciją išmanančių „Buzzfeed“ šaltinių, „Arg.us“ tapo SCL priklausančios įmonės „Cambridge Analytica“ pradmeniu.

2016 m. gegužę T. Jucikas kartu su B. Clickardu įsteigė bendrovę „Genus AI“ ir 2017 m. spalį tinklaraštyje paskelbė, kad pritraukė 1 mln. JAV dolerių investiciją iš Berlyne veikiančio rizikos kapitalo fondo bei kelių Silicio slėnio verslininkų.

„Esame duomenų mokslininkų, inžinierių ir rinkodaros ekspertų grupė, aistringai vertinanti DI galios panaudojimą komunikacijoje ir užmezgant ryšį su vartotoju. Remiami aukšto lygio investuotojų grupės ėmėmės keisti suvokimą, kaip bendraujama su žmonėmis visame pasaulyje“, – rašoma tinklaraštyje,

„Genus AI“ svetainėje apie įmonės klientus nedaugžodžiaujama, tačiau taip pat tinklaraštyje tvirtinama, kad automobilių nuomos bendrovei sukurta „apsaugos nuo sukčiavimo sistema“, taip pat pagal populiacijos duomenis „pateiktos įžvalgos formuojant politinius pakeitimus vyriausybinėje institucijoje“. Taip pat dirbti šioje įmonėje pasamdytas Jesse Kamzolas, kuris nuo 2015 m. vasario iki 2017 m. dirbo JAV Respublikonų komiteto vyriausiuoju duomenų vadovu.

Vašingtone „Genus AI“ veikla nėra plačiai žinoma. Du aukšto lygio respublikonų partijos atstovai „Buzzfeed“ žurnalistams tvirtino, kad tokį įmonės pavadinimą girdi pirmą kartą, pačios įmonės vadovai viešai neminėjo jokio prisidėjimo prie balsavimo kampanijų ar darbo su socialinių tinklų duomenimis.

Apie sąsajas su politika viename epizode skelbia tik B.Clickardas: 2016 m. vasarį publikuotame trumpame „The Chemistry Group“ vaizdo įraše „Youtube“ svetainėje jis teigia, kad buvo įsitraukęs į Amerikos politiką. „Šauniausias dalykas, su kuriuo yra tekę dirbti praeityje, veikiausiai yra asmenybės duomenų panaudojimas personalizuojant komunikacijas per kelias JAV Senato kampanijas“, – sakė jis. Šiuo metu vaizdo įrašas yra pašalintas iš svetainės.

2014 m. Lietuvoje vykusioje konferencijoje „Lūžio taškas“ pranešimą skaitęs T.Jucikas pasakojo, kad dėl liberalios „Facebook“ politikos duomenų apsaugos atžvilgiu galima manipuliuoti rinkėjais renkant šalies valdžią, o galbūt net priešiškoms valstybėms planuoti ateities veiksmus.

Anuokart portalo „Delfi“ cituotas mokslininkas tvirtino, kad veiklą vykdo Ganoje, jo atstovaujama įmonė daug bendrauja su JAV politikais. „Padedame surasti žmones, kurie juos palaikytų, ir turime įtikinti, kad jie balsuotų rinkimuose kaip reikia“, – sakė T. Jucikas. „Šiais laikais privatumas yra iliuzija. Duomenys nepaprastai daug kainuoja, bet viską galima įsigyti“, – taip pat sakė jis.

2017 m. dalyvaudamas konferencijoje „Login“ Vilniuje T.Jucikas, vėl skaitęs pranešimą apie duomenų panaudojimą, manipuliacijos rinkėjais temos vengė ir pokalbį kreipė prie moksleivių elgsenos prognozavimo.

Straipsnio rašymo metu 15min bandymai susisiekti su T. Juciku nebuvo sėkmingi.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: 15min.lt
(2)
(3)
(-1)

Komentarai (1)