Astronomas-mėgėjas atrado gervuogės pavidalo planetiškąjį ūką  (0)

Pasirodo, uogauti įmanoma ne tik tupinėjant po miško uogienojus, bet ir pro teleskopo objektyvą dairantis po naktinį dangų. Kaip tik panašiai nutiko austrų astronomų-mėgėjų komandai „Deep Sky Hunters“ ir jos nariui Matijasui Kronbergeriui (Matthias Kronberger), kuriam nuo šiol priklauso „gervuoginio“ planetiškojo ūko „Kronberger 61“ atradimo laurai.

Tačiau „šukuoti“ naktinį dangų, jame ieškant planetinių ūkų – užsiėmimas ne iš dėkingiausiųjų. O ir apie ištisas pintines tokių „uogų“ svaičioti nevertėtų. Tiesa, labiausiai prisiekusiems astronomijos gurmanams NASA yra sudariusi sąlygas naktinio dangaus retenybes aptikti dažniau, nei tai būtų įmanoma namų sąlygomis: NASA bendradarbiauja su keletu astronomų-mėgėjų būrelių, kurie analizuoja „Kepler“ kosminės observatorijos Žemėn siunčiamus duomenis. Todėl tapti didžių astronomijos atradimų autoriais galimybę turi ir šios mokslo šakos „neprofesionalai“.

Kaip tik tai nutiko austrų astronomų-mėgėjų komandai „Deep Sky Hunters“ ir jos nariui Matijasui Kronbergeriui (Matthias Kronberger), kuriam nuo šiol priklauso „gervuoginio“ ūko atradimo laurai. Gervuoginio dėl to, jog savo išvaizda aptiktasis dangaus kūnas stebėtinai panašus į tamsiai mėlyną miško uogą gervuogę. Sunokusią „uogą“ Visatos platybėse M. Kronbergeris surado analizuodamas „Digitized Sky Survey“ duomenis, kuriuos kaupia ir siunčia minėtoji „Kepler“ kosminė observatorija. Atradėjo sėkmė įamžinta atrastojo kosminio objekto pavadinime – „Kronberger 61“.

„Gemini“ observatorijos įranga užfiksuotame kadre – Gulbės žvaigždyne pastebėtas „jonizuotas sklindančių dujų kiautas“, kuriam melsvumo suteikia dvigubai jonizuotas deguonis. Paprasčiau tariant, tai – iki šiol neatrastas įspūdingas planetiškasis ūkas. Atidžiau įsižiūrėjus, jo centre galima įžvelgti gęstančią žvaigždę.

Anot „Kepler“ programos astronomo Džordžo Jakobi (George Jacoby), austro radinys – retas ir, moksliniu požiūriu, itin vertingas planetiškasis ūkas, kurį be mėgėjų-entuziastų pagalbos vargu ar būtų pavykę aptikti.

Nors misijos „Kepler“ tikslas – kosmoso platybėse dairytis į Žemę panašių planetų, „gervuoginio“ ūko atradimas teikia vilčių, jog misijos metu bus aptikta ir kitų įdomių bei dar neužfiksuotų kosminių objektų.

Autoriai: Saulius Žukauskas